Agile meeting room

De relevantie van de software product manager

Stel jezelf de volgende vraag: Hoeveel functies of features van een programma gebruik je nu echt, nee serieus, hoeveel? Het maakt overigens niet uit of het gaat om een spreadsheet, ERP of e-commerce platform.

Uiteraard zal het uitmaken welke applicatie je gebruikt en hoe vaak, maar in 9 van de 10 gevallen durf ik de uitdaging aan dat je ze niet allemaal kent. Hoe komt dit nou eigenlijk? Misschien heb je niet alle functies nodig, of is Pavlov’s klassieke conditionering “even kijken wat er gebeurt als ik op deze knop klik!” van toepassing of misschien kwam de leverancier op de proppen met een zogenoemde “work-around” die achteraf complexer bleek te zijn dan een Rubiks Kubus puzzel.

Hoe je het ook went of keert, het is aan de software productmanager om zulke situaties te voorkomen. Zijn de features wel relevant? Hebben we de toepassing wel eenvoudig genoeg gemaakt voor onze doelgroep? Draagt deze feature überhaupt bij aan wat mijn klanten willen? Zorg dat u niet hoeft te zeggen: “Deze versie is eigenlijk wat de vorige versie had moeten zijn”.

In de praktijk zie je leveranciers wel eens een Bob Rossje doen…”Let’s put a little tree over here near the mountain,…”, kortom features toevoegen die op het eerste oog geweldig lijken en bijdragen aan het verkoopproces maar achteraf geen tot weinig meerwaarde bieden of zelfs de gebruiker belemmeren in het dagelijks gebruik ervan.

Waar hebben mensen weinig van… ik hoor u al denken: “tijd!” en dat is helemaal correct. Toepassingen moeten daarom eenvoudig en snel in gebruik zijn. Waarom nog wachten met het inhuren van een productmanager. Stop met het toevoegen van nice-to-have functies die geen meerwaarde bieden, stop met geloven dat “work-arounds” ook echt oplossingen zijn. Begin vandaag nog met uw applicatie aan te passen voor uw doelgroep en maak het simpel, relevant en snel.

Business case (waargebeurd verhaal):
Een klant huurde een user experience designer in en vroeg hem om een nieuw ontwerp te maken voor zijn B2B webshop. Na een tijdje presenteerde de ontwerper een zeer mooi design met een aantal fraaie dashboards met veel functies, zoals: Quick ordering, accountinformatie, laatste geplaatste orders, new featured products, een aantal marketingbanners, laatste facturen, resterend budget, etc, etc.

De klant was heel enthousiast over het design totdat de productmanager vragen begon te stellen. De eerste vraag was: “Hoeveel inkopers heb je eigenlijk?” Hierop antwoorde de klant: “rond de 5.000 iedere week”. Daarna vroeg de productmanager: “Kopen jouw klanten ook weleens bij andere bedrijven, of echt alleen bij jou?” De klant reageerde: “Helaas ja, ze kopen ook bij veel andere leveranciers”. Daarna stelde de productmanager zijn laatste vraag: “Hebben deze inkopers wel tijd om op een dashboard te kijken, gebruiken ze niet hun eigen inkoopsysteem?”. De klant viel even stil…. plots onderbrak de productmanager de stilte en zei:…”Zijn uw klanten of inkopers niet méér gebaat bij de mogelijkheid om met uw webshop te integreren in plaats van een mooi dashboard aan te bieden?”

Eperium is een bedrijf dat denkt vanuit diverse invalshoeken waarin altijd de klant of de eindgebruiker centraal staat. Hierdoor kunnen wij niet alleen uw business performance verbeteren maar ook zorgen dat uw klanten de beste winkelervaring beleven.

Gepubliceerd door

Tim Bosch

Eperium is sinds november 2016 Salmon geworden, een WPP bedrijf. Al sinds 1989 stelt E-commerce specialist Salmon klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Salmon is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp), UK, China en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.salmon.coml.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *