Het lijkt niet al te ingewikkeld. Je verkoopt online voedingsartikelen aan klanten. Tot nu toe geen vuiltje aan de lucht. Maar vanaf 13 december 2014 is de informatie van voorverpakte voedingsproducten aan striktere Europese regels gebonden. Was het tot voor kort nog voldoende om slechts allergenen informatie te vermelden, vanaf half december moet de informatie online net als de informatie op de etiketten van de producten aangevuld zijn met ingrediënten en voedingswaarde informatie.
Primair ligt de verantwoording van de informatie voorziening bij de fabrikant, maar de retailer controleert deze informatie en geeft het door aan haar klanten. Een niet licht op te vatten taak.
Zelf producent?
Het ligt nog gecompliceerder als je als retailer ook zelf producent bent. Dit is bijvoorbeeld het geval als je een private label voert of een eigen bakkerij of slagerij hebt waarbij artikelen als kant en klare broodjes worden geproduceerd. Ook hier geldt in de meeste gevallen dat je de ingrediënten en voedingswaarde informatie aan de klant communiceert.
Na 12 december?
Mag ik na 12 december nog wel voeding verkopen via mijn online kanalen? Dit hangt er vanaf. Vanuit de wet moet je per 13 december aan de informatie plicht voldoen. Fabrikanten hebben hun verpakkingen vaak wel op orde, maar diezelfde informatie is voor online nog onvoldoende beschikbaar. Als gevolg hiervan is deze informatie ook nog niet bij de retailers aanwezig. Dit zorgt ervoor dat als de wetgever strikt gaat handhaven er voedingsproducten zullen zijn die niet (meer) online verkocht mogen worden. Of dit ook daadwerkelijk het geval zal zijn is niet te overzien.
Uitdaging
De Nederlandse retailer heeft een behoorlijke uitdaging om zijn zaakjes rondom de informatievoorziening naar haar klanten op orde te krijgen. Dit mag duidelijk zijn. Product informatie wordt meer en meer één van de belangrijkste processen binnen de retail organisatie en zal in vele gevallen structureel onder de loep genomen moeten worden.