6 Tips om meer uit uw productreviews te halen

Het is bij de meeste organisaties inmiddels wel bekend dat productreviews een duidelijke toegevoegde waarde hebben. Op verschillende e-commerce sites, blog posts en in nieuwsbrieven is al veelvuldig over de toegevoegde waarde van productreviews geschreven. Grote Nederlandse webshops als Bol.com en Wehkamp.nl hebben de productreviews al volop in het e-commerce proces geïntegreerd en zij weten de klant op de juiste manier te stimuleren om reviews te plaatsen.

Niet alle webwinkels zitten echter op het niveau van Bol.com of Wehkamp.nl. In dit artikel vindt u een aantal tips om niet alleen meer klanten te stimuleren om kwalitatieve productreviews te schrijven, maar ook hoe u deze reviews in kunt zetten ter bevordering van uw omzet.

1. Maak het plaatsen van reviews eenvoudig (maar niet té eenvoudig)
Hoe zorgt u ervoor dat de drempel laag is, waardoor veel klanten reviews schrijven, maar dat de kwaliteit van de reviews wel gewaarborgd blijft? Het lijkt een voor de hand liggende tip, maar voor veel organisaties is het moeilijk om de balans te vinden.

Sommige ondernemingen willen graag zoveel mogelijk productreviews, kwantiteit is dus belangrijk. Bart Smit maakt het plaatsen van productreviews eenvoudig en dat past dus goed bij een dergelijke doelstelling. Klanten van Bart Smit kunnen, met één klik op de muis, producten beoordelen. Per product kan de klant namelijk één of meerdere sterren geven, waarbij 5 het maximaal aantal sterren is. Slechts sterren toekennen is echter voor sommigen lezers te summier, zeker bij uitschieters wil men lezen waarom die bewuste beoordeling gegeven is. Wilt u kwalitatieve reviews tonen, dan kunt u wellicht een van de volgende oplossingen toepassen.
– Geef de reviewer de ruimte om zijn of haar beoordeling te staven. Dit is een stuk informatiever dan alleen een cijfer of sterren.
– Maak het persoonlijk: Soms is het plaatsen van een productreviews anoniem, maar u kunt de review persoonlijker maken door de schrijvers van de reviews juist expliciet te vermelden. Toon bijvoorbeeld ook hoeveel reviews een schrijver eerder heeft gegeven. Een goed voorbeeld is Amazon.com. Zo kunnen lezers voor zichzelf bepalen of een schrijver geloofwaardig is. Of laat een reviewer zichzelf in een categorie indelen. Bij Booking.com kan je uit familie, jong paar, ouder paar en alleen reiziger kiezen. Reviews van gelijkgestemde worden meer op waarde geschat dan reviews geschreven door personen die hele andere behoeften hebben.


2. Stuur een follow-up mail na een geleverde bestelling

U kunt klanten op diverse manieren stimuleren om een beoordeling te schrijven. Een van de meest effectieve manieren is het versturen van een follow-up mail. Een aantal weken na het leveren van het product, stuurt u een mail naar de klant met de vraag of hij of zij het product wil beoordelen. Om een goede respons op een follow-up mail te garanderen, zijn twee zaken van belang. Ten eerste moet u er voor zorgen dat het voordeel voor de klant duidelijk is. U kunt de klant bijvoorbeeld een waardebon voor een volgende bestelling geven. Hierdoor kunt u dus ook direct loyaliteit bewerkstellingen. Het tweede punt sluit aan bij de bovenstaande tip. Het moet namelijk eenvoudig zijn om via de mail een review te schrijven. U kunt de drempel verlagen door klanten de mogelijkheid te geven om in de mail het product te beoordelen of door een directe link te plaatsen naar de website, waar het product vervolgens beoordeeld kan worden.

3. Beloon de beoordelaar
Zoals al eerder gezegd, moet het duidelijk zijn wat het voordeel voor de klant is. U kunt klanten op verschillende manieren belonen. De pdashop.nl heeft bijvoorbeeld een goede methode ontwikkeld. Zij geven duidelijk aan dat er geld verdiend kan worden met het beoordelen van producten. Het grote aantal reviews van de pdashop.nl doet vermoeden dat dit een goede manier is om klanten te stimuleren producten te beoordelen.

4. Schrijf een competitie uit
Als er een vaste beloning wordt gegeven aan iedereen die een review schrijft, kan dit ten koste gaan van de geloofwaardigheid van de review. Bezoekers kunnen gaan twijfelen aan de motieven van de schrijver van de review. Het is dan wellicht beter om alleen de kwalitatieve productreviews te belonen. Een mogelijke manier is het uitschrijven ven een competitie. Echter draait het hier ook om de doelstelling, ga dus eerst na of kwantiteit of juist kwaliteit voor uw productreviews van belang is.

Bol.com heeft een dergelijk competitie element toegevoegd. Bol.com heeft namelijk “de recensie van de maand “, waarbij de schrijver van de beste recensie een waardebon ontvangt. Daarnaast zijn er nog kleinere prijzen voor andere goede recencies. Dergelijke competities verhogen de geloofwaardigheid en het bekend maken van de winnende recensie kan tevens worden gebruikt als extra marketing uiting. Dit heeft ongetwijfeld een positieve invloed op de verkopen van dat specifieke boek.

5. Geef aan wat er met de reviews wordt gedaan
Zoals in de eerdere tips al naar voren kwam, is het belangrijk om aan te geven wat het voordeel voor de klant is. Dit kan in de vorm van een beloning of een prijs, maar ook door duidelijk aan te geven wat er met de reviews gebeurt.

Uit onderzoek gepubliceerd door Bazaarvoice blijkt dat 90% van de reviewers het belangrijk vindt om met hun review anderen te helpen bij hun aankoopbeslissing. Ongeveer 70% van de reviewers geeft aan dat ze het bedrijf willen helpen met hun dienstverlening. Als een bedrijf dus aangeeft dat de reviews worden gebruikt om de dienstverlening te verbeteren, kan dit klanten, met goede of juist slechte ervaringen, stimuleren om het product te beoordelen.

6. Maak iemand verantwoordelijk voor de reviews
Met behulp van bovenstaande tips worden klanten gestimuleerd om kwalitatieve productreviews te schrijven, maar om het maximale voordeel te behalen moet dit ook intern gemanaged worden.

Bij veel van de kleine en middelgrote webwinkels worden productreviews niet actief gemanaged binnen de organisatie. Het laten schrijven van customer reviews, expert reviews en testimonials is een tijdrovende bezigheid. De kwaliteit van de reviews moet voldoende zijn om andere bezoekers te stimuleren het product te kopen. Bij slechte reviews over de dienstverlening, is het ook zaak dat iemand dit binnen de organisatie oppakt en zorgt dat de benodigde verbeteringen worden doorgevoerd. Zorg er daarom voor dat iemand binnen de organisatie hier voldoende tijd voor beschikbaar heeft. Daarnaast is het belangrijk om een heldere strategie te ontwikkelen met tussentijdse doelstellingen, zodat het gewenste redement behaald kan worden. Wilt u meer weten over het indelen van uw organisatie lees dan het artikel ‘Welke webshop organisatie past het beste bij u?’

Het belang van productreviews
Het is belangrijk om vooraf te bepalen wat de doelstelling van uw bedrijf is met betrekking tot de productreviews. Maken reviews onderdeel uit van uw online waarde propositie, omdat u bijvoorbeeld als dé informatiesite te boek wil staan? Dan zet u reviews op een hele andere manier in dan wanneer reviews ‘een van de social media tools’ zijn. Wilt u vooral veel reacties of wilt u juist veel informatie en diepgang? Kwantiteit wordt vooral bereikt door het belonen van alle productreviews, terwijl kwaliteit vooral gestimuleerd wordt door het belonen van de beste reviews. Naast tips om het aantal en de kwaliteit van de productreviews te verhogen, zijn ook enkele tips gegeven om productreviews in te zetten om de omzet te vergroten. De follow-up mail is hier een voorbeeld van. U stuurt een email, nadat het product geleverd is, met het verzoek om het product te beoordelen en u geeft als beloning een waardebon voor een volgende bestelling. Ook de competitie kan ingezet worden om de omzet te vergroten. Door de winnende recensie onder de aandacht te brengen, stimuleert u de verkoop van het desbetreffende product.

Zijn productreviews nog een ondergeschoven kindje in uw organisatie? Tijd om de strategie omtrent deze tool eens onder de loep te nemen. Mits u er op de juiste manier mee omgaat kunnen productreviews voor uw webshop een hele goede toegevoegde waarde hebben.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

3 gedachten over “6 Tips om meer uit uw productreviews te halen

  • 25 oktober 2009 om 08:25
    Permalink

    Goed artikel. Nog een toevoeging wellicht. Tip 7, toon naast gewone reviews ook reviews van experts.

    Martin

  • 18 mei 2011 om 16:30
    Permalink

    Is er ook een richtlijn wanneer een vraag om een review per mail uitgestuurd kan worden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *