zomer-verkopen

De zomer is niet voor elke e-commerce branche een goede online verkoopperiode. Klanten zijn veelal buiten, zitten minder achter de pc en gaan bovendien ook nog op vakantie. Je moet het met minder contactmomenten doen en waarschijnlijk zijn de contactmomenten ook nog eens korter. Hoe voorkom je een komkommertijd en hoe hou je je online zomerverkopen op peil?
Volg de onderstaande tips om toch alles uit deze periode te halen:

1. Strategie is alles

Bedenk ruim van te voren hoe je je klanten in deze periode wil benaderen. Wil je nieuwe klanten aantrekken of bestaande klanten op je deals wijzen? Welke producten spreken in deze periode het meest aan? Wil je korting over bepaalde productcategorieën of specifieke producten geven? Of wil je de waarde van je winkelwagen verhogen? Dit zijn allemaal relevante vragen die je helpen jouw zomercampagne goed te finetunen.

2. Maak gebruik van de uitverkoopperiode

De zomer staat ook gelijk aan de grote uitverkoop. Klanten weten dat er in deze periode mooie deals te scoren zijn en staan daarvoor open. Wijs je klanten daarom op je online verkoopacties. Prijs deze deals prominent op je homepage aan, waarbij duidelijk aangegeven wordt wat het voordeel voor de klant is. Het zal je verbazen, maar nog lang niet alle webwinkels hebben een aparte sales categorie. Het is nog makkelijker je klanten te verleiden als je hen naar het koopjes gedeelte leidt en hen daar mooie kortingen, zoals bundelverkopen, biedt.

3. Verleid je klant naar uw winkel

Emailmarketing is nog steeds een van de krachtigste tools om je klanten naar je site te trekken. Je nieuwsbrief wordt nog sterker als deze een persoonlijk en/of exclusief tintje krijgt. Met goede (op maat gesneden) aanbiedingen genereer je veel traffic naar je webshop. Verhoog de sense of urgency door een verloopdatum of op=op erbij te communiceren. Denk bij het samenstellen van je nieuwsbrief aan de nieuwe wetgeving.

4. Extra voordeeltje: Coupons

Iedereen houdt van ‘extra’ korting. Met coupons geeft je je klanten het gevoel een echt voordeel te krijgen. Deze kunnen ze inzetten wanneer ze willen (binnen een bepaalde periode) en voor het product gebruiken dat ze willen aanschaffen. In de VS en UK worden couponcodes massaal ingezet, in Nederland wordt het nu nog op een kleine schaal gedaan. Dit is dus een uitstekende gelegenheid om je te onderscheiden. Een aantal gangbare methodes om uw coupons te verstrekken:

  • Biedt klanten direct na aankoop een coupon, dat recht geeft op korting, gratis verzendkosten, etc. Klanten zijn direct na aankoop het meest ontvankelijk voor een extra sale.
  • Mail je klantenbestand een coupon, bijvoorbeeld als beloning voor hun loyaliteit. Je kunt er ook een thema aan verbinden, zoals ‘een extraatje voor de vakantie’.
  • Zet buddy coupons in. Het doel van dit type coupon is dat zoveel mogelijk mensen naar aanleiding van deze coupon bij u kopen. Het initiële kortingspercentage is laag, dit groeit naarmate de coupon wordt doorgestuurd en gebruikt wordt door vrienden en/of familie van de verzender.

Een coupon is bovendien een uitstekende manier om extra rumoer rondom uw merk te creëren. Doet u het goed, dan wordt je couponcode veel doorgestuurd en komt deze op couponcode sites terecht, waardoor u van een viraal effect geniet.

5. SEO

Wees op tijd met uw SEO strategie. Het kan een maand (of zelfs langer) duren voordat Google de belangrijke keywords van je campagne heeft geïndexeerd. Belangrijke keywords voor deze periode zijn: Uitverkoop, aanbieding, zomerverkoop, vakantie artikelen, vakantieaanbieding, etc.

6. Speel met uw delivery

Verzendkosten heeft grote invloed op uw conversie. Gratis verzendkosten, quick delivery en duidelijkheid over wanneer het product verzonden wordt zijn allemaal zaken die je klant over de streep kunnen trekken. Communiceer deze zaken duidelijk en bedenk goed welke optie het beste bij je campagne of doel past.

Dit zijn slechts een aantal manieren om meer verkopen te genereren. Een goede online marketing strategie ondersteunt uw propositie en draagt bij aan je omzet en imago, welke weer voor herhaalaankopen zorgen. Op deze manier kun je toch het maximale uit je online verkopen halen.