Verhoog uw omzet met checkout marketing

Checkout marketingDe checkout is een veel besproken onderwerp in e-commerce. Ondanks dit blijft een goede checkout nog steeds een probleem voor vele webwinkeliers. Uit onderzoek is gebleken dat gemiddeld 60% van alle winkelwagens die gevuld zijn met producten worden verlaten zonder af te rekenen. Van deze 60% wordt maar 12% verlaten voordat de klant begint met afrekenen. Dit betekent dat 48% van de winkelwagens worden verlaten nadat de klant in de checkout procedure komt. Dat is zonde en vaak onnodig.

Er zijn nog veel webwinkeliers die potentiële omzet mislopen. Het goede nieuws daarentegen is, gezien de grote verschillen in het percentage verlaten winkelmanden onder webwinkels, dat er nog veel ruimte is voor verbetering oftewel checkout marketing.

5 redenen om de winkelmand te verlaten
Er zijn tal van redenen voor de bezoeker van uw webshop om de winkelmand vroegtijdig te verlaten. De voornaamste redenen zijn.

1. Verborgen kosten in de checkout
2. Verplichte registratie voor de koop
3. Basket wordt gebruikt om prijzen te vergelijken
4. Te hoge verzendkosten
5. Product was niet leverbaar

Verhogen van de omzet door checkout marketing
Checkout marketing is het zowel stroomlijnen van de checkout om het verlies te minimaliseren als het toevoegen van juiste cross-selling aanbiedingen zodat de orderwaarde kan worden verhoogd. Checkout marketing verlaagt het percentage verlaten winkelmanden en verhoogt de gemiddelde order waarde.

Voor het stroomlijnen van de checkout is de eerste stap een grondige analyse. Als een consument de “moeilijke” reis heeft doorstaan om tot een productkeuze te komen is het nu zaak om de checkout zo snel en soepel mogelijk te maken. Met dit in het achterhoofd moet een webwinkelier zich bijvoorbeeld afvragen of het noodzakelijk is om een consument te verplichten te registreren. Wat is de toegevoegde waarde? De frustratie bij de gebruiker is des te groter, zeker als deze de toegevoegde waarde zelf ook niet ziet. Deze zaken kunnen worden getypeerd als “conversieblokkers” en zouden zo veel mogelijk moeten worden voorkomen door ze weg te laten of door de consument goed te informeren.

Dan is er nog het verhogen van de orderwaarde. Door bijvoorbeeld een scherpe en eventueel gepersonaliseerde aanbieding te doen in de checkout kan de consument verleid eerder tot aankoop over te gaan. Zeker als de aanbieding beperkt geldig is kan het gevoel van schaarste de bezoeker overhalen om toch tot koop aan te gaan. Er zijn hier veel variaties op mogelijk.

Tip tot slot
Er is niet één juist antwoord voor en goede checkout. Belangrijk is dat een webwinkelier zich altijd bewust is waarom hij/zij een proces op een bepaalde manier ingericht. De beste methode is het proces van informeren, analyseren, optimaliseren en testen.

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *