conversie

Door de forse toename van het aantal webshops op de markt is het voor steeds meer ondernemers een uitdaging om potentiële klanten naar hun digitale omgeving te krijgen. Consumenten zijn in tegenstelling tot een aantal jaar geleden volwassener en kritischer geworden en beschikken over meerdere kanalen om de webshop te bereiken. Wanneer je als bedrijf hierin slaagt, dan wil je ook dat bezoekers de gewenste actie uitvoeren. Daarom is het noodzakelijk om het gedrag van de bezoekers te leren begrijpen. In dit artikel beschrijf ik welke stappen er genomen kunnen worden om de conversie een boost te geven.

Stap 1: Conversiedoelen instellen

De eerste stap om conversie te meten is het opstellen van heldere en concrete Key Performance Indicators (KPI’s). Kritische prestatiefactoren moeten nauw samen hangen met de organisatiedoelstellingen. Daarna vertaal je ze eenvoudig in actiegerichte meetpunten. Deze meetpunten vormen het fundament voor de conversie gerelateerde voorspellingen. Een voorwaarde bij de vorming van KPI’s is dat deze gericht zijn op je eigen business. Ook dienen KPI’s op zowel de korte als op de lange termijn gemeten te kunnen worden. Enkele voorbeelden van KPI’s zijn:

  • Vergroot het aantal nieuwsbriefinschrijvingen met minimaal 50%.
  • Een toename van het aantal leads via het contactformulier met minimaal 100%.
  • Verhoog de bezoekersduur van 1 minuut en 20 seconden naar 2 minuten.

Wanneer je de belangrijkste KPI’s weet, moet je deze instellen in Google Analytics. Enkele handige methoden die hiervoor veel gebruikt worden zijn het instellen van conversiedoelen en eventtracking. Door middel van eventtracking meet je eenvoudig contactformulieren, klikken op (outbound) links en het delen van een artikelen.

Google tag manager

Een veelgebruikte en toegankelijke tool om eventtracking tags in te stellen is Google Tag Manager. Google Tag Manager is tag management systeem. Het is een gratis dienst, die marketeers in staat stelt om tags toe te voegen en te wijzigen zonder dat er elke keer een developer moet worden ingeschakeld. Bij een succesvolle implementatie vind je de resultaten terug in Google Analytics.

Stap 2: Optimaliseer de content

Nu dient de focus te liggen op het bereiken en verbinden met de juiste personen. De eerste stap die voor meer verkeer zorgt, is het optimaliseren van productbeschrijvingen en categoriebeschrijvingen. Uit onderzoek van Forrester blijkt namelijk dat 45% van de klanten vroegtijdig afhaakt in het bestelproces als de content niet aansluit bij de zoekvraag.

Bijvoorbeeld: In veel ecommerce sites werken ze met productnummers die voor zoekmachines en bezoekers eigenlijk niets toevoegen. Bezoekers willen maar één ding: zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Een bezoeker zoekt vrijwel nooit op het productnummer. Gewoonweg omdat ze dit niet weten. Eén ding willen ze wel: zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Door titels en productbeschrijvingen te optimaliseren met relevante zoektermen levert dit gerichte en meer bezoekers op.

Wil je weten op welke zoektermen je pagina getoond wordt? Koppel de website met Google Webmaster Tools (GWT). Deze tool biedt inzicht in onder andere: click through rate, vertoningen, gemiddelde positie, crawlfouten en tal van andere nuttige statistieken.

Stap 3: Optimaliseren van conversieblokkers

In de derde stap is het raadzaam om ‘conversieblokkers’ te optimaliseren. Net zoals in de fysieke winkel ervaart een bezoeker tijdens het online oriëntatieproces verschillende positieve touchpoints. Voorbeelden hiervan zijn een korte wachttijd, een breed assortiment en een logische routing door de winkel. Al deze factoren hebben ook in de websA/B testhop impact op de conversie. Om te achterhalen welke touchpoints belangrijk zijn bij jouw doelgroep kun je gebruik maken van heathmaps, de multivariate test of een A/B test. Met behulp van deze tools ontdek je waar de conversieblokkers zitten. Rapporteer de conversieblokker en ontwikkel een to-do-list om deze systematisch te verbeteren.

Houd er rekening mee dat bezoekers de webshop op elk device (mobiel, tablet en desktop) op een andere manier gebruiken. Wil je online succesvol zijn dan moet de klantbeleving op alle kanalen hetzelfde zijn (omnichannel).

Stap 4: Monitor resultaten en stel nieuwe doelen

De laatste stap is het bijstellen en aanpassen van het conversieproces. Rapporteer de resultaten zodat je de voortgang kan bepalen. Bij schommelingen in de conversie achterhaal je snel de oorzaak en stuur je het snel bij. Daarnaast kunnen er nieuwe doelen worden gevormd om je webshop een conversieboost te geven.