e-commerce sites

In een eerder artikel is de stand van zaken besproken rondom mobile commerce. Dit artikel bespreekt mobile commerce meer gedetailleerd en laat zien hoe u kunt starten met een mobiele strategie. Er is een sterke groei van Mobile Commerce te zien, de tijd is aangebroken dat ieder bedrijf hier serieus mee aan de slag moet gaat. Maar hoe?

Bekijk kansen kritisch

Het is belangrijk om allereerst een kanttekening te plaatsen bij alle onderzoeken die gedaan zijn om op die manier een realistisch idee te krijgen van de stand van zaken. Een onderzoek van Opera (aanbieder van mobiele browsers) laat bijvoorbeeld zien dat het gebruik van internet op mobiele telefoons met 140% is toegenomen. Een imposant cijfer, maar geldt dit ook voor de Nederlandse markt en hoe staat het met het verschil tussen content en e-commerce sites?

Content sites lenen zich vaak beter voor mobiel gebruik dan e-commerce sites. Bij e-commerce sites moet een bezoeker vaak meer pagina’s bekijken en uiteindelijk ook nog een actie (oftewel aankoop) uitvoeren. Dit is gecompliceerder dan het bekijken van een mobiele content site.
Daarnaast is het ook belangrijk om je te beseffen dat er onderscheid is tussen mobiele apps en mobiele versies van sites. Mobiele apps bieden functionaliteiten die niet mogelijk zijn met een mobiele site. Zo biedt de mobiele app van Albert Heijn (Appie) de mogelijkheid om op basis van GPS en Google Maps te bepalen welke winkel er bij je in de buurt is. Daarnaast geeft de app op basis van je ingevoerde boodschappenlijst, de ideale route door de winkel.
Mobiele content of e-commerce sites zijn op dit moment nog meestal een versimpelde versie van de reguliere website. Ze missen de diepgang die vaak nodig is voor een goede gebruikers ervaring.

Zijn e-commerce sites überhaupt wel geschikt voor mobiel internet?

E-commerce sites worden steeds beter en professioneler. Maar op het gebied van mobiel internet schieten deze sites vaak te kort.

Om een beter beeld te krijgen van em-commerce heb ik een steekproef van verschillende e-commerce sites gedaan, die bij elkaar opgeteld 13 miljoen bezoekers hadden en ruim 118 miljoen unieke pageviews. Vervolgens heb ik gekeken naar het aandeel mobiele bezoekers. Van alle bezoekers op de site is momenteel nog maar een klein deel een mobiele bezoeker. Aan het begin van het jaar was dit 0.5% van het totale verkeer. Sinds september is dit al ruim 2% en we zien dat het blijft stijgen. Je kunt dus verwachten dat dit percentage in 2011 zal doorstijgen.

Het bereik van het mobile netwerk neemt toe en daarmee ook het aantal gebruikers en potentiële bezoekers. Uit de steekproef blijkt dat de mobiele bezoeker, wanneer hij door een mobiele site browst, ongeveer de helft van het aantal pagina’s bekijkt vergeleken met een gewone bezoeker. De gemiddelde tijd op de site is 30% korter en het bouncepercentage ligt ruim twee keer zo hoog.

Daarnaast is 0,22% van alle online bestellingen binnen deze steekproef door mobiele gebruikers geplaatst. De gemiddelde orderwaarde lag daarbij 8% lager in vergelijking met bestellingen gedaan via de computer. Uit deze cijfers kan wel worden geconcludeerd dat de engagement van de mobiele bezoeker met de website veel lager is dan van de desktop bezoekers.

Stel in ieder geval een plan op

We gaan ervan uit dat het aandeel mobiele bezoekers de komende tijd nog verder zal toenemen. Het is naïef om hier geen plannen voor te maken. Als je zelf niet van plan bent mobiel in de marketing mix in te zetten dan is de kans aanwezig dat je de bezoeker verliest aan een concurrent die wel een mobiele strategie heeft.

Een mobiele app moet je alleen inzetten als dit echt toegevoegde waarde biedt aan de gebruiker. Het voordeel van een app is dat je kan kiezen deze wel of niet in te zetten. Mobiel gebruik van de website hou je echter niet tegen, hier moet je plannen voor maken.

Of een mobiele website rendabel is zal de toekomst uit moeten wijzen. Nu worden er nog niet veel transacties gedaan over het mobiele platform, maar persoonlijk denk ik ook dat je de mobiele strategie moet benaderen als onderdeel van de social media strategie. Op de mobiele telefoon wil je additionele waarde creëren die je niet op de website creëert. Biedt bijvoorbeeld andere content aan op de mobiele telefoon dan op de gewone site of toon plaatsgebonden aanbiedingen.

Het is belangrijk om je te beseffen dat het koopproces zich vaak afspeelt over meerdere sessies en meerdere kanalen.  Zorg ervoor dat de mobiele site een geïntegreerd onderdeel van de gebruikerservaring wordt. Zo kan de bezoeker altijd en overal informatie over je bedrijf en producten vinden. Wanneer je dit goed onder de knie hebt, is het concept lastig te kopieren door de concurrentie.