Het ‘hoe en wat’ van online kortingen & promoties

In dit artikel bespreken we online acties en promoties in uw webwinkel. In Amerika zijn bijvoorbeeld kortingscodes erg hot (31.3 miljoen in sales), maar hoe staat het met Nederland? Gaat het hier ook van de grond komen? En moet u er mee aan de slag? En zo ja, hoe?

Waarom zou u kiezen voor specifieke online acties en promoties in de webwinkel?

Er zijn meerdere redenen om te starten met online acties en promoties, maar er zijn ook ‘gevaren’. We beginnen met het noemen van de redenen om vandaag nog aan de slag te gaan met acties binnen de webwinkel.

1. Reden: Er is vraag naar kortingscodes en andere online promoties

google-trends-kortingscode

Google trends laat duidelijk zien dat de zoekopdracht ‘kortingscode’ enorm groeit. Veel van uw klanten zijn op zoek naar kortingscodes. Maar ook het verkeer en de omzet van coupons sites neemt sterk toe. Zo zette Imbull, het bedrijf achter Actiecode.nl en Kortingscode.nl, met digitale coupons voor 20 miljoen euro om voor aangesloten winkels.

In Amerika doen online kortingscodes het nog beter. Amerikaanse kortingscode sites zetten maar liefst 30.1 miljoen dollar om. Volgens Hitwise is het zoeken naar generieke couponsites met 172% toegenomen en het zoeken naar retailer specifieke coupons  is met 34% toegenomen. In 2009 bezochten zo’n 30 miljoen Amerikanen in ieder geval eens per maand een couponsite en het gebruik van een coupon steeg met 309 procent.

2. Reden: Het biedt u de mogelijkheid om een nieuwe doelgroep aan te spreken

Het aanbieden van kortingscodes kan u helpen om ‘slapende klanten’ wakker te schudden, om nieuwe klanten aan te trekken en het kan ingezet worden als remarketing tool.

Slapende klanten zijn bijvoorbeeld klanten die een keer iets bij u hebben gekocht, of zich hebben ingeschreven voor de nieuwsbrief, maar geen producten kopen. Door middel van een zeer gerichte emailing kunt u deze klanten een speciale kortingscode aanbieden om (herhaal)aankopen te stimuleren.

Door uw kortingscode ook via affiliate deals op speciale sites te promoten, trekt u een nieuwe klantgroep aan, de koopjesjagers. U kunt dit tevens goed meten en bijsturen, zodat u de juiste klanten van de juiste kortingscode voorziet.

Daarnaast zijn kortingscodes een goed remarketing middel. Vraag u zich ooit af waarom een bezoeker wel de moeite neemt om een winkelmand te vullen, maar de bestelling niet plaatst? Uiteraard zijn hier vele oorzaken voor te vinden. Zo kan het zijn dat de bestelling niet geplaatst wordt omdat de gewenste betalingsmethode niet wordt aangeboden, de levertijd te lang is, de bezoeker toch nog wil controleren of het product elders niet goedkoper is of de verzendkosten zijn te hoog. Enkele redenen zijn echter te ondervangen met een kortingscode. Door middel van abandoned-basket mails kun je bezoekers die hun bestelling niet geplaatst hebben een email sturen met daarin een kortingscode voor het product of voor de verzendkosten.

3. Reden: Uw concurrent biedt het al aan

Alle grote Amerikaanse bedrijven gebruiken coupons als marketingmiddel, van Dell tot Home Depot, en in 2009 werden er in Amerika zo’n 3 miljard bonnen ingeleverd. De vraag is er en ook uw Nederlandse concurrenten zullen met kortingscodes aan de slag gaan. Zijn uw klanten zo loyaal dat ze bij u blijven ondanks het feit dat ze hetzelfde product bij de concurrent met korting kunnen kopen?

4. Nadeel: Kortingen drukken uw online omzet

Zoals eerder gezegd zijn er niet alleen voordelen bij het aanbieden van kortingscodes er is een groot nadeel. Het grote nadeel van kortingscodes is dat het een direct effect heeft op uw marge en omzet. Dit is vooral spijtig als de consument ook bereid was geweest om de volledige prijs te bet alen. Het is dan ook verstandig om binnen  uw winkelmand niet te veel nadruk te leggen op de kortingscode. Hieronder een voorbeeld van Wehkamp. Wehkamp heeft een subtiele regel toegevoegd en ook gekozen voor ‘waardebon’ in plaats van ‘kortingscode’. Daarnaast krijg je dit invulveld pas te zien in stap 3. Je hebt dan al je naam en adres ingevuld.

wehkamp

Hoe ga ik er mee aan de slag?

Online-coupons die recht geven op korting in fysieke winkels, worden dertien keer vaker verzilverd dan kortingsbonnen in kranten. Dat schrijft The Wall Street Journal op basis van Amerikaans onderzoek van coupon-processor Inmar. Een ander onderzoek toont aan dat 72% van de Amerikanen en 69% van de  Canadezen kortingscodes bij voorkeur via email ontvangt. Online kortingscodes zijn dus effectiever en een van de populaire methoden om de code onder uw klanten te verspreiden is via email. Uiteraard is email niet de enige manier om uw kortingscodes te verspreiden.

Het 8 stappenplan om te starten met kortingscodes:

  1. Segmenteer uw doelgroep – vooral belangrijk als uw product/ dienst vele diverse segmenten aan trekt
  2. Wees creatief met uw promoties, vooral als het geven van korting teveel in uw omzet snijdt  – naast directe korting bij aankoop kunt u ook gratis verzenden aanbieden, korting geven bij een volgende aankoop of een product er gratis bij geven
  3. Zorg voor relevantie – dat zit deels in segmentatie, maar ook in tijdstip en product aanbod
  4. Testen van promoties – zoals het gebruik van A/B testing
  5. Verspreid uw kortingscodes op de juiste plaatsen – waar is de doelgroep aanwezig? Zorg dat daar uw kortingscode te vinden is
  6. Kortingscodes die beperkt geldig zijn werken vaak beter – als er een ‘sense of urgency’ gevoel ontstaat, dan zijn klanten eerder geneigd om direct te kopen
  7. Gebruik codes die eenvoudig te onthouden zijn  – zodat bezoekers ook op een later tijdstip de code kunnen gebruiken en hem eenvoudig kunnen delen
  8. Wees geduldig – het kan even duren voordat uw campagne succesvol wordt

Mogelijke manieren om uw kortingscodes te verspreiden:

  • In uw nieuwsbrief (is tevens een incentive om in te schrijven)
  • In transactie emails (stuur een kortingscode voor een volgende aankoop bij een bevestigingsmail)
  • In trigger based emails (een verjaardag kan een trigger zijn, maar bijvoorbeeld ook het opzeggen van de    nieuwsbrief, of het lang niet ingelogd zijn op uw site)
  • Abandoned basket emails (biedt een korting aan of gratis verzendkosten als de bezoeker alsnog zijn / haar bestelling plaatst)
  • Social Media (verspreid de kortingscode via Facebook (na een ‘Like’), Linkedin, Twitter (vraag ook om RTs), blog, etcetera)
  • Affiliaties (verspreid us kortingscode via uw affiliatie netwerk, zoals kortingscode.nl of actiecode.nl)
  • Via Adwords (maak een campagne aan en zet in de tekst zelf al de kortingscode, dan voorkomt u wellicht dat men ook klikt en kunt u de kosten van Adwords omzeilen, het enige nadeel is dat u de actie dan iets minder goed kunt meten)
  • Via het mobiele kanaal (momenteel nog niet veel gebruikt, maar er is wel vraag naar. Uit een online steekproef bleek dat 56 procent van de respondenten interesse heeft in kortingsbonnen die hij via zijn mobiele telefoon kan inwisselen in winkels. Van de groep mensen die al ervaring heeft met dit marketingmiddel zegt 67 procent dat ze het vaker zouden willen gebruiken)
  • Via offline acties (uiteraard kunt u ook nog gebruik maken van ‘traditionele media’, echter kunt u dan minder goed targetten wie uw kortingscode ontvangt)

Welke resultaten kan ik verwachten?

Uw laatste belangrijk vraag is natuurlijk wat u kunt verwachten. Dit is uiteraard moeilijk in de schatten, het hangt van het soort product af en het hangt er vanaf hoe u de kortingscodes in gaat zetten (als remarketing middel, als beloning voor loyale klanten, om koopjesjagers aan te trekken). Uw kortingscodes moeten passen binnen uw huidige strategie en bij uw huidige (of toekomstige) doelgroep(en).

Als voorbeeld kunnen we naar de case van Perry Sport kijken. Zij hebben door middel van on- en offline coupons kortstondig 25% korting geboden op het gehele assortiment. Hierdoor hebben zij zowel offline als online extra omzet gedraaid. De webshop verkocht in een avond vier keer zoveel als normaal in een week en tekende hiermee voor 22% van de totale omzet op de koopavond. Normaal komt slechts 3 procent van de omzet via het online kanaal. Deze case laat zien dat kortingscodes vooral online goed werken.

Er kunnen nooit harde garanties gegeven worden op het resultaat, ook hier is het credo uitproberen en testen.

Conclusie

Of u daadwerkelijk aan de slag ‘moet’ met kortingscodes hangt geheel af van uw doelgroep, strategie en uw concurrentie. Het is echter wel zaak dat u hier onderzoek naar doet, zodat u de juiste beslissing kunt nemen. En mocht u aan de slag gaan met kortingscodes, blijf dan continu segmenteren, testen, monitoren en bijsturen.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

Eén gedachte over “Het ‘hoe en wat’ van online kortingen & promoties

  • 30 juni 2011 om 11:11
    Permalink

    Bij mij (webdesign branche) werkt het eigenlijk heel goed om met kortingscodes te werken. Vooral kortingen als 10% en 20% werken zeer goed in deze branche.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *