jongeren kijken op telefoon

Het marketplace landschap is in beweging. Amazon en Google worden steeds grotere concurrenten van elkaar, social media transformeren naar online marketplaces en marketplace-apps bestormen de gevestigde orde. Maar wat betekent dit voor jouw business?

1. Google versus Amazon

In de VS en Duitsland is Amazon Google voorbijgestreefd als het gaat om productgerelateerde zoekopdrachten. Op Amazon wordt meer gezocht naar producten, op Google meer naar merken. Dit heeft impact op je advertentiestrategie; die moet je op dit gegeven afstemmen. Maar dat betekent ook dat je op Amazon met je producten aanwezig moet zijn. De consument zoekt én koopt daar. Google antwoordt met een eigen online marketplace: Google Express. Deze marketplace is onderdeel van het Google Shopping Actions programma waarbij gebruikers producten direct via de reeds bekende Google interfaces kunnen kopen. Google Express is op dit moment nog alleen in de Verenigde Staten open voor kopers en verkopers; Google Shopping Actions is beschikbaar in de Verenigde Staten en Frankrijk.

2. Social media: Instagram, Facebook en Pinterest

Instagram US heeft recent een check-out toegevoegd waardoor het in essentie een online marketplace is geworden. Producten kunnen direct vanuit advertenties en posts gekocht worden. Instagram belooft een waardevol verkoopkanaal te zijn. Het heeft 1 miljard gebruikers. Maar liefst 72% van die gebruikers geeft aan ooit iets gekocht te hebben omdat ze dat op Instagram hebben gezien. Dit biedt mooie kansen voor merken met veel volgers. De check-out wordt op dit moment getest met een aantal geselecteerde merken in de Verenigde Staten. Europese merken kunnen wel gebruik maken van Instagram Shopping, waarbij vanuit dit social mediakanaal wordt doorverwezen naar de eigen webshop. Je kunt als verkoper nu al inspelen op deze trend door hier alvast gebruik van te maken en voor te sorteren op de introductie van de Instagram Check-out in Europa.

Ook Facebook en Pinterest zijn aan het transformeren. Op Facebook kun je een shop openen en producten in de etalage zetten. In de Verenigde Staten heefft Facebook reeds een check-out toegevoegd waardoor Facebook-gebruikers producten kunnen kopen zonder de Facebook-omgeving te hoeven verlaten. Buiten de VS worden consumenten doorverwezen naar de webshop van de verkoper.

Pinterest heeft een “Shop The Look” Pins-programma gelanceerd. Hiermee kunnen consumenten kleding en huisdecoratie die in Pins te zien zijn direct aanschaffen. Pinterest faciliteert nog geen check-out, maar stuurt de consument wel door naar de webshop van de verkoper.

Deze sociale media worden dus, naast een advertentiekanaal, steeds meer een verkoopkanaal. Op termijn zullen dit soort kanalen dan ook onderdeel zijn van je verkoopstrategie.

3. Marketplace-apps

Een aantal marketplace-apps zijn serieuze concurrenten van de gevestigde online marketplaces aan het worden. Neem bijvoorbeeld Wish. Deze marketplace beschikt over 90 miljoen maandelijks terugkerende gebruikers, 1 miljoen verkopers en 200 miljoen items. In Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk staat Wish in de top 5 van meest populaire mobiele marktplaats apps.

Aliexpress kan ook goede cijfers overleggen. Aliexpress is actief in 220 landen en heeft 150 miljoen gebruikers. Maar liefst 92% van alle bestellingen vindt via de mobiele telefoon plaats. Aliexpress is al toegankelijk voor Europese verkopers en is vooral erg populair in Frankrijk, Italië en Spanje.

Dan is er Joom. Joom is een Russische online marketplace en naast Rusland ook actief in Frankrijk, waar het de meest populaire marketplace-app is. Daarnaast staat Joom in Duitsland, Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk in de top 10 van online marketplaces. Joom begint langzaamaan steeds meer Europese verkopers toe te laten.

Bovenstaande voorbeelden laten zien dat het marketplace-landschap diverser is dan je misschien zou denken, en dat je de omvang van bepaalde online marketplaces niet te snel moet onderschatten. Marketplace-apps zijn een serieuze overweging als verkoopkanaal.

4. Online marketplaces richten zich op het ‘3P-model’

Amazon, Bol.com en Zalando hebben uitgesproken hun strategische focus te leggen op het 3P-model; het ‘marktplaatsmodel’. Traditioneel hebben deze marktplaatsen met veel verkopers een groothandelsrelatie (een ‘1st Party’-relatie): de marketplace koopt de spullen in, en verkoopt deze onder eigen naam aan de consument. Dit is voor veel organisaties interessant vanwege de hogere afzetvolumes. Er is meer zekerheid dat spullen verkocht worden en bepaalde services, zoals customer service en logistiek worden uit handen genomen. Nu de focus steeds vaker wordt verlegd naar het 3P-model wordt het voor partijen moeilijker om deze groothandelsrelatie met een marketplace op te zetten of te behouden. Verkopers worden daardoor weer min of meer gedwongen de verkoop aan de consument in eigen hand te nemen.

5. Amazon komt naar Nederland

Amazon komt binnenkort naar Nederland; waarschijnlijk nog in 2019. Dit gegeven biedt een enorme kans voor Nederlandse verkopers. Als je je nu aansluit bij Amazon heb je de mogelijkheid bepaalde productcategorieën te claimen. Jouw producten kunnen straks genieten van weinig concurrentie en je kunt veel traffic, reviews en conversie behalen. Concurrenten die later instappen moeten hier eerst flink tegenop boksen om daarna hun plekje te kunnen veroveren.

Je moet daar nu al op voorsorteren. Verkoop je al op Amazon? Zorg dan dat je productcontent alvast geoptimaliseerd is. Indien je nog niet actief bent op Amazon, zorg dan dat je snel start. Je kunt beginnen in Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië of het Verenigd Koninkrijk. Dit is een effectieve manier om Amazon te leren kennen en geeft je een voorsprong op concurrenten die nog niet actief zijn. Tegelijkertijd kun je – voor de Nederlandse markt althans – een inhaalslag maken op concurrenten die je op Amazon voor zijn geweest.

De consument is zich wel al aan het voorbereiden op de komst van Amazon naar Nederland. Maar liefst 20% van de Nederlandse online kopers heeft een Amazon Prime-abonnement. Vorig jaar was dit nog 7%. De Nederlandse consument koopt al via Amazon Duitsland. Helaas kan Amazon Duitsland voor hen niet de complete Amazon experience bieden. Veel Nederlandstalige productcontent is nog erg rommelig. Niet alle producten kunnen in Nederland worden geleverd. En als dat wel zo is, kan het vaak niet binnen twee dagen worden bezorgd of komen er regelmatig hoge extra kosten bij kijken. Dit verandert zodra Amazon.nl opent. Amazon zal dan beter in staat zijn om de Nederlandse consument de service te bieden die in het buitenland ook wordt geboden. Amazon zal op termijn in staat zijn de Nederlandse consument aan zich te binden. Dit zal ook effect hebben op andere online marketplaces, merken en retailers. Amazon zet de trend op diverse facetten van de customer experience en zullen daarop blijven innoveren. De consument raakt hieraan gewend en zal deze verwachtingen met zich meedragen wanneer zij ergens anders winkelen.

Wat betekent dit voor jouw business?

Welke impact deze trends op jouw business hebben is afhankelijk van wat jouw business op dit moment met online marketplaces doet. In het algemeen geldt dat consumenten marketplaces als koopkanaal gebruiken. Verkoop je nog niet via online marketplaces? Dan is het tijd alle excuses opzij te zetten en direct te starten. Als je al wel aanwezig bent op marketplaces is het zaak te kijken naar welke marketplaces je reeds bedient, en of dat voldoende bereik heeft. Met de nieuwe toetreders als Instagram en marketplace-apps zoals Wish die een steeds groter stuk van de taart nemen, is je dekking misschien onvoldoende. Maar nieuwe kanalen aansluiten kan zorgen voor bepaalde schaalproblemen. Hetzelfde kan gelden wanneer je op verschillende marketplaces moet omschakelen naar het 3P-model op.

Wil je meer weten over online marktplaatsen? Lees deze whitepaper om te leren hoe je start én opschaalt met verkopen op online marktplaatsen.