Expert review voor experts in chocolade

Op 29 maart ontving Chocstar de thuiswinkel award voor de beste startende webwinkel. Een onderdeel van de prijs is een expert review, aangeboden door Eperium. De expert review van Eperium focust zich op de conversiedoelen van een site  gebruiksvriendelijkheid en het opsporen en weghalen van conversie blokkers. De review bij Chocstar is onlangs gedaan door Annemieke Raven, UX expert bij Eperium.

 

Chocstar.nl

De website van Chocstar bestaat  sinds september 2011 en is gericht op de verkoop van chocolade. Kant-en-klaar, maar ook chocolade die je zelf samen kunt stellen. De site is gemaakt in Magento, heeft een sterke grafische stijl en een gemakkelijke ‘singlepage’ check out. De chocolade wordt vaak als cadeau besteld, dit proces is daarom erg belangrijk, naast het reguliere bestelproces.

 

4 Quick wins

De site zit goed in elkaar en past qua uitstraling en productaanbod goed bij de doelgroep (voornamelijk vrouwen). Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid kan er echter nog wel wat verbeterd worden. De gevonden verbeterpunten zijn samengevat in quick wins. Wanneer Chocstar deze aanpakt verbetert dit de gebruiksvriendelijkheid en verhoogt de conversie. De belangrijkste quick wins zijn hieronder samengevat.

1. Online waarde popositie duidelijker maken

Het is belangrijk de online waardepropositie zo duidelijk mogelijk te maken op de homepage. Bijvoorbeeld door de pay-off groter te tonen, het hoofdmenu duidelijker namen te geven en eventueel op de homepage al producten te tonen die daar direct toegevoegd kunnen worden aan het winkelwagentje.

 

2. Duidelijker webshop uitstraling geven

Belangrijke webshop onderdelen worden nu niet conform UX standaarden weergegeven. Hoe herkenbaarder deze onderdelen zijn, hoe meer vertrouwen een klant krijgt en hoe eerder men geneigd is te bestellen. Een van de aanbevelingen is bijvoorbeeld om de minibasket om te vormen tot een meer standaard basket met een logische opbouw: eerst het aantal items tonen, dan het subtotaal en afsluiten met een heldere call to action in de vorm van een bestelknop. Een andere aanbeveling is het toevoegen van een courtesy navigation met alle belangrijke help links als ‘contact’, ‘help’, ‘in de media’, ‘over chocstar’, ‘verlanglijstje’, ‘mijn account’ en ‘mijn bestellingen’. Dit zijn namelijk belangrijke links die de klant helpen belangrijke informatie altijd terug te vinden.

 

 

3. Zorgen voor een consistente navigatie

Door de algemene navigatie zo consistent en duidelijk mogelijk te maken vindt de klant gemakkelijk haar weg. Een van de quick wins op dit gebied is bijvoorbeeld de navigatie in het bestelproces. ‘Ga naar stap 3’ is hier op 3 verschillende manieren weergegeven. De aanbeveling is om alleen de ‘ga naar stap 3’ button te laten staan, omdat dit de meest logische locatie hiervoor is.

 

‘Ga terug naar stap 2’ is goed om op 2 plekken te laten staan, maar het is dan wel belangrijk dezelfde opmaak aan te houden. Dit lijken kleine aanpassingen, maar door alle kleine aanpassingen consequent door te voeren zal de algehele navigatie aanzienlijk gemakkelijker en gebruiksvriendelijker worden.

4. Zorg ervoor dat belangrijke features goed zichtbaar zijn

Een van de belangrijkste functies, het cadeau geven van de chocolade, is nu verstopt achter een link op de product detail pagina en maakt geen onderdeel uit van de reguliere bestel-flow. Bovendien is deze optie vrij lastig te gebruiken omdat de gebruiker eerst de optie in een checkbox moet selecteren en vervolgens zelf nog op de link moet klikken om het adres van de ontvanger in te vullen. Een aanbeveling is om deze optie duidelijker op te nemen in het bestelproces en daarnaast de adres lightbox gelijk te openen wanneer de klant voor deze optie kiest.

 

Big Hitter

Een belangrijke aanbeveling die wellicht de nodige structurele aanpassing vergt, maar die wel veel winst kan opleveren, is het aanpassen van de algemene navigatie. Nu overlappen bijvoorbeeld de submenu’s van het hoofdmenu elkaar waardoor navigeren lastig wordt.

 

 

Daarnaast is het linkermenu op de categorie pagina’s van ‘onze choco’s’ niet zo gebruiksvriendelijk, het is onduidelijk waar je je als gebruiker bevindt en de navigatie is niet conform usability guidelines opgezet. Het aanpassen van deze structuur zou de site een stuk gebruiksvriendelijker maken.

 

 

Vrouwelijk design

De UX expert heeft ook vanuit haar specialisme ‘design for women’ naar de site gekeken. Hieruit komt duidelijk naar voren dat de site een goede match heeft met de doelgroep. De site is visueel sterk met veel grafische elementen die de site net dat persoonlijke tintje geeft dat vrouwen aanspreekt.

Chocstar zou nog beter kunnen inspelen op de doelgroep door bijvoorbeeld laatst bekeken chocolade te tonen, waardoor klanten nog beter hun weg kunnen vinden. Of door top 5 lijstjes meest lekkere chocolade creaties aan te bieden of suggesties te doen voor succesvolle combinaties van ingrediënten.

Next steps

Chocstar is gelijk aan de slag gegaan met onze review en is de eerste aanbevelingen al aan het oppakken. Het is een jonge site, die nog volop in ontwikkeling is. De aanbevelingen van Eperium zijn een waardevolle aanvulling.

 

Ook interesse in een expert review om te kijken wat de conversieblokkers en  optimalisatiemogelijkheden zijn? Neem dan contact met ons op.

Mail adres:  Info@eperium.com

 

 

Annemieke Raven

Annemieke Raven is 29 jaar oud en heeft al enkele jaren ervaring als User Experience Designer en Visual Designer. Ze is verantwoordelijk voor het ontwerpen van een webshop met de juiste beleving, gebruiksvriendelijkheid en conversie optimalisatie.

Haar specialisme is de verschillen tussen mannen en vrouwen met betrekking tot online aankoopgedrag en beleving van producten en diensten.  Ze is geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van usability, social media, service design en user experience design. Volgens Annemieke valt er in de toekomst nog heel veel te verbeteren op het gebied van het toepassen van de verschillen in aankoopgedrag, interactie en beleving tussen vrouwen en mannen. Mannen en vrouwen vertonen nu eenmaal ander gedrag, hebben andere wensen en behoeften en worden door andere features gestimuleerd tot een aankoop. Belangrijk hierbij is dat een bedrijf de doelgroep goed  moet definiëren om te bepalen welk type vrouw of man (of beiden) het bedrijf wil aanspreken.

Annemieke Raven is naast UX / Visual Designer ook bezig met het promotie onderzoek ‘Design for women’aan de Universiteit van Twente.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *