Steeds meer Fashion Brands gaan de uitdaging aan om via het internet hun producten te verkopen. Mexx en Esprit doen dit al enkele jaren. Andere Brands nemen ook de stap om zelf online te gaan verkopen. Brands zoals McGregor, Gaastra, Diesel, Protest en G-star zijn onlangs gestart met online verkoop of gaan dit binnenkort doen.
In dit eerste artikel wordt ingegaan op de redenen om dit te doen en geven we antwoord op de vraag waarom je online zou gaan verkopen. In het volgende artikel staan we stil bij de online uitdagingen die dat met zich meebrengt om online succesvol te zijn en kijken we naar mogelijke oplossingen.
Vijf redenen voor online verkoop
1. Het gehele assortiment online
Verkoop via het traditionele retail kanaal heeft als voordeel dat hiermee een groot afzetgebied wordt bereikt. Retailers willen echter over het algemeen niet het gehele assortiment inkopen, maar alleen die producten die passen in hun assortiment. Consumenten verwachten van een Brand dat ze daar de gehele collectie kunnen zien, en beginnen daar vaak hun zoektocht naar een bepaald artikel. Onderzoek van Google laat zien dat bijna 50% van alle mode consumenten online oriënteren en offline kopen.
2. Directe relatie met consumenten
De relatie met de consument wordt steeds belangrijker. Inzicht in (koop)gedrag is van essentieel belang voor het samenstellen van de collectie. Direct kunnen zien welke producten goed verkopen en welke minder, helpt in het samenstellen van de volgende of het aanpassen van de huidige collectie.
3. Branding, creatie merkvoorkeur bij de doelgroep
De retail is veel meer gericht op prijs, bij een Brand gaat het veel meer om beleving. Presentatie van producten op een manier die bij de Brand past en daarmee een merkvoorkeur creëert bij de doelgroep is een belangrijke reden om het assortiment online aan te bieden.
4. Breder afzetkanaal
Voor de Brand kan het aanboren van een extra afzetkanaal heel interessant zijn. Veel Brands verkopen al direct in de retail via bijvoorbeeld het Shop-in-Shop principe. Een extra afzetkanaal via Internet is lucratief, zeker in de mode. In 2009 was online kleding verkoop namelijk de vierde grootste categorie op het internet en groeide de online kleding verkoop met 7%.
5. Grip op voorraden
Het online kanaal inzetten om voorraden van slow-movers te verkopen en zodoende nog een behoorlijke marge over te houden kan zeer interessant zijn. Hierbij houdt de Brand ook meer grip op het outlet kanaal. Zo hoeven Brands niet aan opkopers die de artikelen dan in de markt dumpen te verkopen, dat kan schadelijk zijn voor de Brand.
Conclusie
Volop redenen om als (Fashion) Brand te starten met verkoop via Internet. Immers de consument start zijn zoektocht vaak op uw site en heeft daar bepaalde verwachtingen bij, daarnaast kun je waardevolle informatie omtrent het koopgedrag van uw klanten verzamelen.