Is affiliate marketing ook voor u interessant?

U hoort, leest en ziet steeds meer over affiliate marketing. Vooral in tijden van recessie is een performanced based model, zoals affiliate marketing, populair. Meestal werkt affiliate marketing namelijk op een no cure – no pay basis. Dat klinkt natuurlijk interessant, maar hoe werkt het nu precies?


Wat houdt affiliate marketing precies in?

Bij affiliate marketing gaan een webwinkel en een partnerwebsite (‘affiliate’) voor langere tijd een (indirecte) relatie met elkaar aan. De affiliate promoot via haar eigen kanalen de webwinkel. Als een bezoeker via de affiliate naar de webwinkel gaat en hier vervolgens een vooraf bepaalde actie (‘conversie’) uitvoert, dan krijgt de affiliate hier een vergoeding voor. De vooraf bepaalde actie kan een bestelling of het inschrijven voor een nieuwsbrief, etc, zijn.
Meestal bestaat er geen directe relatie tussen de webwinkel en de affiliate, omdat er wordt bemiddeld door een affiliate netwerk. Het affiliate netwerk zorgt in veel gevallen voor cijfers omtrent de conversies en voor de betaling.


Populariteit van affiliate marketing

Volgens een e-Consultance Study (2009) spenderen Europese online retailers 19% van hun online budget aan affiliate marketing en 71% verwacht het budget voor affiliate marketing in de komende twee jaar te verhogen.

Volgens een eerder onderzoek in 2007 van E-consultancy, in opdracht van buy.at, verwachten vele (online) verkopers meer geld te besteden aan hun affiliate programma. 239 online verkopers in de United Kingdom zijn ondervraagd. 78% gaf aan dat ze sinds 2005 hebben geïnvesteerd in affiliate marketing en dat ze ook verwachten dit de komende twee jaar te gaan doen (2008 en 2009). Vooral de game industrie (75%) en de reisbranche (71%) verwachten hun affiliate programma uit te breiden. Zij worden op de voet gevolgd door telecom bedrijven (64%) en retailers (62%).

In 2005 is er onderzoek gedaan naar de opbrengst per uitgegeven euro van diverse media. Anno 2009 zijn er wellicht verschuiven binnen dit kostenplaatje, maar toch laat de tabel duidelijk zien dat online marketing een betere Return On Investment heeft. Dit geldt vooral voor affiliate marketing.

affiliate marketing
Source: Cost of Acquisition Study in the UK market, www.art.com, August 2005.

Starten met affiliate marketing
Voordat u start met affiliate marketing moet u een plan van aanpak opstellen. Hierin beantwoordt u de volgende vragen:
– Welke websites zijn interessant om in te zetten als affiliate?
– Welke resultaten kan ik verwachten?
– Heb ik tijd om aan de slag te gaan met affiliate marketing?
– Heb ik de kennis om dit zelf te doen of ga ik dit uitbesteden?
– Mocht ik uitbesteden, welk affiliate netwerk is dan geschikt?
Op basis van deze vragen, kunt u al dan niet aan de slag met affiliate marketing. De keuze voor een affiliate netwerk is uiteraard van essentieel belang. U kunt deze keuze baseren op de volgende punten:
• Zijn de voor u interessante websites bij hen aangesloten?
• Welke kosten berekenen zij?
• Hoe worden de resultaten gemeten?
• Hoe ziet de afrekenmethode eruit?
• Worden er additionele diensten aangeboden?
Indien er geen enkel affiliate netwerk zichtbaar beter is, kunt u wellicht meerdere netwerken inzetten en na een test periode de verschillende netwerken evalueren. Let wel op dat u deze evaluatie niet alleen baseert op bezoekersaantallen, maar juist op conversies. De conversies zeggen namelijk meer over de kwaliteit van de bezoekers.

Aandachtspunten bij affiliate marketing
Performanced based modellen, zoals affiliate marketing, worden steeds populairder. Vooral in tijden van crisis, vragen bedrijven om accountability en return on investment (ROI). Affiliate marketing kan dan ook een interessant promotie kanaal gaan vormen. Het is echter wel belangrijk om, voordat u begint, goed na te denken over uw aanpak en daarnaast moet u uw affiliate programma continu evalueren. Evalueer hierbij niet alleen het affiliate netwerk, maar ook de individuele affiliates.
Bij de evaluatie van de affiliates dient u zichzelf onder andere af te vragen of u het bedrijf (de website) kent en of u iets van de werkwijze weet. Hoe geneert uw affiliate bezoekers naar haar eigen website? Daarnaast stellen affiliate netwerken verschillende cijfers ter beschikking, neem de tijd om hier kritisch naar te kijken.
– Hoeveel bezoekers geneert een bepaalde affiliate?
– Wat is de bouncerate vanuit een bepaalde affiliate?
– Wat is de conversierate?
Mocht een van bovenstaande zaken vraagtekens oproepen, vraag dan om uitleg bij het affiliate netwerk of neem direct contact op met de affiliate. Communicatie is namelijk ontzettend belangrijk voor affiliate marketing. U kunt uw affiliates het beste als een extern verkoopteam beschouwen. Mocht een affiliate moeite hebben met de conversie, dan kunt u hem wellicht voorzien van andere marketing uitingen.
Een goede band met een affiliate betekent vaak ook dat de affiliate nog beter haar best gaat doen voor u, dit resulteert dan in kwalitatieve bezoekers en meer conversies.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

2 gedachten over “Is affiliate marketing ook voor u interessant?

  • 12 oktober 2009 om 08:56
    Permalink

    Vindt het een heel interssant onderwerp affiliate marketing,vooral in tijden van crisis en wil me daar dan ook volledig naar toe werken.

  • 25 mei 2010 om 16:11
    Permalink

    Hallo,
    ik ben enige tijd geleden begonnen als affiliate, dit met het verkopen met de producten aangeboden bij paypro. Ik moet wel bekennen dat mijn eerste adwordscampagne geen succes was, want daar ik een CPC van 0.26euro had en er niet direct veel verkoop uit voortkwam, was mijn campagne algauw verlieslatend…Nu is deze stilgezet, ik moet nu eerst even uitdokteren wat verkeerd is gelopen en hopelijk lukt het binnenkort wel. Een ding is zeker, zo gemakkelijk als vaak wordt voorgesteld is het niet om als affiliate bergen geld te verdienen!
    groeten,
    Pascal Vannevel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *