Is magento een hype??

Magento is één van de hottest nieuwe e-commerce producten op de markt. Het Open Source pakket komt uit de stal van Varien en wordt door menigeen gezien als een e-commerce pakket met waanzinnig veel potentie.
Er zijn ook criticasters die aangeven dat Magento nog een jong products is en zich nog niet echt heeft bewezen. Ik vraag me af, is magento een hype? Of is: “Magento here to stay?”

Een paar feiten op een rij

* In 2 jaar is Magento meer dan 2 miljoen keer gedownload.
* Wereldwijd zijn er ruim 65.000 webwinkels die op Magento draaien en dit neemt elke maand explosief toe.
* Naast de Community edition zijn er nu ook Professional en Mobile editions.
* Een SaaS model voor Magento is nu in ontwikkeling.
* Er worden continu performance verbeteringen doorgevoerd.
* Magento wordt standaard met steeds meer programma’s geïntegreerd, waaronder Joomla en WordPress.
* De ontwikkeling van versie 2.0 is gestart, dit wordt waarschijnlijk een meer ‘volwassen’ product.
* Eind dit jaar wordt de eerste magento opleiding gestart en wordt het mogelijk u te certificeren.
* Magento heeft $22,5 miljoen dollar opgehaald, waarmee zij een flinke investering in het product en in de organisatie gaan maken. Een herpositionering in de markt is te verwachten.

magento_here-to-stay

Onze ervaring, enkele conclusies

Bij Eperium werken wij nu bijna een jaar met Magento. Zo hebben we Sports@Work, Duijvestein Wintersport en NAI ontwikkeld. Nu is het tijd om eens tot een paar conclusies te komen.
Magento is storefront minded
(+ )Magento is voor middelgrote B2C klanten een zeer geschikt e-commerce pakket. Standaard heeft de community versie een goed uitgeruste storefront waarbij alle belangrijke processen aanwezig zijn. Er hoeft maar weinig ontwikkeld te worden wilt u kunnen beginnen met het online verkopen van uw producten.
(-) Op zichzelf is Magento een sterke tool. Echter zodra Magento geïntegreerd moet worden met andere systemen, waarbij maatwerk nodig is, neemt de complexiteit rap toe. Hierbij zijn Magento experts nodig en zij zijn nog vrij schaars  in de markt.
Magento Connect biedt veel extra mogelijkheden
(+) Via de eenvoudige handelingen van Magento Connect kunnen functionaliteiten tegen zeer lage prijzen worden toegevoegd. Zo zijn er diepgaande integraties met belangrijke pakketten als Google Analytics, Yahoo Analytics, iDeal betalingen en nieuwsbriefpakketten gratis verkrijgbaar in Magento Connect.
(-) De extensies bieden vaak een goede basisfunctionaliteit, echter voor bijna alle webwinkels is er een bepaalde vorm van maatwerk nodig. Als u echt professioneel met uw shop aan de gang wilt, dan is maatwerk onvermijdelijk.
Magento is eenvoudig te implementeren
(+) Omdat Magento is gebouwd op het Zend framework en gebruik maakt van PHP kunnen veel implementatie partners en bedrijven er al snel zelf mee uit de voeten. Een start is op deze manier snel gemaakt.
(-) Magento implementaties worden vaak voor een appel en een ei aangeboden. Als u zelf veel verstand van techniek heeft dan kunnen de kleine implementatiepartners een goede besparing zijn. Echter bij een goed concept zal het belang van uw webwinkel binnen de organisatie groeien en dan kan geldbesparing aan het begin een dure uitkomst aan het eind hebben. Kiest u bijvoorbeeld voor een goedkope maar onervaren hosting partij en uw shop gaat een keer uit de lucht, dan kan dit veel geld kosten. Zeker wanneer het de hosting partij niet lukt deze direct weer online te zetten.
Een ander voorbeeld is het doorvoeren van veranderingen aan de core code. Als dit niet met beleid gebeurt , dan komt dat later als een boemerang terug. Want zodra er weer een upgrade vanuit Magento komt, kunnen de aanpassingen niet worden meegenomen naar de volgende release.
Magento is Open Source
(+) Dankzij de grote community van Magento Open Source , is de ontwikkelkracht van Magento erg groot. Verbeteringen worden snel opgepakt en er wordt veel openheid gegeven over de oplossingen.
(-) Releases volgen elkaar snel op. Als u bijvoorbeeld uw site heeft ontwikkeld op Magento 1.3 en u wilt een nieuwe extentie aanschaffen, dan is deze meestal alleen geschikt voor 1.4. De overstap van Magento 1.3 naar 1.4 is echter lastig. Door dit soort korte release cycli blijft u als webwinkelier vaak achter de feiten aan lopen.

Tips bij het kiezen voor Magento

– Hoe goedkoper een e-commerce applicatie des te makkelijker het is om ROI te behalen. De Open Source versie van Magento is daarom een goede start. Echter als de webwinkel een belangrijk onderdeel van uw business moet worden, besteed dan voldoende aandacht aan hosting, design en implementatie. Fouten die hier worden gemaakt kunnen later voor grote problemen zorgen. Ervaren specialisten kunnen u verder helpen bij het maken van een goede keuze.
– Dwing uzelf om zo dicht mogelijk bij de standaard te blijven. Dit zorgt ervoor dat nieuwe extensies eenvoudiger zijn in te voegen en voorkomt problemen op de lange termijn. Doordat er niet te veel wordt aangepast aan het pakket is een upgrade naar een nieuwe versie ook eenvoudiger te maken.
– Hou ROI altijd in gedachten. Voor iedere nieuwe extensie die u aanschaft en iedere nieuwe template die u creëert, komen er naast de initiële aanschaf altijd extra kosten bij kijken. Toets daarom periodiek of u nog voldoet aan uw eigen gestelde doelen en of de energie die u in de webshop stopt, het gewenste resultaat behaalt.

Magento is here to stay!

Na een jaar gebruik te hebben gemaakt van Magento concluderen wij dat “Magento here to stay is!”. De mogelijkheden zijn ongekend. Als u gedisciplineerd met uw e-commerce platform omgaat is Magento een goede keuze. Dat geldt niet alleen voor nu maar zeker ook voor de toekomst.
Magento heeft de komst van Magento 2.0 aangekondigd. Deze versie zal een stuk lichter en sneller zijn dan de huidige versies. Dit zal de deur open zetten voor grote webwinkels om over te stappen op Magento.

Elke maand nieuwe reviews, discussieer mee

Via deze nieuwsbrief en de http://www.ecommerceblog.nl zullen wij u op de hoogte houden van de nieuwe ontwikkelingen van Magento. Bovendien selecteren wij elke maand een extensie die wij voor u reviewen. Daarnaast zijn wij uiteraard benieuwd naar uw ervaring met Magento, discussieer daarom mee op onze Blog.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

13 gedachten over “Is magento een hype??

  • Pingback: Is magento een hype?? « - eCommerceHeadlines.nl - Al Het Nederlandse eCommerce Nieuws Op Eén Plek

  • 23 juli 2010 om 14:58
    Permalink

    De titel zegt “Is Magento een Hype” Daarna komt een promotie / sales verhaal over Magento hoe geweldig het wel niet is, zonder een vergelijking te trekken met andere systemen, zonder positief en negatief echt tegen elkaar weg te zetten en dan de conclusie: “concluderen wij dat “Magento here to stay is!””

    Vind het een beetje een onsamenhangend geheel en een conclusie van lik me vestje. Als je vindt dat Magento here to stay is onderbouw het, geef voorbeelden, leg uit waarom bijvoorbeeld een Duijvestein Wintersport zo tevreden is en of door Magento hun online sales of promotie zo gestegen is. Ik zie dit stuk als een typisch sales verhaal van Magento zonder enige echte onderbouwing.

    En dit zeg ik terwijl ik Magento ook een heel goed product vind.

    Groet,

    Ivan.

  • 23 juli 2010 om 16:58
    Permalink

    Beste Ivan,

    De valkuilen die ik hierboven heb beschreven zijn niet bedoeld als sales praat. Ik wil juist de balans opmaken en mijn ervaringen met Magento delen. Pak je Magento projecten niet serieus aan dan kom je snel in de (beschreven) problemen. Deze lessen, die ik zelf heb moeten ondervinden, maar ook de mooie kanten aan Magento wil ik graag delen, om daarmee ook een discussie op te starten. Daarom ben ik dan ook benieuwd naar jouw ervaring met Magento?

    Voor mijn maandelijkse update over Magento vind ik het een goed idee om de vergelijking te maken met andere e-commerce pakketten. Thanks voor de tip!

  • 23 juli 2010 om 18:03
    Permalink

    Allard,

    Ik heb nog niet veel ervaringen met Magento, eerste Magento shop door mij zal spoedig live gaan en dat gaat mijn eerste echte ervaring worden, dus ik kan er minder over zeggen dan jij.

    Wel vind ik het aanpassen van een layout enerzijds een drama (teveel bestanden) anderzijds goed dat elk detail aangepast kan worden.
    Ik vind het aantal bestanden gigantisch, mag wat mij betreft gehalveerd worden en minder aantal submappen.

    Nog steeds vind ik Magento traag, je hebt goede hosting nodig anders heb je een veel te trage website. Veel andere open source oplossingen kan je beginnen met shared hosting, bij Magento moet je hier niet eens overna denken.
    Daarom ben ik o.a. van mening dat voor een beginnend ondernemer die met een low budget wilt beginnen Magento net te hoog gegrepen is. Voor bestaande ondernemingen is het wel inzetbaar.

    Conversie slagen: import / export het zit erin, maar “eenvoudig” een artikelbestand inlezen zit er niet echt in.

    Ik mis het scripten van bepaalde zaken, zodat iemand snel kan beginnen of wizards zoals de installatie, maar dan voor de belangrijkste instellingen of import van artikelen e.d. Je hebt voor Magento altijd een externe nodig en dat is een budget die starters maar beperkt hebben.

    Ook ervaar ik het als nadelig dat voor (te) veel extensies betaald moet worden. Gelukkig eenmalig, maar tel dit eens bij elkaar op dan kost het nog aardig wat. One page checkout moet standaard in Magento zitten, maar door de vele extensies zal dit niet meer gebeuren. Zelf iets aanpassen kan je echt vergeten moet via een externe.

    Dus is Magento here to stay? Voor bestaande ondernemers wel, voor starters denk ik (nog) niet.

    Groet,

    Ivan.

  • 26 juli 2010 om 11:44
    Permalink

    Hallo Allard,

    Ik heb een kleine opmerking over jullie blogs in het algemeen, niet over de inhoud. Ik zie op verschillende berichten dat er underlines worden gebruikt voor tussenkopjes en ik betrap me zelf er telkens weer van dat ik er vanuit ga dat het links zijn en klik er automatisch op.
    Misschien wel leuk op papier om iets te benadrukken, maar op het web is dat toch echt NOT done. Is gewoon iets bold maken niet voldoende?

    Grteot, Ronald

  • 26 juli 2010 om 13:17
    Permalink

    Hallo Ronald,
    Bedankt voor de tip. we gaan er zeker rekening mee houden. Dank!
    Groet

    Flora

  • 26 juli 2010 om 13:40
    Permalink

    Goed artikel van iemand die ervaring heeft.

    Wij gebruiken Magento sinds mei 2009 en hebben gekozen voor Madia als impementatie partner.
    Het bovenstaand verhaal komt mij echt heel bekend voor. Heel herkenbaar.

    De hosting hebben we op een dedicated server staan maar is nog wat traag.
    Betere user manual en snellere software is zeker iets waar veel verbetering mogelijk is.
    Ook de btw instellingen zijn erg Amerikaans en het vergt altijd weer allerlei kleine aanpassingen.

    Verder werken niet alle functionaliteiten out of the box.
    Ook het punt van de ugrade van 1.3 naar 1.4 is bekend en heeft ons een week gekost.
    Onze conclusie is echter wel dat Magento geen hype is.

    Dat saas verhaal ken ik niet kan je daar iets over vertellen?

    Stefan Meijer
    Trouwartikelen.nl

  • 26 juli 2010 om 14:59
    Permalink

    De hosting moet inderdaad op een dedicated server wat kostbaar kan
    zijn. Bij verdere groei van de webwinkel zal ook het opzetten van een
    ontwikkelstraat belangrijker worden. Voor zover ik weet is er in
    Nederland nog geen partij die gestructureerd een ontwikkelstraat
    aanbiedt voor Magento.

    SaaS staat voor Software as a Service en houdt in dit geval in dat
    Magento zelf een hosted versie gaat uitbrengen waarop ze zelf support
    kunnen geven. Dit zou de weg vrij maken voor grote webwinkel om op
    Magento over te stappen. Zie ook: http://developer.practicalecommerce.com/articles/1438-SaaS-Version-of-Magento-in-the-Works

  • 28 juli 2010 om 10:16
    Permalink

    Snelle reactie op mijn opmerking, Flora. Goed om te zien dat jullie luisteren naar klanten en bezoekers! Nog een kleine laatste (om het af te leren): de titel van het artikel is ook een link op de artikelpagina zelf; dit heeft geen nut aangezien je al op de pagina bent (Is magento een hype??).

    Groet, Ronald

  • 7 februari 2011 om 12:55
    Permalink

    Kwam hier toevallig langs via google….

    Zag dit;
    “Een ander voorbeeld is het doorvoeren van veranderingen aan de core code. Als dit niet met beleid gebeurt , dan komt dat later als een boemerang terug.”

    Als een implementatie partner wijzigingen in app/code/core gaat maken weet je meteen dat je met een onervaren partij in zee gegaan bent. Aanpassingen aan de core maak je middels rewrites / overerven van de core functionaliteit in je eigen module. Níét door het aanpassen van core code…

  • 18 juni 2013 om 13:45
    Permalink

    Hoewel Magento voor veel mensen geschikt is, wordt het systeem wel vaak de hemel in geprezen. Naar mijn idee is het geen hype, maar ook niet voor iedereen geschikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *