betalingssysteem

Tegenwoordig zijn mensen vertrouwd met online kopen, 24% van de Nederlandse jongeren tot 35 jaar vindt online kopen zelfs makkelijker dan in de winkel. Het internet is echter continu in beweging. Zo zijn de trends van 2011 gericht op social selling, m-commerce, t-commerce en internationalisering. Dit artikel gaat in op de keuze van betalingssystemen en de voordelen en nadelen per betalingssysteem, waarbij ook rekening gehouden wordt met deze trends.

Wat wil je doelgroep?

Voordat je een strategische beslissing maakt, is het noodzakelijk om eerst naar je klant te kijken. Waar is de klant en waar wil hij kopen? Vervolgens stel je de vraag wat zijn of haar voorkeuren zijn. Currence heeft een onafhankelijk onderzoek uit laten voeren naar voorkeuren voor de Nederlandse consument m.b.t. online aankopen.

online-betaal-voorkeuren

Het is echter wel noodzakelijk dat je nagaat of bovenstaande taartdiagram overeenkomt met de voorkeur van jouw eigen doelgroep.
Mocht je in meerdere landen opereren dan is het zeker aan te raden om per land onderzoek te doen. Uit een ander onderzoek blijkt namelijk de voorkeuren per land zeer verschillend kunnen zijn.

europa-betalen1

Wat zijn de mogelijkheden voor een betalingssysteem?

1. iDeal

iDeal heeft een ijzersterke positie in Nederland, van de 8 miljard euro online bestedingen is 5.2 miljard euro via iDeal betaald. Het aantal iDeal betalingen is in 2010 met 52% gestegen, terwijl de totale online aankopen in Nederland met 10% zijn gestegen. iDeal groeit dus harder dan de markt.

Voordelen van iDeal zijn:

  • Het vertrouwen dat Nederlanders hebben in iDeal en de grote naamsbekendheid
  • iDeal wordt als veilig systeem beschouwd
  • (Nederlandse) consumenten vinden iDeal gebruiksvriendelijk

Het grootste nadeel van iDeal is dat het alleen in Nederland mogelijk is. iDeal denkt echter wel na over een Europees platform en verwacht dit snel uit te kunnen rollen.

2. Creditcards

Amerikaanse online kopers betalen meestal met hun creditcard. In Europa willen de creditcard maatschappijen groeien. In Nederland heeft 55% van de consumenten een creditcard (Bron: De Nederlandse Bank), maar slechts 5% geeft de voorkeur aan het online betalen met creditcard.
Mastercard wil in 2011 echter een online betalingssysteem lanceren waarmee iedereen met een pas met Maestro logo kan betalen (Bron: Twinkle magazine). Het Maestro logo staat op bijn alle Nederlandse pinpassen.

Ook Visa is bezig met het ontwikkelen van een online betalingssysteem, genaamd Rightcliq. Momenteel wordt het systeem getest (Bron: Internetretailer).

Voordelen van het aanbieden van betalingen middels creditcards:

  • Biedt keuze vrijheid voor consument
  • Is internationaal geaccepteerd als online betaalmethode
  • Wordt door de Europese consument nog niet volledig vertrouwd, maar hier is aangewerkt door de 3D Secure van Mastercard en Visa. Deze extra verificatiestap verplicht het invoeren van een password of one-time passcode (OTP), bij een correct antwoord wordt de transactie goedgekeurd

De nadelen van het aanbieden van betalingen middels creditcards:

  • Slechts 5% van de Nederlandse consumenten prefereert online betalen met de creditcard
  • De consument kan de betaling terugroepen, (‘it wasn’t me’ chargeback),  waardoor fraude plegen eenvoudiger is. Wanneer de webwinkelier betalingen via creditcard met de 3D Secure stap aanbiedt, neemt de creditcard maatschappij de aansprakelijkheid bij fraude op zich.

3. Paypal

Paypal is een initiatief van de veilingsite eBay (in Nederland eigenaar van Marktplaats). Particulieren kunnen bij eBay geld van de ene naar de andere creditcard overmaken. Ondernemers kunnen er gebruik van maken, als de klant zich eenmalig registreert met emailadres en bankrekening of creditcardnummer.

De voordelen van Paypal:

  • Internationaal heeft Paypal een redelijk marktaandeel en naamsbekendheid
  • Paypal wordt als relatief veilig gezien omdat de creditcard gegevens niet bij de webwinkelier bekend worden

Nadelen van Paypal:

  • Het kan redelijk prijzig zijn voor de webwinkelier, omdat je een percentage en vast bedrag per transactie moet betalen
  • Klanten moeten zich (eenmalig) registreren en dit kan een conversieblokker zijn
  • Paypal heeft in Europa nog weinig naamsbekendheid

4. Achteraf betalen

37% van de Nederlandse online kopers betaalt online via cheques/ acceptgiro. Ook in Duitsland is deze vorm van betalen populair, maar liefst 31% kiest hiervoor. Wil je in Nederland Thuiswinkel.org gecertificeerd zijn, dan is het aanbieden van een vorm van achteraf betalen verplicht.

Er zijn vele payment providers die achteraf betalen aanbieden, zoals Afterpay en Buckaroo. Volgens cijfers van Afterpay kan achteraf betalen bij webwinkels leiden tot een omzetstijging tussen de 15 en 30%, dit is echter wel afhankelijk van de branche (Bron: Twinkle magazine).

De voordelen van het aanbieden van achteraf betalen:

  • Achteraf betalen geeft de consument vertrouwen en je kunt hiermee ook een sceptische doelgroep aanspreken
  • Achteraf betalen kan de conversie verhogen, mogelijk zelfs met 15 tot 30%
  • Door de optie achteraf betalen aan te bieden, voldoe je aan een van de punten voor certificering bij de Thuiswinkel.org.

Nadelen van het aanbieden van achter afbetalen:

  • Als webwinkelier moet je langer wachten op je geld en het risico op fraude is groter, sommige payment providers betalen je echter direct uit en dan verhalen zij het bedrag op de consument. Zij nemen dan ook het risico over.
  • De kosten voor het aanbieden van achter afbetalen kunnen hoger zijn, dan voor bijv. iDeal omdat de partijen een deel van het risico overnemen.

5. Mobiele betalingen

Mobile commerce is een trend en hiervoor worden dan ook  op grote schaal betaalmogelijkheden voor ontwikkeld, zoals Paypal, creditcard, Hyves afrekenen en Mobile2Pay. Mobile2Pay is een voorbeeld dat al door enkele webshops gebruikt wordt. Klanten moeten zich registreren op de website van Mobile2Pay hier hun bankrekening aan koppelen. Betalingen zijn daarna alleen mogelijk met een pincode.

Creditcard bedrijven, diverse providers en fabrikanten zijn bezig met Near Field Communication (NFC). NFC is een techniek waardoor apparaten draadloos bepaalde informatie kunnen versturen en ontvangen over een afstand van tenminste 10 cm. De verwachting is dat de techniek in 2015 goed zal zijn voor 110 miljard euro aan betalingen. Ook Google doet onderzoek naar de mogelijkheden om NFC betalingssysteem aan te bieden.

Het is nog even afwachten welke methode het beste werkt, tegen de laagste kosten en welke methode geprefereerd zal worden door de consument.

De voordelen van het aanbieden van mobiele betalingen:

  • Het zorgt ervoor dat je klaar bent voor de toekomst van m-commerce en t-commerce, dit biedt mogelijk een concurrentievoordeel

De nadelen van het aanbieden van mobiele betalingen:

  • Consumenten zijn nog niet vertrouwd met het doen van betalingen via hun mobiel. 69% van de Amerikaanse online kopers voelt zich nog niet comfortabel bij het doen van aankopen via de mobiele telefoon, 34% vindt het te ingewikkeld en 28% vindt het niet veilig

Hoe maak je de juiste keuze?

Het is belangrijk om bij het maken van de juiste keuze altijd de consument en je markt in de gaten te houden. Ben je alleen in Nederland actief of ook internationaal? Wat zijn de voorkeuren van je doelgroep? Het is daarnaast ook belangrijk om de kosten van het betalingssysteem mee te nemen in je besluit. Laat daarom door payment providers een voorberekening maken, waarbij je aangeeft hoeveel transacties je via dat betalingssysteem verwacht.