affiliate-marketing

Je hoort, leest en ziet steeds meer over affiliate marketing. Vooral in tijden van recessie is een performanced based model, zoals affiliate marketing, populair. Meestal werkt affiliate marketing namelijk op een no cure – no pay basis. Dat klinkt natuurlijk interessant, maar hoe werkt het nu precies?

Wat houdt affiliate marketing precies in?

Bij affiliate marketing gaan een webwinkel en een partnerwebsite (‘affiliate’) voor langere tijd een (indirecte) relatie met elkaar aan. De affiliate promoot via haar eigen kanalen de webwinkel. Als een bezoeker via de affiliate naar de webwinkel gaat en hier vervolgens een vooraf bepaalde actie (‘conversie’) uitvoert, dan krijgt de affiliate hier een vergoeding voor. De vooraf bepaalde actie kan een bestelling of het inschrijven voor een nieuwsbrief,, etc, zijn.
Meestal bestaat er geen directe relatie tussen de webwinkel en de affiliate, omdat er wordt bemiddeld door een affiliate netwerk. Het affiliate netwerk zorgt in veel gevallen voor cijfers omtrent de conversies en voor de betaling.

Populariteit

Volgens een e-Consultance Study (2009) spenderen Europese online retailers 19% van hun online budget aan affiliate marketing en 71% verwacht het budget voor affiliate marketing in de komende twee jaar te verhogen.

Uit een eerder onderzoek in 2007 van E-consultancy, in opdracht van buy.at, verwachten vele (online) verkopers meer geld te besteden aan hun affiliate programma. 239 online verkopers in de United Kingdom zijn ondervraagd. 78% gaf aan dat ze sinds 2005 hebben geïnvesteerd in affiliate marketing en dat ze ook verwachten dit de komende twee jaar te gaan doen (2008 en 2009). Vooral de game industrie (75%) en de reisbranche (71%) verwachten hun affiliate programma uit te breiden. Zij worden op de voet gevolgd door telecom bedrijven (64%) en retailers (62%).

In 2005 is er onderzoek gedaan naar de opbrengst per uitgegeven euro van diverse media. Anno 2009 zijn er wellicht verschuiven binnen dit kostenplaatje, maar toch laat de tabel duidelijk zien dat online marketing een betere Return On Investment heeft. Dit geldt vooral voor affiliate marketing.

Starten

Voordat je start met affiliate marketing moet je een plan van aanpak opstellen. Hierin beantwoord je de volgende vragen:

  • Welke websites zijn interessant om in te zetten als affiliate?
  • Heb ik tijd om aan de slag te gaan met affiliate marketing?
  • Welke resultaten kan ik verwachten?
  • Heb ik de kennis om dit zelf te doen of ga ik dit uitbesteden?
  • Mocht ik uitbesteden, welk affiliate netwerk is dan geschikt?


Op basis van deze vragen, kunt u al dan niet aan de slag met affiliate marketing. De keuze voor een affiliate netwerk is uiteraard van essentieel belang. Je kunt deze keuze baseren op de volgende punten:

  • Zijn de voor u interessante websites bij hen aangesloten?
  • Welke kosten berekenen zij?
  • Hoe worden de resultaten gemeten?
  • Worden er additionele diensten aangeboden?
  • Hoe ziet de afrekenmethode eruit?Indien er geen enkel affiliate netwerk zichtbaar beter is, kunt u wellicht meerdere netwerken inzetten en na een test periode de verschillende netwerken evalueren. Let wel op dat je deze evaluatie niet alleen baseert op bezoekersaantallen, maar juist op conversies. De conversies zeggen namelijk meer over de kwaliteit van de bezoekers.

Aandachtspunten

Performanced based modellen, zoals affiliate marketing, worden steeds populairder. Vooral in tijden van crisis, vragen bedrijven om accountability en return on investment (ROI). Affiliate marketing kan dan ook een interessant promotie kanaal gaan vormen. Het is echter wel belangrijk om, voordat je begint, goed na te denken over uw aanpak en daarnaast moet je je affiliate programma continu evalueren. Evalueer hierbij niet alleen het affiliate netwerk, maar ook de individuele affiliates.

Bij de evaluatie van de affiliates dien je zichzelf onder andere af te vragen of je het bedrijf (de website) kent en of je iets van de werkwijze weet. Hoe geneer je affiliate bezoekers naar haar eigen website? Daarnaast stellen affiliate netwerken verschillende cijfers ter beschikking, neem de tijd om hier kritisch naar te kijken.

– Wat is de bouncerate vanuit een bepaalde affiliate?
– Hoeveel bezoekers geneert een bepaalde affiliate?
– Wat is de conversierate?

Mocht een van bovenstaande zaken vraagtekens oproepen, vraag dan om uitleg bij het affiliate netwerk of neem direct contact op met de affiliate. Communicatie is namelijk ontzettend belangrijk. Je kunt je affiliates het beste als een extern verkoopteam beschouwen. Mocht een affiliate moeite hebben met de conversie, dan kun je hem wellicht voorzien van andere marketing uitingen. Een goede band met een affiliate betekent vaak ook dat de affiliate nog beter haar best gaat doen voor jou, dit resulteert dan in kwalitatieve bezoekers en meer conversies.