3 tips om uw e-Commerce project te laten slagen

Veel ondernemers die zich voor het eerst in de e-Commerce wereld begeven, hebben grootse plannen. De successen van bol.com, wehkamp.nl of amazon.com zijn vaak het voorbeeld voor deze ondernemers.  Op het moment dat zij op zoek zijn naar een partner om een webshop te realiseren, refereren zij dan ook vaak naar deze succesvolle shops.

Ambities in stappen
Hier is op zich niets mis mee, een ondernemer moet ook (grootse) ambities hebben. Echter, denk groot, maar begin klein. Het is vaak beter om in stappen uw doel te bereiken dan proberen dit in 1 keer te doen. De huidige Amazon site is per slot voor rekening ook niet in 1 keer gebouwd.

3 tips uit ervaring
Uit ervaring kan ik u 3 belangrijke aandachtspunten meegeven die ervoor zorgen dat uw e-Commerce project slaagt:
1. Communiceer de projectfasering
Verdeel uw project in werkbare fases en zorg dat u richting de organisatie duidelijk maakt wat de projectfasering is. Maak duidelijk dat u eerst begint met de fundamentele basis van uw webshop en zorg ook dat de stakeholders/opdrachtgever hier achter staan. Neem met hen de vervolgstappen en de requirements van de basis webshop door. Zo creëert u betrokkenheid binnen uw organisatie.

2. Bepaal hoe uw basis webwinkel moet worden
Bepaal voor de start van het project waar de webwinkel op z’n minst aan moet voldoen om uw klanten te kunnen bedienen. Er zijn in e-commerce talloze mogelijkheden, zorg er echter voor dat u de basisfunctionaliteiten onder controle heeft. Bepaal welke requirements must haves zijn, plan de should haves voor het vervolgproject en documenteer de could haves en won’t haves.

Door in de eerste fase bij de basis te houden, houdt u uw project beheersbaar en kunt u de basis webwinkel vrij snel opleveren.  Met de oplevering van de basiswebwinkel, creëert u snel een succes en daarmee draagvlak binnen uw organisatie. Uw project wordt niet gezien als weer een project dat geen einde heeft.

3. Accepteer en besef dat als de webshop opgeleverd is, deze nooit klaar is.
Durf te veranderen. Wehkamp.nl heeft bijvoorbeeld in een jaar tijd al 3 verschillende look-and-feels gehad.  Een webshop is door ontwikkelingen in de markt, gebruikers feedback, voortschrijdend inzicht  etc.  voortdurend aan verandering onderhevig. Anticipeer hierop en plan uw vervolgprojecten in.

Als u deze 3 zaken altijd meeneemt dat zet u een hele goede stap in de richting van een succesvol e-Commerce project!

Gepubliceerd door

Tim Bosch

Eperium is sinds november 2016 Salmon geworden, een WPP bedrijf. Al sinds 1989 stelt E-commerce specialist Salmon klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Salmon is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp), UK, China en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.salmon.coml.