3 tips om uw e-Commerce project te laten slagen

Veel ondernemers die zich voor het eerst in de e-Commerce wereld begeven, hebben grootse plannen. De successen van bol.com, wehkamp.nl of amazon.com zijn vaak het voorbeeld voor deze ondernemers.  Op het moment dat zij op zoek zijn naar een partner om een webshop te realiseren, refereren zij dan ook vaak naar deze succesvolle shops.

Ambities in stappen
Hier is op zich niets mis mee, een ondernemer moet ook (grootse) ambities hebben. Echter, denk groot, maar begin klein. Het is vaak beter om in stappen uw doel te bereiken dan proberen dit in 1 keer te doen. De huidige Amazon site is per slot voor rekening ook niet in 1 keer gebouwd.

3 tips uit ervaring
Uit ervaring kan ik u 3 belangrijke aandachtspunten meegeven die ervoor zorgen dat uw e-Commerce project slaagt:
1. Communiceer de projectfasering
Verdeel uw project in werkbare fases en zorg dat u richting de organisatie duidelijk maakt wat de projectfasering is. Maak duidelijk dat u eerst begint met de fundamentele basis van uw webshop en zorg ook dat de stakeholders/opdrachtgever hier achter staan. Neem met hen de vervolgstappen en de requirements van de basis webshop door. Zo creëert u betrokkenheid binnen uw organisatie.

2. Bepaal hoe uw basis webwinkel moet worden
Bepaal voor de start van het project waar de webwinkel op z’n minst aan moet voldoen om uw klanten te kunnen bedienen. Er zijn in e-commerce talloze mogelijkheden, zorg er echter voor dat u de basisfunctionaliteiten onder controle heeft. Bepaal welke requirements must haves zijn, plan de should haves voor het vervolgproject en documenteer de could haves en won’t haves.

Door in de eerste fase bij de basis te houden, houdt u uw project beheersbaar en kunt u de basis webwinkel vrij snel opleveren.  Met de oplevering van de basiswebwinkel, creëert u snel een succes en daarmee draagvlak binnen uw organisatie. Uw project wordt niet gezien als weer een project dat geen einde heeft.

3. Accepteer en besef dat als de webshop opgeleverd is, deze nooit klaar is.
Durf te veranderen. Wehkamp.nl heeft bijvoorbeeld in een jaar tijd al 3 verschillende look-and-feels gehad.  Een webshop is door ontwikkelingen in de markt, gebruikers feedback, voortschrijdend inzicht  etc.  voortdurend aan verandering onderhevig. Anticipeer hierop en plan uw vervolgprojecten in.

Als u deze 3 zaken altijd meeneemt dat zet u een hele goede stap in de richting van een succesvol e-Commerce project!

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

3 gedachten over “3 tips om uw e-Commerce project te laten slagen

  • 1 september 2008 om 14:50
    Permalink

    Sommige artikelen zijn niet zoals de anderen en kunnen dus moeilijk in een ‘standaard’ webwinkel worden verkocht. Denk bijvoorbeeld maar eens aan kleding of schoenen waar voor elk artikel een variant bestaat in één of meerdere kleuren en maten. Voor handelaars in deze artikelen is de basis webwinkel dus net iets complexer.
    Ben jij één van deze handelaars, bekijk dan even de nieuwe eCommerce website’Colors ’n Sizes’ die je via Virtual Sushi kan uitproberen.
    Groeten,
    Jef

  • 2 september 2008 om 12:11
    Permalink

    Hoi Jef,

    Voor mij zie ik variatie artikelen, zoals kleuren en maten ook als onderdeel van de basis webshop.

    Tegenwoordig zijn er verschillende pakketten die dit al standaard bieden.

    Yuen Leung

  • 2 september 2008 om 12:44
    Permalink

    Hi Yuen Leung,
    Wat je zegt is correct voor wat betreft het de modellering die achter deze eCommerce pakketten zit. Weinigen slagen er echter in om een front-end te creëren die de variatie in artikels in maten en kleuren op een leuke manier te tonen.
    Volgens mij blijft eCommerce voor de modebranche toch moeilijk haalbaar met één of ander standaard pakket. De front-end die je op mijn website te zien krijgt is gebaseerd op de website van Abercrombie, volgens mij toch nog steeds dé referentie van online fashion.
    Groeten,
    Jef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *