Online product presentatie in Fashion

De online verkoop van fashion items groeit gestaag.  Momenteel vindt 15% van alle fashion aankopen (kleding en schoenen) online plaats (Bron: Multichannel Monitor 2010). Een voorwaarde om online succesvol fashion items te verkopen is dat de consument het artikel goed moet kunnen beoordelen. Het niet kunnen zien, voelen of passen van het product is namelijk de belangrijkste reden om niet online te kopen (Bron: Multichannel Monitor 2010). De consument moet het product dus goed kunnen bekijken en een goed beeld krijgen  van de pasvorm en maat. In dit artikel worden een aantal best practises en trends beschreven.

1.     Toon het product tot in detail

Een goede zoomtool is onontbeerlijk voor een fashion webshop. Meestal wordt er maar één zoomniveau aangeboden, waardoor je niet zelf kunt bepalen hoe ver je inzoomt. Het is echter beter om de consument verschillende zoomniveaus aan te bieden. Hierdoor kan hij het artikel optimaal beoordelen. Om de zoomtool goed te implementeren in je webwinkel heb je hoge resolutie foto’s nodig. Mocht de zoomtool voor je webwinkel niet beschikbaar zijn, dan is het tonen van diverse extra detail foto’s ook een oplossing.

Een goed voorbeeld van productpresentatie met meerdere zoomniveaus is WE Fashion.

zoomen

 

2.     Toon alle kleurvariaties

Het is aan te raden om al op de overzichtspagina (categorie pagina) te tonen in welke kleuren het artikel beschikbaar is. Vervolgens moet de consument het artikel op de detailpagina in alle kleuren kunnen bekijken. M&S mode doet dit met kleurbolletjes en deze werkwijze wordt het meest gebruikt.

kleur

Om dit goed te implementeren moet ieder artikel gefotografeerd worden in alle beschikbare kleuren. Er zijn ook mogelijkheden om artikelen in één kleur te fotograferen  en de andere kleuren er als een soort extra laag eroverheen te projecteren. Dit gebeurt met behulp van visual rich media tools zoals Scene7 van Adobe.

3.     Voorzie in de behoefte van de consument

De consument heeft bij fashion items vaak een idee nodig van zowel de voor als achterkant van een product, maar bij sommige product categorien zijn andere zaken ook belangrijk. Zorg ervoor dat u hiervan op de hoogte bent en voorzie in de behoefte van de consument. Zo is het fotograferen van de voor- en achterkant van een broek wellicht al voldoende, maar de consument wil het artikel wellicht ook kunnen beoordelen op de pasvorm. Een foto waarbij het artikel gedragen wordt door een model zou in deze behoefte kunnen voorzien.  Bij schoenen is een foto van de zool bijvoorbeeld ook erg belangrijk.

Een fashion site die vaak als best-practise wordt gebruikt, is  Net-a porter. Net-a-porter plaatst bij ieder artikel namelijk niet alleen een foto van de voor- en achterkant, maar ook foto’s waarbij een model het artikel draagt en extra foto’s van de details.

Naast het tonen van het artikel op een model, is het technisch ook mogelijk om een model aan te passen aan persoonlijke contouren. Op die manier kan de consument het product optimaal beoordelen. Helaas wordt dit vanwege de kosten nog niet op grote schaal toegepast.

visual-search

4.     Gebruik video

Het gebruik van video wordt nog niet veel toegepast, maar is zeker iets wat meer en meer gaat komen. Zeker gezien bandbreedte tegenwoordig geen issue is. Met name in de fashion kan video een belangrijk extra presentatie mogelijkheid zijn.  Een voorbeeld uit Amerika is Zappos, waar bijna ieder artikel voorzien is van een video presentatie. De video’s worden naast de gewone afbeeldingen getoond. Naast de gewone afbeeldingen worden ook video’s getoond.

Conclusie

Productpresentatie en fotografie is van essentieel belang voor een goede fashion webshop. Het design van een website kan nog zo mooi zijn, als de productfoto’s niet goed zijn, geeft dat een enorme afbreuk aan de sfeer van de site. Goede productfoto’s en presentatiemogelijkheden zorgen voor een hogere conversie, een lager retourpercentage en voor minder kanaalswitch.

Het is essentieel om te blijven testen welke productfoto’s en presentatie het beste past bij het merk en de (behoefte van) klanten. Het meten van conversie en retouren en het uitvoeren van usability tests kunnen daarbij helpen.

Marco Flapper

Marco Flapper heeft al meer dan 12 jaar ervaring binnen de e-commerce sector. En dat is ook zijn specialisme ‘e-commerce in de breedste zin van het woord’. Marco is geïnteresseerd in SEO, analytics, usability, social media en mobile.

Volgens Marco is zaken doen via het Internet de laatste jaren enorm veranderd en ook  de komende jaren zal dit blijven veranderen. Social media blijft een grote rol spelen, mobiel wordt steeds belangrijker en ook het koppelen van diverse kanalen (web, servicedesk, store, brochure, e.d.) zal in belang toenemen. Het aantal winkels op internet zal blijven groeien. Vandaar dat het steeds belangrijker wordt om op zoek te gaan naar dat unieke product, die unieke dienst, dat unieke idee of concept om ervoor te zorgen dat je je blijft onderscheiden. Het spel wordt steeds moeilijker, maar ook steeds leuker door de mogelijkheden van allerlei nieuwe technologieën. Wie dit spel snel en effectief kan spelen, is succesvol op internet.

10 gedachten over “Online product presentatie in Fashion

  • Pingback: Online product presentatie in Fashion « - eCommerceHeadlines.nl - Al Het Nederlandse eCommerce Nieuws Op Eén Plek

  • 6 december 2010 om 23:07
    Permalink

    Beste Marco,

    Ik ben het helemaal met je eens dat fotografie kan zorgdragen voor een conversieboost.
    Welke partijen zijn er in de markt of welke fotografieproducten/opstellingen kun je adviseren voor het maken van fashionfotografie, 360 gradenfotografie en/of video?

    Alvast bedankt voor je antwoord!
    Simon

  • Pingback: Online product presentatie in Fashion | Marco Flapper

  • 13 december 2010 om 11:01
    Permalink

    Beste Marco,
    Ik ben het helemaal eens met je blog echter wat je schrijft is alleen te realiseren door hele grote e-commerce bedrijven zoals Zappos, Bol en bijv Wehkamp. 99% van de online retailers zouden jouw tools genoemd onder 3. en 4. graag in willen zetten maar hebben de middelen hier niet voor.

    Met vriendelijke groet,
    Robin van Olphen
    http://www.teva-onlineshop.nl

  • 15 december 2010 om 11:00
    Permalink

    @Simon
    De partij waar wij als Eperium vaak mee samenwerken in Adobe Scene 7. Eerder is een artikel verschenen op onze site die hier verder op in gaat:
    http://www.eperium.nl/nieuws/conversie/visual-rich-media-tools-wat-komt-hier-bij-kijken/

    Wanneer je googled op Visual Rich Media dan kom je ook andere partijen tegen, hier hebben wij echter geen ervaring mee.

    @Robin
    Ik snap je punt. Het is zeker prijzig om gebruik te maken van videos. Wellicht kun je dergelijke videos in samenwerking met de fabrikant maken of zijn er andere vormen van samenwerking die zouden kunnen bijdragen. Punt 3 is wellicht makkelijk, ook met een beperkt budget.

  • 23 december 2010 om 13:34
    Permalink

    Hello Marco,

    Your article is very interesting. The e-commerce platforms that you have created are great.
    I am contacting you since we have more and more demands in the fashion, jewellery and glasses market for e-commerce platforms.
    the goal would be to try virtually the clothes or accessories online to see how they could fit the user.
    It could be interesting to discuss about how our solution can brong an additional value added to the brands.

    here is an example for automatic virtual trying: http://www.youtube.com/watch?v=HKdv9_jGwPw&playnext=1&list=PL3E2BD211AB24CA6B&index=23

    or product presentation: http://blog.t-immersion.com/2010/12/13/blogreview-omma-olympus-cross-media-case-study-show-dont-tell/

    Guiomar Andrade
    0033 646 48 4224

  • 27 december 2010 om 19:32
    Permalink

    Beste,

    Wat goed om te zien dat er in de e-commerce wereld wat meer wordt gebrainstormd over het belang van productpresentatie voor e-commerce! Naar mijn idee is het een van de meest belangrijke conversieverhogers.
    Goede voorbeelden als Zappos en net-a-porter zijn leerzaam maar ik zou adviseren altijd per merk/bedrijf/site te kijken wat de klant in verleiding kan brengen om online te kopen. Het gaat uiteindelijk om beleving, soms zit dat ik veel foto’s van hetzelfde product, soms heb je er video voor nodig en een andere keer meer inspiratiefoto’s.
    In de fysieke retail is ‘visual merchandising’ al jaren een marketing tool om de klant te verleiden via presentatie. Online is visual merchandising nog veel belangrijker en dat kan alleen met goede fotografie en/of video. Als je de klant het product niet goed laat zien doordat je bezuinigd op fotografie kan je net zo goed niet aan een webshop beginnen.
    Ik snap dat fotografie duur lijkt maar in verhouding tot de kosten die je hebt in een fysieke winkel (verkopers, etaleurs, visual merchandisers, POS materiaal etc) is het ‘peanuts’.
    Inclusief het gebruik van professionele fotografie en video heeft een online winkel nog altijd 10% minder kosten op de P&L dan een fysieke winkel. En let wel, in de fashion is het van zo’n groot belang dat je je onderscheid als merk met uitstraling en fotografie. Doe je dat niet, dan heb je bijna geen bestaansrecht meer.
    Misschien kan de e-commerce branche wat meer de kennis gebruiken die in al die jaren is opgedaan in de offline retail?
    Als fashion retail manager ben ik sinds kort managing partner van caez.nl – webshop photography. Wij zijn altijd geinteresseerd in professionele e-commerce partners die willen samenwerken en kennis willen delen waardoor de gezamelijke klant (webshop houder) een goedlopende business krijgt. Voor een brainstorm zijn wij altijd te porren want dit is een onderwerp naar ons hart!

    Ezra Langendorff
    http://www.caez.nl
    06 46164286

  • 30 december 2010 om 21:08
    Permalink

    Niet alle nieuwe technieken zijn uitsluitend bestemd voor de grote jongens.
    Tegenwoordig hoeft een 360 graden presentatie niet veel meer te kosten dan een ‘gewone’ productfoto. Wij van 3DWeb hebben een plugin ontwikkeld die dynamisch de productfoto veranderd in een 360 presentatie met zoomfunctie. De plugin kost 49 euro en de fotosetjes zijn al te bestellen vanaf 30 euro p/st. Mocht u zelf de foto’s kunnen maken dan zijn de kosten helemaal laag. Het grote verschil met de andere 360 technieken is dat deze in javascript is geschreven (geen flash) en dat de presentatie dynamisch wordt opgebouwd en niet handmatig door een bureau. Hierdoor blijven de kosten laag.

  • 5 januari 2011 om 21:57
    Permalink

    Productfotografie is inderdaad een ondergewaardeerde bezigheid binnen de e-commerce. Bladen, blogs en boekjes over hoe een webshop opgezet moet worden gaan voornamelijk over partijen die flink betalen voor een stukje advertorial.
    Software, markteting, SEO enz enz de essentie van kopen op afstand is toch echt een foto van een product bekijken en al dan niet overgaan tot aankoop.
    Sinds zo’n 4 jaar zetten wij (fotocube)ons in om productfotografie hoger op de agenda te zetten van de webshop eigenaar. Ik moet zeggen dat men steeds professioneler wilt en daar budget voor vrij maakt.
    Een professioneel resultaat is zeker haalbaar zonder enkele duizenden euro’s uit te gaan geven voor een productfotostudio.

    FotoCube biedt opnametenten en complete studio’s voor een betaalbare prijs. Binnenkort een betaalbare oplossing voor 360 graden productfotografie voor voorwerpen t/m 20Kg.

    Ook ik kom graag in contact met mensen die productfotografie binnen de webshops belangrijk vindt.

    Graag tot ziens op de webwinkel vakdagen!

    Jeroen Wigman
    FotoCube

  • 6 januari 2011 om 10:27
    Permalink

    Ik snap dat vele partijen hier ‘reclame’ willen maken voor hun producten en daar is natuurlijk niets mis mee, wel wil ik aangeven dat een stuk inhoudelijke content moet hebben alvorens we het plaatsen.

    Wel goed om te zien dat Product Presentatie steeds meer aandacht krijgt in de markt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *