homepage-website

De homepage is het duurste stukje onroerend goed binnen een e-commerce website. Iedereen in de organisatie wil namelijk een stukje van de homepage. Productmanagement wil de meest populaire producten tonen, HR wil vacatures posten, communicatie de historie van het bedrijf, finance de cijfers voor de aandeelhouders etc. Maar ja, is de e-commerce webshop daar wel de juiste plek voor? Als ik wil winkelen, wat moet ik dan met vacatures en de jaarcijfers?

Andere afdelingen

Als je veel investeert in een webshop in de verwachting dat deze een substantiële bijdrage aan de omzet gaat leveren, moet je dan wel je kostbare onroerend goed voor een prikkie laten gebruiken door andere afdelingen? Ik zou een behoorlijke huurprijs vragen.

Maar hoe stel je de huurprijs nu vast?

Allereerst is het goed vast te stellen dat niet alle onroerend goed op een A locatie even duur is. Ik stel voor een scheiding te maken tussen ‘boven de pagefold’ en ‘beneden de pagefold’. Boven de pagefold is wat je ziet op de homepage zonder te scrollen.  Dit is het duurste stukje omdat iedereen die op de homepagina komt het ziet. Deze zou ik niet verhuren maar reserveren voor alles wat geld oplevert. Dus bij een webshop is dit het verkoopbare waar en alle diensten die je biedt om de klant te overtuigen over te gaan tot aankoop.

Zo blijven de delen onder de pagefold over. Deze zijn te verhuren. Niet verkopen maar verhuren. Je moet altijd het huurcontract op kunnen zeggen op het moment dat je online waarde propositie dit vereist.

Een huurprijs is iets kwantitatiefs – een bedrag. Deze wordt beïnvloed door gevoel; een plekje aan het water is duurder dan aan een drukke weg. Een homepage is duurder dan een reguliere contentpagina of footer.

Te duur?

Wat is het bedrag? Dat zijn de opportunity kosten oftewel wat had je kunnen verdienen met dat stukje onroerend goed als je daar een verkoopbaar product had neergezet. Is dat te duur? Biedt ze dan een plek aan in de footer. Dat is de plek waar dit soort informatie thuis hoort.