Evaluatie van een LinkedIn campagne

Op 21 februari 2011 ben ik gestart met een LinkedIn campagne.  Ik heb drie verschillende advertenties livegezet. In dit artikel lees je over mijn ervaring en de resultaten van de campagne.

Het starten met een LinkedIn Campagne

Het starten met een LinkedIn campagne is relatief eenvoudig. Je gaat naar www.LinkedIn.nl/ads en je bedenkt een naam voor je advertentie. Daarna lijkt het invoerscherm enigszins op dat van Google Adwords. Zo kun je een titel bedenken voor de advertentie, een body tekst en een specifieke URL toekennen aan de advertentie. Bij de LinkedIn Campagne kun je daarnaast ook een plaatje toevoegen. Bedenk wel goed welk plaatje je wilt tonen en zorg dat de afbeelding geschikt is (50 bij 50 pixels). De afbeeldingen zijn vrij klein, dus je moet een scherp en duidelijke afbeelding selecteren.

Hieronder zie je een van mijn advertenties.

linkedin-ad

 

Helaas is LinkedIn nog niet beschikbaar in het Nederlands en dat houdt in dat je ook je advertentie teksten in het Engels aan moet leveren, anders worden ze afgekeurd.

Het dagbudget is minimaal $ 10 en LinkedIn adviseert om cost per click op $ 4 te zetten. Betaling geschiedt via creditcard.

Segmentatie binnen LinkedIn

Het grootste voordeel van LinkedIn ten opzichte van Google Adwords is de mogelijkheid van uitgebreide segmentatie. Eperium heeft een vrij strak gedefinieerde doelgroep, dat maakt segmenteren nog belangrijker. Eperium werkt met professionele e-commerce platformen en deze platformen zijn uitermate geschikt voor de wat grotere bedrijven met veel (internationale) ambitie. Daarnaast bestaat de DMU voor e-commerce dikwijls uit directeuren en managers. Binnen LinkedIn zijn ze allemaal specifiek te targeten. Zo kun je binnen LinkedIn segmenteren op regio, functie, level (senior/junior), leeftijd, LinkedIn groep, markt en bedrijfsgrootte.

De campagne van Eperium richt zicht op:

  • Nederland en België
  • Bedrijven die minimaal 50 man in dienst hebben
  • Personen die zich bezig houden met Sales, Marketing, IT, Business Development of als Consultant
  • Personen die lid zijn van diverse e-commerce groepen, zoals Ebusiness professionals en NL e-commerce
  • Personen die manager, directeur of vice president zijn
  • Personen die minimaal 25 jaar oud zijn

In totaal bestaat de doelgroep voor Eperium uit 1777 LinkedIn profielen.

Resultaten van de LinkedIn Campagne

Het resultaat van de campagne van Eperium is als volgt. In totaal is de advertentie meer dan 40.000 getoond en heeft 8 clicks opgeleverd. Het totale budget wat uitgegeven is na 4 weken is nog geen $ 20. De conversie ratio is zeer laag, namelijk 0,02%.

linkedin-impressions

linkedin-clicks

LinkedIn biedt nog niet veel mogelijkheden om de campagnes te meten en te monitoren. Maar binnen Google Analytics kun je wel meten en monitoren. Als je bij verwijzende sites naar LinkedIn gaat, dan zie je daar CSP/ads. Dit zijn de inkomende bezoeken vanuit je campagne. Vervolgens kun je zien hoe lang ze op je site zijn geweest, hoeveel pagina´s ze bezocht hebben en welke doelen ze hebben afgerond.

Google Analytics laat zien dat het 6 bezoeken zijn (waarschijnlijk dus 2 direct gebounced) en dat het 100% nieuwe bezoekers zijn, dat ze zijn gemiddeld 4 minuten op de site en ze bekijken gemiddeld 4 pagina´s, daarnaast heeft een van de bezoekers zich ingeschreven voor de nieuwsbrief.

linked-google-analytics

 

Conclusie

Als je alleen naar de cijfers kijkt, 8 clicks en een conversie ratio van slechts 0,02%, zou je kunnen concluderen dat de LinkedIn campagne geen succes is. En deels geef ik je hier gelijk in, maar het heeft ook geen grote investering gevraagd. Het is vrij eenvoudig om een campagne aan te maken en ook het budget is zeer beperkt. Daarnaast is het aantal impressies wel hoog, maar liefst 40.000. Dus wellicht moet dit medium als branding tool gezien worden en niet zo zeer al leadgeneratie. Echter schuilt er ook een gevaar in dit hoge aantal impressies. De doelgroep van Eperium bestaat namelijk uit 1777 personen en die hebben de advertentie wellicht al te vaak gezien. 40.000 / 1777 is namelijk 23. Het is dus zaak om regelmatig je advertentie te veranderen, zodat hij wel vernieuwend blijft.

In het algemeen ben ik zeer tevreden over de gebruiksvriendelijkheid en gemak om een LinkedIn campagne aan te maken en ik ben ook zeer te spreken over de segmentatie mogelijkheden. Uiteraard zijn er ook nog veel verbeterpunten, waarvan de taal toch wel de belangrijkste is. Je kunt ook niet monitoren en meten binnen LinkedIn, maar omdat dit wel in Google Analytics kan, is dit niet direct een aandachtspunt. Wellicht kan LinkedIn zorgen voor een zeer goede integratie met Google Analytics?

Mijn conclusie is dat we wellicht even moeten wachten tot LinkedIn een Nederlandse variant lanceert en hier schijnt LinkedIn al mee bezig te zijn. Daarna kan ik iedereen zeker adviseren om te gaan kijken naar de mogelijkheden die LinkedIn voor jouw bedrijf biedt.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

Eén gedachte over “Evaluatie van een LinkedIn campagne

  • 9 juli 2011 om 23:24
    Permalink

    Dank u voor het plaatsen artikel over reclame in Linked inch Ik weet niet zeker waarom je alleen Nederlandse klanten richten. Ik spreek Engels, maar ik vertaald van uw site en blog in het Engels, schreef commentaar in het Engels en vertaald het terug naar het Nederlands, zodat ik kan plakken in uw blog. Ik ben het ermee eens dat de campagne op Linked in kan zeer gericht worden, in tegenstelling tot campagne in Google, omdat Linked in bevat de gehele beroepsprofiel. Voor uw professionele website, Linked in biedt goede ruimte en tegen lage kosten (natuurlijk is het niet geven van vele instrumenten, maar zoals u al zei Google analytics gevuld die leegte).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *