“Quick view”: fysiek winkel gedrag vertaald naar online beleving

Quick view” of “quick shop” is een vorm van productpresentatie die je steeds vaker tegenkomt op e-commerce websites, met name in de fashion. In dit artikel wordt beschreven waarom deze manier van productpresentatie zo goed werkt en worden een aantal voorbeelden bekeken.

Wat is “quick view”?

“Quick view” is de mogelijkheid om op een overzichtspagina met artikelen snel meer informatie te zien van een bepaald artikel. Dit gebeurt op een gebruikersvriendelijke manier, dus zonder dat je de pagina verlaat. Vaak zie je wat meer afbeeldingen van het artikel, een korte omschrijving en heb je de mogelijkheid om het artikel direct in je winkelmand te plaatsen.

Waarom werkt de “quick view” zo goed?

  • Op de eerste plaats omdat het een gebruiksvriendelijke manier is, je kunt snel meer informatie krijgen van het artikel om te bepalen of je het wilt bestellen of niet. Zo niet dan ga je eenvoudig verder met de overzichtspagina om een ander artikel te bekijken.
  • Op de tweede plaats is deze benadering erg sterk omdat het overeenkomt met de manier waarop je in fysieke winkels winkelt. Vergelijk het maar. Je komt een kleding winkel binnen op zoek naar een broek. Je loopt naar het rek met de broeken. Je bekijkt het rek met broeken (= de overzichtspagina) en pakt een broek die je leuk vindt uit het rek en bekijkt de broek (= de “quick view”). Als het niet bevalt hang je de broek terug. Vervolgens pak je een andere broek (= (wederom) de “quick view”). Je kijkt naar de maat en de kleur en besluit de broek mee te nemen. Vervolgens pak je nog een andere broek (“quick view”). Ook deze broek vind je leuk, maar er is twijfel. Je wilt meer informatie en besluit de verkoper een aantal vragen te stellen over de maat en de stof (= doorklikken naar “product detail pagina”).

Vier voorbeelden van “quick view” in fashion

H&M

De website van H&M heeft onlangs een restyle gekregen en maakt gebruik van de laatste inzichten op gebied van productpresentatie en usability.

Bij H&M wordt de “quick view” “quick shop” genoemd. Zodra je met de muis over een afbeelding gaat, verschijnt de knop “quick shop”. Klikken op de knop toont de “quick view” pagina met extra informatie over het artikel.

H&M quickview

“Quick view”:H&M quickview

Het tonen van relevante artikelen zit achter een knop verborgen die niet goed opvalt. Voor de rest ziet het er goed uit, de achtergrond wordt iets donkerder waardoor de “quick view” goed opvalt en dat geeft rust. Je kunt zelfs artikelen direct “virtueel” passen in de paskamer.

Zappos

Bij Zappos is de “quick view” op een originele manier ingevoerd met een leuke variant. Echter er zijn ook veel artikelen die geen “quick view” hebben. Dan moet je de knop ook niet laten zien.

Zappos Quickview
“Quick view”:

Zappos Quickvview

Zappos kiest ervoor om de achtergrond niet te vervagen wat H&M wel doet. Hierdoor wordt het wat onrustig en het maakt de navigatie onduidelijker. De overzichtspagina blijft zo wel goed in beeld. De variant is dat je met de pijltjes, links, rechts, naar boven, naar beneden over de overzichtspagina kunt “scrollen” en op deze manier alle artikelen snel kunt bekijken.

Foot locker

Foot locker maakt duidelijk dat het om een “quick view” gaat met een knopje met tekst en een vergrootglas. Op de “quick view” pagina wordt ook de productbeoordeling getoond.

“Quick view”:
Footlocker Quick view

Wehkamp

Ook de marktleider in Nederland maakt gebruik van de “quick view”. Dit wordt alleen met een “vergrootglas” symbool duidelijk wordt gemaakt. Alleen een vergrootglas geeft de indruk dat een grotere afbeelding wordt getoond of kan worden ingezoomd en dit is hier niet het geval. Beter was het om ook een tekst te plaatsen zoals “snel bekijken”.

Wehkamp Quickview

“Quick view”:

Wehkamp Quickview
Ook hier wordt de achtergrond helaas niet vervaagd.

Belangrijkste kenmerken van de “quick view”:

Op de overzichtspagina:

  • Snel, zonder naar een andere pagina te gaan, meer informatie bekijken van een artikel.
  • Snel kunnen doorgaan met de overzichtspagina.
  • Op de overzichtspagina de keuze aanbieden om de “quick view” te gebruiken d.m.v. een knop of link.

Op de “quick view” pagina:

  • Een grotere afbeelding kunnen bekijken, en/of kunnen inzoomen.
  • Meerdere afbeeldingen en/of video kunnen bekijken.
  • Omschrijving van het artikel.
  • Door kunnen klikken naar meer informatie.
  • Mogelijkheid om het artikel in de winkelmand te plaatsen of aan de verlanglijst toe te voegen.
  • Optioneel: bijpassende artikelen tonen.
  • Optioneel: delen op sociale media.
  • Optioneel: beoordeling tonen.

Conversie?

De “quick view” is een handige en gebruikersvriendelijke manier om artikelen snel te kunnen bekijken. Het helpt de consument beter in het kiezen van het juiste artikel door de beleving van de fysieke winkel te benaderen. Of het ook conversie verhogend werkt omdat consumenten minder snel afhaken is nog niet duidelijk. Duidelijk is wel dat we de “quick view” op steeds meer websites zullen tegenkomen.

Marco Flapper

Marco Flapper heeft al meer dan 12 jaar ervaring binnen de e-commerce sector. En dat is ook zijn specialisme ‘e-commerce in de breedste zin van het woord’. Marco is geïnteresseerd in SEO, analytics, usability, social media en mobile.

Volgens Marco is zaken doen via het Internet de laatste jaren enorm veranderd en ook  de komende jaren zal dit blijven veranderen. Social media blijft een grote rol spelen, mobiel wordt steeds belangrijker en ook het koppelen van diverse kanalen (web, servicedesk, store, brochure, e.d.) zal in belang toenemen. Het aantal winkels op internet zal blijven groeien. Vandaar dat het steeds belangrijker wordt om op zoek te gaan naar dat unieke product, die unieke dienst, dat unieke idee of concept om ervoor te zorgen dat je je blijft onderscheiden. Het spel wordt steeds moeilijker, maar ook steeds leuker door de mogelijkheden van allerlei nieuwe technologieën. Wie dit spel snel en effectief kan spelen, is succesvol op internet.

8 gedachten over ““Quick view”: fysiek winkel gedrag vertaald naar online beleving

  • 28 juli 2011 om 16:32
    Permalink

    Hoi Marco,
    Leuk artikel! Hopelijk volgen er meer op deze blog 🙂
    Groet Dianne

  • 19 december 2011 om 13:02
    Permalink

    Erg leuk artikel. Het was me ook al opgevallen dat je deze manier van presenteren steeds meer ziet. Ik merk zelf dat het me makkelijker aanzet tot kopen 🙂

  • 23 januari 2012 om 20:49
    Permalink

    Ook een vorm van Quick View is de presentatie die webwinkels kunnen geven op https://www.webwinkelvergelijk.com . Door middel van een foto-album krijgt de bezoeker al snel een eerste indruk of het assortiment van de webwinkel wel past bij de behoefte van de bezoeker. Hij loopt even door de webwinkel heen, zonder dat hij kan kopen.

  • 23 januari 2012 om 20:53
    Permalink

    Inderdaad een leuke en goede manier van presenteren. Maar bij veel webwinkels staan de producten toch al op 1 pagina overzichtelijk vermeld. De webwinkel die ik heb, http://www.homeseasons.nl is op zo’n manier ingericht. Voor vergelijkingssite is het inderdaad wel makkelijk. Kijk maar eens op http://www.homeseasons.nl/webshop/lounge/–indoor/ Ik vind dat de klant op deze manier ook een Quick View gepresenteerd krijgt van de producten en snel kan kiezen.

    Groeten,
    Fie-Anne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *