checkout marketing

Checkout marketing is een belangrijk onderdeel binnen de e-commerce. Ondanks dit blijft een goede checkout nog steeds een probleem binnen e-commerce platformen. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld 60% van alle winkelwagens die gevuld zijn met producten worden verlaten zonder af te rekenen. Van deze 60% wordt maar 12% verlaten voordat de klant begint met afrekenen. Dit betekent dat 48% van de winkelwagens worden verlaten nadat de klant in de checkout procedure komt. Dat is zonde en vaak onnodig.

Veel webwinkeliers lopen die potentiële omzet mis. Het goede nieuws daarentegen is, gezien de grote verschillen in het percentage verlaten winkelmanden onder webwinkels, dat er nog veel ruimte is voor verbetering. Dit heet ook wel checkout marketing.

5 redenen om de winkelmand te verlaten

Er zijn tal van redenen voor de bezoeker van uw webshop om de winkelmand vroegtijdig te verlaten. De voornaamste redenen zijn:

  1. Verborgen kosten in de checkout
  2. Verplichte registratie voor de koop
  3. Basket wordt gebruikt om prijzen te vergelijken
  4. Te hoge verzendkosten
  5. Product was niet leverbaar

Stroomlijnen checkout marketing

Checkout marketing is eigenlijk twee dingen. Als eerste is checkout marketing het stroomlijnen van de checkout om het verlies te minimaliseren. Als tweede is checkout marketing het toevoegen van juiste cross-selling aanbiedingen, zodat de orderwaarde verhoogt. Checkout marketing verlaagt het percentage verlaten winkelmanden en verhoogt de gemiddelde order waarde.

Voor het stroomlijnen van de checkout is de eerste stap een grondige analyse. Als een consument de “moeilijke” reis doorstaat om tot een productkeuze te komen, is het nu zaak om de checkout zo snel en soepel mogelijk te maken. Vraag je als af webwinkelier of het noodzakelijk is dat jouw consument zich registreert. Wat is de toegevoegde waarde? De frustratie bij de gebruiker is groter, zeker als deze de toegevoegde waarde zelf ook niet ziet. Deze zaken kunnen worden getypeerd als “conversieblokkers” en moet zo veel mogelijk worden voorkomen door ze weg te laten of door de consument goed te informeren.

Dan is er nog het verhogen van de orderwaarde. Door bijvoorbeeld een scherpe en eventueel gepersonaliseerde aanbieding te doen in de checkout. Dit verleidt de consument om eerder tot aankoop over te gaan. Zeker als de aanbieding beperkt geldig is kan het gevoel van schaarste de bezoeker overhalen om toch tot koop aan te gaan. Er zijn hier veel variaties op mogelijk. Het kleurgebruik speelt ook een rol bij de conversie.

Er is niet één juist antwoord voor en goede checkout. Belangrijk is dat een webwinkelier zich altijd bewust is waarom hij/zij een proces op een bepaalde manier ingericht. De beste methode is het proces van informeren, analyseren, optimaliseren en testen.