Home E-commerce Gaat u als (Fashion) Brand ook online verkopen

Gaat u als (Fashion) Brand ook online verkopen

Steeds meer Fashion Brands gaan de uitdaging aan om via het internet hun producten te verkopen. Mexx en Esprit doen dit al enkele jaren. Andere Brands nemen ook de stap om zelf online te gaan verkopen. Brands zoals McGregor, Gaastra, Diesel, Protest en G-star zijn onlangs gestart met online verkoop of gaan dit binnenkort  doen.

In dit eerste artikel wordt ingegaan op de redenen om dit te doen en geven we antwoord op de vraag waarom je online zou gaan verkopen. In het volgende artikel staan we stil bij de online uitdagingen die dat met zich meebrengt om online succesvol te zijn en kijken we naar mogelijke oplossingen.

Vijf redenen voor online verkoop

1. Het gehele assortiment online

Verkoop via het traditionele retail kanaal heeft als voordeel dat hiermee een groot afzetgebied wordt bereikt. Retailers willen echter over het algemeen niet het gehele assortiment inkopen, maar alleen die producten die passen in hun assortiment. Consumenten verwachten van een Brand dat ze daar de gehele collectie kunnen zien, en beginnen daar vaak hun zoektocht naar een bepaald artikel. Onderzoek van Google laat zien dat bijna 50% van alle mode consumenten online oriënteren en offline kopen.

2. Directe relatie met consumenten

De relatie met de consument wordt steeds belangrijker. Inzicht in (koop)gedrag is van essentieel belang voor het samenstellen van de collectie. Direct kunnen zien welke producten goed verkopen en welke minder, helpt in het samenstellen van de volgende of het aanpassen van de huidige collectie.

3. Branding, creatie merkvoorkeur bij de doelgroep

De retail is veel meer gericht op prijs, bij een Brand gaat het veel meer om beleving. Presentatie van producten op een manier die bij de Brand past en daarmee een merkvoorkeur creëert bij de doelgroep is een belangrijke reden om het assortiment online aan te bieden.

4. Breder afzetkanaal

Voor de Brand kan het aanboren van een extra afzetkanaal heel interessant zijn. Veel Brands verkopen al direct in de retail via bijvoorbeeld het Shop-in-Shop principe. Een extra afzetkanaal via Internet is lucratief, zeker in de mode. In 2009 was online kleding verkoop namelijk de vierde grootste categorie op het internet en groeide de online kleding verkoop met 7%.

5. Grip op voorraden

Het online kanaal inzetten om voorraden van slow-movers te verkopen en zodoende nog een behoorlijke marge over te houden kan zeer interessant zijn. Hierbij houdt de Brand ook meer grip op het outlet kanaal. Zo hoeven Brands niet aan opkopers die de artikelen dan in de markt dumpen te verkopen, dat kan schadelijk zijn voor de Brand.

Conclusie

Volop redenen om als (Fashion) Brand te starten met verkoop via Internet. Immers de consument start zijn zoektocht vaak op uw site en heeft daar bepaalde verwachtingen bij, daarnaast kun je waardevolle informatie omtrent het koopgedrag van uw klanten verzamelen.

Meer lezen

Kleurenpsychologie: wat betekenen kleuren?

Op het gebied van design van websites zijn kleur, afbeeldingen, compositie en typografie wel een van de belangrijkste onderwerpen. Veel mensen zien...

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...