Search Marketings Insights 2010

Donderdag 17 juni organiseerde Indenty in Amsterdam de Search Marketing Insights 2010. Op deze dag werden de laatste ontwikkelingen, tactieken en tips & tricks met betrekking tot zoekmachine marketing gegeven. Het event was van hoog niveau met een sterke praktische online marketing insteek. Enkele interessante punten op een rijtje:

Local search

Het belangrijkste onderwerp dat gedurende de middag regelmatig terugkwam was Local Search. Ruim 90% van de zoekopdracht betreft lokale zoekopdrachten in Google en ook via Google Maps vinden veel mensen je website. Via www.google.com/places meld je je bedrijf en/of (fysieke) winkel aan en zo wordt deze met locatie en adresgegevens zichtbaar worden in Google. Het bezoek dat via deze manier binnenkomt is hoogwaardig en converteert vaker en sneller dan via diverse andere wegen. Bedrijven gebruiken op dit moment Local search nog weinig.

Google Caffeine

Een interessante presentatie kwam van Tom Visser van Indenty zelf over Google Mayday. In mei heeft Google enkele drastische veranderingen doorgevoerd (o.a. het ontwerp van de Google homepage) waarbij de meest opmerkelijke Google Caffeine is. Google Caffeine is de vernieuwde indexatie methode van Google. Met deze nieuwe manier van indexeren zijn de zoekresultaten altijd relevanter en worden artikelen een stuk sneller geïndexeerd (artikelen van minder dan een minuut geleden staan opeens bovenaan de organische zoekresultaten).

Social Media onderdeel van de zoekresultaten

Naast de vernieuwde methode van indexatie neemt Google nu ook Social Media mee in de zoekresultaten. Heeft een bedrijf een corporate Twitter account dan wordt deze gekoppeld aan de zoekresultaten op dat bedrijf. Op deze manier kan een bedrijf dus de zoekresultaten van mensen die op de bedrijfsnaam zoeken domineren doordat zij naast hun eigen site (welke hoogstwaarschijnlijk op de eerste plaats staat) ook de tweede plaats innemen met bijvoorbeeld het Twitter account. Als je dan ook nog adverteert op je eigen naam met Google AdWords heb je een sterke positie in handen.

Door de komst van Google Caffeine indexeert Google sites sneller en vaker. Dit is natuurlijk positief, maar er zijn wel een paar belangrijke punten waar webmasters bij stil moeten staan. Een belangrijker wordende ranking factor wordt freshness of content (ook wel Query deserves freshness, of QDF, genoemd). Oude content heeft een negatieve invloed op de ranking van een site, recentere content krijgt voorrang bij Google. Een statische site moet een stuk dynamischer worden om nog door Google als belangrijk aangewezen te worden. Zorg daarom ervoor dat (ook diepliggende pagina’s) regelmatig geüpdate worden voor een hoge beoordeling van Google.

De term MayDay komt trouwens, naast het feit dat ze toevallig in mei doorgevoerd werden, doordat de nieuwe manier van indexeren voor een hoop websites een verandering (lees: daling) in verkeer tot gevolg had en dus best wel wat paniek bij webmasters teweeg bracht.

Keyword Density / Google Wonderwheel

Naar aanleiding van deze nieuwe manier van indexatie blijkt dat de content van een website steeds beter beoordeeld worden. Content management wordt dus ook echt belangrijk. Naast de freshness van deze werd er vaak gespeeld op de keyword density (hoe vaak komt dat bepaalde zoekwoord terug in de content op die pagina). Google gaat echter nu steeds verder in op relevantie van de zoektermen. Een bepaalde combinatie van keywords wordt zodoende belangrijker dan de daadwerkelijke hoeveelheid. Via de Google Wonderwheel (bereikbaar via de linker optie balk in Google resultaten) kun je zien welke combinatie van keywords belangrijke varianten zijn. Ook de relevantie van inkomende links (linkbuilding) wordt daarom steeds belangrijker.

Linkbuilding

Linkbuilding is een vak apart apart geworden en daardoor steeds moeilijker effectief in te zetten. Naast het feit dat het steeds lastiger wordt om op goede sites een link te verkrijgen (verzadiging in de markt) houdt Google ook steeds meer rekening met de relevantie van deze links.  Zo wordt de locatie van de link meegenomen en wordt bijvoorbeeld een link helemaal onderaan de website een stuk minder goed beoordeeld dan die bovenaan in de tekst staat. Ook de context (of hoe veel andere links er om heen staan) telt mee. Oftewel: de waarschijnlijkheid dat iemand op de link klinkt wordt in de weging meegenomen.

12 Linkbuilding tips

Gewoon zomaar websites mailen met het verzoek om een link is passé. Dennis Sievers gaf de volgende 12 tips om linkbuilding effectief in te zetten en zodoende je SEO resultaten te boosten.

  1. Meld je website aan bij bekende relevante business directories en startpagina’s
  2. Kijk waar je concurrenten links vandaan halen en benader die waar jij ook zou kunnen of willen staan
  3. Gebruik een zoekmachine om te zoeken naar relevante linkbronnen
  4. Zoek uit welke websites een dode link naar jouw website bevatten en benader ze
  5. Ga bloggen of wordt een gastblogger op een relevante blog
  6. Meng je in relevante discussies op forums
  7. Gebruik je netwerk. Denk aan medewerkers, leveranciers, partners en klanten
  8. Gebruik marketing en PR om in de publiciteit te komen
  9. Doneer of sponsor
  10. Organiseer een event
  11. Ga samenwerken met scholen en universiteiten
  12. Koop andere kwalitatieve links (maar gebruik dit alleen als laatste mogelijkheid, want dit kan hard afgestraft worden door Google)

PPC tactieken

De presentatie van Joris Toonders over AdWords en pay per click (PPC) was erg interessant en inspirerend. Enkele tips die hij de zaal mee gaf:

  • Niet de keywords, maar de queries zijn king.
  • Kijk naar de intentie van de zoekopdracht en speel daar op in
  • Target beter met specifieke zoekwoorden (speel met de opties breed, zinsdeel en exact)
  • Bouw de zoekwoorden uit:
    • Gebruik brede zoekwoorden voor inzicht en verkeer (“Laat broad ze vangen”
    • Bouw dit vervolgens uit met zinsdelen
    • “Schiet” vervolgens met hele specifieke queries en advertenties door middel van exacte zoekwoorden
  • Plaats de verschillende type zoekwoorden in verschillende groepen
    • Zo krijg je groepen met algemene en groepen met exacte woorden
    • Door de aparte groepen hou je de exacte keywords met specifieke advertenties apart voor hogere scores. Deze spelen sterk in op de long tail.
  • Gebruik zodoende de brede (broad) zoektermen voor nieuw en de exacte zoektermen voor terugkerend bezoek
  • Speel eens met verschillende vormen van advertenties
    • Gebruik advertenties met “Goedemorgen …..” in de ochtend om de bezoeker persoonlijker aan te spreken
    • Laat bijvoorbeeld de term “Bedoelde u ….” terug komen in de advertentie. Aangezien Google zelf suggesties geeft is dit een herkenningspunt voor de bezoeker.
  • Pas retargeting toe om je doelgroep te interesseren, laat de bezoeker niet zomaar verdwijnen en confronteer hem/haar zodanig vaker met je website

SEO ranking factors

De ranking factors bij google zijn sinds de komst van Google Chrome en Google Toolbar drastisch veranderd. Google heeft de mogelijkheid om veel meer te meten dan alleen de CTR in de search. Google is nu in staat te meten hoe een gebruiker de site ervaart. Een hoge bounce rate geeft bijvoorbeeld een lager zoekresultaat. Kortom als de gebruiker de site als relevant beschouwt zal Google dit oppikken. Dit betekent dat de techniek minder belangrijk aan het worden is en de daadwerkelijke ervaring van de bezoeker belangrijker gaat worden.

Conclusie

Om werkelijk goed met Search marketing aan de slag te gaan dien je als online marketeer weer een stapje verder gaan. Google doet er alles aan om echt toegevoegde waarde te bieden, waarbij relevantie het sleutelwoord is. Google ontwikkelt steeds meer mogelijkheden om te beoordelen of en in welke mate een klant iets relevant vindt. Hou ook Google Analytics goed in de gaten. Gedrag op een site, hoe de site is opgebouwd, content freshness, contextuele samenhang van content zijn zaken waar je site op beoordeeld wordt.

‘Technische trucjes’ worden steeds minder belangrijk.  Daadwerkelijk nadenken over wat je klanten willen vinden op je site en daarnaar handelen is meer dan ooit waar het om draait. Dit doe je als online marketeer niet alleen, aangezien meerdere afdelingen bepalen wat je klanten op de site zien en vinden. Laat daarom je User Experience Designers, catalog managers, content managers, online marketeers gezamenlijk over je klanten na denken en voor je klanten werken. Belangrijkste conclusie is dat je, net als Google, altijd uit het oogpunt van de klant met werken.