6 tips om uw zomerverkopen een boost te geven

big_summer_saleDe zomer is niet voor elke branche een goede online verkoopperiode. Klanten zijn veelal buiten, zitten minder achter de pc en gaan bovendien ook nog op vakantie. U moet het met minder contactmomenten doen en waarschijnlijk zijn de contactmomenten ook nog eens korter. Hoe voorkomt u een komkommertijd en hoe houdt u uw online verkopen op peil?
Volg de onderstaande tips om toch alles uit deze periode te halen:

1. Strategie is alles
Bedenk ruim van te voren hoe u uw klanten in deze periode wil benaderen. Wilt u nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten op uw deals wijzen? Welke producten spreken in deze periode het meest aan? Wilt u korting over bepaalde productcategorieën of specifieke producten geven? Of wilt u de waarde van uw winkelwagen verhogen? Dit zijn allemaal relevante vragen die u helpen uw zomercampagne goed te finetunen.

2. Maak gebruik van de uitverkoopperiode
De zomer staat ook gelijk aan de grote uitverkoop. Klanten weten dat er in deze periode mooie deals te scoren zijn en staan daarvoor open. Wijs uw klanten daarom op uw mooiste deals. Prijs deze deals prominent op uw homepage aan, waarbij duidelijk aangegeven wordt wat het voordeel voor de klant is. Het zal u verbazen, maar nog lang niet alle webwinkels hebben een aparte sales categorie. Het is nog makkelijker uw klanten te verleiden als u hen naar het koopjes gedeelte leidt en hen daar mooie kortingen, zoals bundelverkopen, biedt.

3. Verleid uw klant naar uw winkel
Emailmarketing is nog steeds een van de krachtigste tools om uw klanten naar uw site te trekken. Uw nieuwsbrief wordt nog sterker als deze een persoonlijk en/of exclusief tintje krijgt. Met goede (op maat gesneden) aanbiedingen genereert u veel traffic naar uw webshop. Verhoog de sense of urgency door een verloopdatum of op=op erbij te communiceren. Denk bij het samenstellen van uw nieuwsbrief aan de nieuwe wetgeving.

4. Extra voordeeltje: Coupons
Iedereen houdt van ‘extra’ korting. Met coupons geeft u uw klanten het gevoel een echt voordeel te krijgen. Deze kunnen ze inzetten wanneer ze willen (binnen een bepaalde periode) en voor het product gebruiken dat ze willen aanschaffen. In de VS en UK worden couponcodes massaal ingezet, in Nederland wordt het nu nog op een kleine schaal gedaan. Dit is dus een uitstekende gelegenheid om u te onderscheiden. Een aantal gangbare methodes om uw coupons te verstrekken:
· Biedt klanten direct na aankoop een coupon, dat recht geeft op korting, gratis verzendkosten, etc. Klanten zijn direct na aankoop het meest ontvankelijk voor een extra sale.
· Mail uw klantenbestand een coupon, bijvoorbeeld als beloning voor hun loyaliteit. U kunt er ook een thema aan verbinden, zoals ‘een extraatje voor de vakantie’.
· Zet buddy coupons in. Het doel van dit type coupon is dat zoveel mogelijk mensen naar aanleiding van deze coupon bij u kopen. Het initiële kortingspercentage is laag, dit groeit naarmate de coupon wordt doorgestuurd en gebruikt wordt door vrienden en/of familie van de verzender.

Een coupon is bovendien een uitstekende manier om extra rumoer rondom uw merk te creëren. Doet u het goed, dan wordt uw couponcode veel doorgestuurd en komt deze op couponcode sites terecht, waardoor u van een viraal effect geniet.

5. SEO
Wees op tijd met uw SEO strategie. Het kan een maand (of zelfs langer) duren voordat Google de belangrijke keywords van uw campagne heeft geïndexeerd. Belangrijke keywords voor deze periode zijn: Uitverkoop, aanbieding, zomerverkoop, vakantie artikelen, vakantieaanbieding, etc.

6. Speel met uw delivery
Delivery heeft grote invloed op uw conversie. Gratis verzendkosten, quick delivery en duidelijkheid over wanneer het product verzonden wordt zijn allemaal zaken die uw klant over de streep kunnen trekken. Communiceer deze zaken duidelijk en bedenk goed welke optie het beste bij uw campagne of doel past.

Dit zijn slechts een aantal manieren om meer verkopen te genereren. Een goede online marketing strategie ondersteunt uw propositie en draagt bij aan uw omzet en imago, welke weer voor herhaalaankopen zorgen. Op deze manier kunt u toch het maximale uit uw zomerperiode halen.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

2 gedachten over “6 tips om uw zomerverkopen een boost te geven

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *