Twijfelt u om verder te gaan? De checkout bij Neck.nl

Onlangs wilde ik een product kopen bij Neckermann online. Neck.nl is een mooie overzichtelijke webwinkel met een breed assortiment. En met een jaaromzet van 84 miljoen, een van de grootste bedrijven in homeshopping.

De eerste checkoutpagina kom ik nog door…
Ik vond het product van mijn keuze en legde het in mijn winkelmand. Tot zover alles goed. Mijn twijfels beginnen te komen bij de checkout… De eerste pagina kom ik nog goed door. Ik ben een nieuwe klant en maak een account aan. Dat ik mijn telefoonnummer moet opgeven kan ik nog inkomen. Even bellen voor een afleverafspraak kan handig zijn. Maar waarom neck.nl mijn geboortedatum nodig heeft? Naar eigen zeggen voor het  aanmaken van een klantnummer dat gebaseerd is op de geboortedatum.  Toe maar.

Slechts 2 betaalmogelijkheden
En dan de volgende stap ‘betaling en voordelen’.

Bestelproces Neckerman

Het begint met het aanwezig zijn van slechts twee betaalmogelijkheden. Of ik kan op rekening kopen of ik kan met acceptgiro betalen.  Acceptgiro vind ik niet erg want het risico ligt dan bij Neckermann en niet bij mij. Ik krijg het product voordat ik betaal.

De eerste optie blijft voor mij als eerste keer koper beetje afschrikken. Ik krijg doembeelden van postorderaars die leven op kredietverstrekking en mij een lening proberen aan te smeren.  Even doorklikken en ja hoor, een lening tegen 18% op jaarbasis vormt de basis van het aanbod.
Dan kies ik toch maar voor de acceptgiro.  Welk bedrag op de acceptgiro komt te staan is op dat moment nog onduidelijk. Is het de 400 Euro van het product of komen daar nog extra kosten bij?

Onduidelijke verzendkosten
Om hier meer over te weten te komen klik ik op de knop ‘Verzendkosten’.
Opties voor verzenden bij Neckerman
Daar zie ik 5 verschillende tarieven variërend van €4.99 tot €24.99. Of toch niet? Als ik de tekst bij het maximum tarief nog een keer lees staat daar dan nu toch dat het €44.99 minimaal is? Dus bestel ik een koelkast dan kost het mij aan verzendkosten minimaal €50 extra.  Mijn enthousiasme begint nu te dalen en ik sta op het punt te vertrekken.

Toch nog even kijken naar wanneer ik het product dan zou kunnen krijgen.

Zo te zien binnen 24 uur. Maar geldt dat ook voor mijn product? En zo te zien is elke keer dat ik de postbode misloop een extra rekening van €50.
Terug naar de ‘betaling en voordelen’ pagina. Uitgesteld betalen.
Uitgesteld betalen
Dat is handig voor als je even krap bij kas zit. Alleen de manier waarop het aangeboden wordt is lastig te begrijpen. Betekent dit nu dat de betalingstermijn van 14 dagen voor de acceptgiro nu opgerekt wordt naar 3 maanden?
Het laatste blok van de pagina toont een aantal incentives om door te gaan met de verkoop.
Incentives bij Neck.com

Loop ik hier nu voordeel mis?
Voordeel is altijd goed maar hier snap ik niets van. Wat is bijvoorbeeld een ‘nex’? Hoeveel is het waard. Krijg ik nu 1 nex + 150 bonus nex?  Het extraatje uit de mailing… welke mailing de papieren catalogus, de algemene Neckermann nieuwsbrief of een gepersonaliseerde nieuwsbrief?  En waar kan ik die vinden? Hier loop ik voordeel mis… Even Googlen voor de mailing en het extraatje.
Ik wil voordeel dus klik ‘Niks extra’ zeker niet aan. Dan maar voor de gratis nex en op naar de volgende stap. De volgende stap is bestelling versturen.
Bestelling versturen bij Neckermann

Na alle moeite: Totaalbedrag nog steeds onbekend
Wat hier gebeurt is vreemd… Ik weet nog steeds niet hoeveel mijn bestelling nu echt kost. Wat is het bedrag dat ik met Neckermann moet afrekenen? En wanneer krijg ik mijn bestelling? De tekst ‘Bovenstaande afleverdatum geldt niet wanneer u heeft gekozen voor levering in een Kiala punt”  wekt verwarring. Ten eerste staat nergens op de pagina een afleverdatum. Ten tweede, ik heb ik stap 2 aangegeven dat ik het pakket thuis wil ontvangen.
En volgens mijn winkelmandje boven in het scherm sta ik op het punt 2 producten te bestellen in plaats van 1.
Bestellen bij NeckermannBestellen bij Neckermann
Hoe kan dat? Als ik de inhoud van het winkelmandje bekijk zie ik  een extra product zonder afbeelding en zonder kosten. Wat is dat? Wat bestel ik mee?

Bestellen bij Neckermann

Goede checkout is een kunst
De hele ervaring met de checkout van Neck.nl laat duidelijk zien dat het inrichten van een goede checkout een hele kunst is.  De communicatie met de bezoeker die op het punt staat klant te worden is in deze fase erg belangrijk.  Een goede checkout houd rekening met de angsten van de bezoekers. De fears, uncertainty, doubts en dealbreakers (FUDD) van bezoekers moeten weggenomen worden in de checkout.
Uit een onderzoek van Paypal en ComScore blijkt dat de grootste FUDD’s van klanten  te maken hebben met kosten.

Volgens onderzoek de belangrijkste redenen van het afbreken van een online aankoop
De les die we uit de korte analyse van de Neckermann checkout kunnen leren is dat haar order conversie ratio aanzienlijk kan verbeteren door transparanter te zijn over de totale kosten van de bestelling.  Door bijvoorbeeld alleen al de totale kosten van de bestelling op de laatste pagina te tonen zal al een positief effect hebben op de order conversie ratio.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

4 gedachten over “Twijfelt u om verder te gaan? De checkout bij Neck.nl

  • 19 november 2008 om 13:02
    Permalink

    Inderdaad een verwarrend proces, met veel vragen bij de klant en onduidelijkheid over aflevering. Toch vreemd dat een dergelijk grote partij dit niet op orde heeft.

    Waarom zouden ze niet ook gewoon een iDeal betaalmogelijkheid aanbieden eigenlijk. Lijkt me voor hun alleen maar voordelen hebben en volgens mij vinden veel consumenten dat ook makkelijk.

  • 19 november 2008 om 15:21
    Permalink

    Elja – inderdaad vreemd dat geen iDeal aangeboden wordt. Voor wat betreft de bedrijfsdoelstelling van Neckermann kan ik niet bedenken waarom geen iDeal. Neck.nl krijgt tenslotte eerst het geld en pas dan gaat het pakje de deur uit. Het risico ligt bij de koper en niet bij de verkoper plus daar komt bij dat de klant niet kan storneren. Inmiddels bieden zo’n 7.500 webwinkels in Nederland iDeal aan en kunnen zo’n 9 miljoen mensen hier gebruik van maken. Waarom Neck.nl dan niet blijft ook mij een raadsel.

  • 9 december 2009 om 13:39
    Permalink

    Ruim een jaar later zit iDeal erbij, maar dat extraatje…

    Ik kies voor niks extra, maar helaas, dat accepteert de site niet.
    “Gelieve aan te vinken wat u bij uw bestelling wilt ontvangen”.

    Voor de zekerheid met Chrome, IE en Firefox koppig op NIKS EXTRA! gedrukt, maar nee het mag niet zo zijn;
    “Gelieve aan te vinken wat u bij uw bestelling wilt ontvangen”.

    Dan maar de Gratis nexpunten > Betalen & bestellen
    “Gelieve aan te vinken wat u bij uw bestelling wilt ontvangen”.

    Afgebroken….

    Dan maar eens verder Googlen en voila, 5 euro goedkoper bij Modern.nl!

  • 10 september 2012 om 15:03
    Permalink

    Dear Customer service,

    I was about to buy a sofa that cost 300Euros, and I wished to pay it one go, but for some reason the online system would not accept my date of birth… and as a result I could not purchuse the sofa.. Can someone give me a call on 0621352662 and sort this out for me?

    Best regards,

    Hazel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *