Social Shopping volgens Etsy.com

Etsy.com, een marktplaats voor zelfgemaakte producten, is een website om in de gaten te houden. Om de volgende redenen is Etsy.com één van de e-commerce sites van de toekomst:

– Etsy combineert een intuitieve en zeer goede user interface met een enorm gevoel voor stijl en esthetiek. De site ziet er prachtig uit en is zeer gemakkelijk in gebruik.

In deze tijden van crisis gaat Etsy als een speer. Volgens de sympathieke jonge oprichter Robert Kalin draaide Etsy vorig jaar $ 100m omzet, en ze verdienen $1m per maand. Ze hebben een slim businessmodel waarmee ze een bedrag per listing ontvangen en per sale. Daarnaast heeft Etsy een inkomstenstroom  door eigen advertentienetwerk van featured items.

Etsy weet hoe je aan vrouwen moet verkopen. 97% van Etsy’s klanten is vrouw. Wat betekent dat voor Etsy? Dat betekent een site met o.a. veel sociale features, featured items, niet opdringerige cross-sell en natuurlijk veel esthetische en aantrekkelijke producten, waaronder heel veel sieraden.

– Etsy heeft als een van de weinige webwinkels door hoe je in een webshop geïnspireerd kan worden. Bij Etsy kun je gewoon rondneuzen, zonder dat je op zoek bent naar iets. Dus niet zoeken, niet filteren, maar iets ‘tegenkomen’. Etsy maakt het mogelijk om je op een website te voelen alsof je een aantrekkelijk ingerichte winkel binnenwandelt, samen met je vriendin. Dit heeft de site bereikt door o.a. alternatieve ingangen voor de catalogus aan te bieden. Hiermee druist Etsy bewust in tegen het usabilityprincipe dat stelt dat de klant moet weten wat zij te zien krijgt, voor ze op een link klikt. Het niet weten, het onverwachte, gewoon een bepaalde richting op dwalen is bij deze manier van shoppen juist het leuke!

– Etsy is een schoolvoorbeeld van een succesvolle social shopping site, een groeiende trend binnen e-commerce. Etsy staat op nummer 1 bij social shopping site Kaboodle en heeft zelf ook een aantal mooie social shopping features zoals de ‘Treasury’.

Samen shoppenJe zou kunnen zeggen dat het dan een kleine stap is naar een feature die het mogelijk maakt om samen met een vriend(in) live over de site te ‘wandelen’. Een soort ‘invite a friend’ meets chat meets remote desktop, om gezellig tijdens de lunch samen te shoppen. Zoiets bestaat bij mij weten nog niet echt,  al zijn er wel al een paar dingen die er op lijken. Co-browsing is meestal een tool voor site-eigenaren om live mee te kijken met een bezoeker en hulp te bieden. ‘Swarming’ is een fenomeen dat al langer bestaat maar nog niet echt van de grond lijkt te komen. Swarming maakt het mogelijk om met andere sitebezoekers te chatten.

De enigzins, in mijn ogen, onhandige implementatie van een bedrijf als Eyebees slaat de plank van het samen shopppen volledig mis. Eyebees maakt  iedereen ongewild onderdeel van het shopping experiment. Het idee van social shopping en tevens het leukste aspect is echter dan je zelf bepaalt en afspreekt om samen te gaan shoppen, net als in het echte leven.

De volgende fase in online shoppenTot op heden was browsen op het internet misschien nog een individualistisch tijdverdrijf, maar sinds het internet steeds meer alomtegenwoordig is, door snel internet op je mobiele telefoon, is de tijd rijp voor de volgende fase van online shoppen. De volgende fase is het samen online shoppen, zonder doel geïnspireerd raken door leuke en relevante content. En Etsy is vast een van de eersten die hier werk van gaat maken.

Deze blog is ook geplaatst op: Mutations blog

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

Eén gedachte over “Social Shopping volgens Etsy.com

  • 6 mei 2014 om 07:54
    Permalink

    This website was how do you say it? Relevant!! keddbddbcgak

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *