Social Commerce: de stand van zaken

Traditionele merken en organisaties begeven zich meer en meer online en ook op social media, niet alleen voor promotie van hun merk of organisatie maar ook met de mogelijkheid om online te verkopen. Waarom leggen traditionele merken en organisaties meer focus op social media? En wat zijn succesvolle voorbeelden?

Wat is social media en social commerce?

Social media is de benaming voor online platformen waar de gebruikers, met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie, de inhoud verzorgen. Tevens is er sprake van interactie en dialoog tussen de gebruikers onderling. Onder de noemer social media worden onder andere weblogs, fora, sociale netwerken als Hyves, Facebook en LinkedIn en diensten als Twitter geschaard.
Social commerce is een onderdeel van e-commerce waarbij sociale media en ander tools, die interactie bevorderen, worden ingezet om online te kopen en te verkopen.

Het social media landschap

Hoe zit het sociale media landschap en in Nederland uit. Ecircle heeft een onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat Hyves nog steeds nummer 1 is in Nederland, maar op de voet gevolgd door Facebook. Linked in het derde sociale netwerk van Nederland. Verder blijkt dat de Nederlander gemiddel lid is van 2.3 sociale netwerken.

social-media

 

  • 60% van de Nederlanders  is in ieder geval één keer per dag actief op een social media platform
  • 31% is in ieder geval één keer per week actief op een social media platform
  • 17% van de Nederlanders is op Facebook fan van een bepaald merk

Volgens een onderzoek van ComScore (wereldwijd) zijn de meeste mensen lid of fan van een bepaald merk om speciale aanbiedingen te krijgen.

  • Zo volgt 23% van de Twitter gebruikers bedrijven om speciale prijzen, promoties of aanbiedingen te ontvangen
  • Deelt 14% van de Twitter gebruikers producten en meningen over producten
  • En is 25% van de Facebook gebruikers fan van een bedrijf om korting te krijgen

Een interessante vinding van ditzelfde onderzoek is dat Facebook en Twitter gebruikers wel 1,5 keer zoveel uitgeven als ‘gewone’ online kopers.

Wat doet het bedrijfsleven?

Volgens een steekproef van IAB Europa zit veertig procent van de bedrijven in de steekproef niet op social media en maar 20 procent heeft uberhaupt een Twitter-account.
Het tegenstrijdige is dat 73 procent van de ondervraagden online mond-tot-mond reclame wel belangrijk vindt. Daarbij trekken dezelfde personen echter de conclusie dat consumenten toch wel over hun merken en producten praten en dat ze die communicatie niet kunnen beinvloeden. 80% stelt: “it just happens”.
80% neemt niet de moeite om op openbare kanalen te volgen wat consumenten over hun producten, diesten en merken zeggen. Bedrijven die wel de conversaties volgen, reageren in 80% van de gevallen vanuit een institutionele setting.
Volgens Internet Retailers 2010 – Top 500 groeit het besef dat bedrijven social media en social commerce in moeten zetten.

  • Twitter feeds zijn met 149% toegenomen. In 2008 zaten 102 van de top 500 online retailers op twitter en in 2009 is dat gegroeid naar 254.
  • Facebook pagina’s onder de Top 500 internet retailers zijn met 31% toegenomen, van 284 pagina’s in 2008 naar 371 in 2009.
  • Het aantal top 500 retailers die filmpjes op YouTube zetten is met 30% toegenomen, van 207 bedrijven in 2008 naar 269 in 2009.

Enkele voorbeelden


Kodak en Social Media

Bij Kodak was 40% van de berichten op social media negatief gekleurd. Toen besloot men op die berichten te reageren. In de loop van de tijd sloeg het sentiment jegens Kodak om en was uiteindelijk nog maar 7% van de berichten negatief. Luisteren en reageren bleek in dit geval de perceptie om te buigen.

Gebruik van Twitter voor Sales Promotion – Dell

De omzet van Dell’s Outlet store op twitter stijgt en het Twitter account heeft inmiddels al meer dan 1,5 miljoen volgers.

dell

Faciliteer Social Shopping – Mattel

Mattel heeft een shop together functionaliteit in haar site gebouwd.

mattel1

Integratie off en online – Starbucks

Starbuck heeft een integratie gemaakt met FourSquare en kan nu terugkerende klanten of ‘mayor’ extra kortingen aanbieden.

starbucks

Klik hier voor deze en andere voorbeelden.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

3 gedachten over “Social Commerce: de stand van zaken

  • 23 februari 2011 om 14:40
    Permalink

    Leerzaam. Wij zetten momenteel nogal in op Twitter. Ik denk dat dit de toekomst is social commerce. Korte berichten en snel te “vermeerderen”.

  • 19 april 2011 om 15:49
    Permalink

    Leuk artikel. Vraag is alleen, in hoeverre is verkoop uit social media (twitter bijv.) direct inzetbaar. Tweets hebben niet een direct aankoop stimulatie naar mijn mening.

  • 23 augustus 2011 om 09:36
    Permalink

    Dit is een zeer gedetailleerd en informatief artikel. Social media is erg belangrijk en de rol ervan is alleen maar groter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *