Notities maken in Google Analytics

Het is nu mogelijk om notities toe te voegen aan Google Analytics. Je kunt nu belangrijke gebeurtenissen direct noteren in Google Analytics zonder dat je een apart logboek bij moet houden.
Waarom is dit handig?

Een voorbeeld; stel je krijgt de volgende bezoek cijfers terug te zien.

google-analytics-bezoekverkeer

Wat direct opvalt is dat op 31 januari een onverwacht grote daling heeft plaatsgevonden in de bezoek aantallen. De vraag is waarom. De meest voor de hand liggende reden is een technische storing.  Na enig onderzoek blijkt inderdaad dat er op die dag groot onderhoud is geweest en de website de hele dag niet bereikbaar was.

In de beschreven situatie is het technisch onderhoud kort geleden gebeurd – maar wat als dit vorige maand of een half jaar terug gebeurd was? Dan is het een stuk moeilijker om precies vast te stellen wat de oorzaak was. Daarom houden veel webmasters een apart logboek bij in Excel. Met de Google Analytics notities wordt dit nu een stuk makkelijker en overzichtelijker.
Plosteling veel meer bezoekers?

Hetzelfde geldt natuurlijk ook voor een plotselinge stijging van het bezoek. De vraag is dan welke marketingactiviteit of externe invloeden dit heeft veroorzaakt.  Stel dat er net een grote advertentie heeft gestaan in de Telegraaf met 20% korting. Je moet dat dan wel weten voordat je het succes aan een ander marketing kanaal gaat toekennen.

Ook hier geldt dan weer; uitzoeken en direct noteren in Google Analytics.
Uitdaging

Afhankelijk van de positie van de e-commerce manager in het bedrijf kan het best wel lastig zijn om continu volledig op de hoogte te zijn van alle marketing uitingen en onderhoud schema’s.  Goede afspraken tussen de verschillende afdelingen is daarom belangrijk. De marketingcommunicatie afdeling levert bijvoorbeeld de communicatiekalender op en de IT afdeling het onderhoudsschema. En wellicht dat je een stap verder kunt gaan en de afdelingen vragen zelf de kalender in Google Analytics te noteren!
Hoe werkt Google Analytics Annotations

Voor een handige instructie over notities bekijk je deze Google Analytics Annotations video. In minder dan een minuut weet je precies hoe je het moet gebruiken.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

Eén gedachte over “Notities maken in Google Analytics

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *