Schaarste bij Wehkamp

Wehkamp is en blijft een van de beste sites van Nederland. Tijdens mijn laatste bezoek zag ik weer een nieuwe subtiele manier om bezoekers te verleiden tot een aankoop. Zoals bekend is schaarste een sterk verkoopargument, lees ook het artikel over “schaarste als verleidingstechniek”. De kans dat ene product of die mooie deal mis te lopen, heeft een enorme aantrekkingskracht op bezoekers. Wehkamp vertelt het verhaal van schaarste op een zeer mooie en subtiele manier binnen haar website.

Populaire website

Bij binnenkomst zie je meteen dat het een populaire site is. Dit merk je niet per se aan de manier waarp de site is vorm gegeven, maar door een klein subtiel grijs blokje boven in de header. Het blokje geeft aan hoeveel bezoekers er op dat moment op de site zijn. En dat zijn er best veel, zo’n 31.304.

wehkamp-aantal-bezoekers

Populaire producten

Op de productdetailpagina komt het grijze blokje terug, maar in dit blok staat hoelang het geleden is dat het product voor het laatst is verkocht. In het onderstaande voorbeeld is het zo’n 15 minuten geleden dat deze fiets voor het laatst is gekocht. Wehkamp geeft hiermee aan dat het een populair product is.

wehkamp-fietsOp de productdetailpagina van een ander product wordt aangegeven hoeveel er nog op voorraad zijn. In dit geval 4 stuks. Dit is schaarste in de meest heldere vorm.

wehkamp-bank

Subtiel vormgeven van schaarste

Wehkamp vertelt het verhaal van schaarste zeer subtiel door de gehele site. Het grijze blokje blijft maar een paar seconden zichtbaar en verdwijnt dan vanzelf. Uiteraard kun je het blokje ook wegklikken, maar dan moet je wel erg snel zijn. Ondanks de subtiliteit is het duidelijk wat Wehkamp probeert te vertellen. Namelijk dat er veel bezoekers op Wehkamp.nl zijn en die bestellen veel en het kan daardoor voorkomen dat het product waar je naar op zoek bent, niet meer op voorraad is.

Ik denk dat het sowieso de aandacht pakt, bewust of onbewust, en daarmee je aankoopbeslissing beinvloedt of versnelt. Maar wat vinden jullie van deze verleidingstechniek en de manier waarop Wehkamp het doorvoert?

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

6 gedachten over “Schaarste bij Wehkamp

  • 2 mei 2011 om 16:41
    Permalink

    Interessant artikel, ik vraag me alleen ernstig af of dit werkt voor beginnende of minder sterke merken.

    Verder kijkend naar de naam Wehkamp kun je concluderen dat (met alle respect) Wehkamp duidelijk een bepaald type klantengroep heeft. Denk hiervoor aan de mogelijkheden voor het kopen op kredit/uitgestelde betaling. Wellicht zijn deze mensen eerder beinvloedbaar gedurende het koopproces, omdat ze misschien eerder emotioneel dan rationeel beslissen. Immers, je beslist al om bij Wehkamp te kopen op krediet, stel je voor dat het dan ook nog 1 van de laatste artikelen is, dan moet je je twijfel direct opzij zetten en het artikel kopen.

  • Pingback: Schaarste als conversiebooster bij wehkamp.nl |

  • 17 mei 2011 om 19:16
    Permalink

    Een grote naam zoals Wehkamp kan zoiets eenvoudig implementeren omdat zij dagelijks tienduizenden bezoekers hebben. Een timertje wanneer iemand als laatste iets heeft gekocht misstaat dan niet. Een kleinere webshop kan moeilijk een timertje neerzetten waarop staat: dit artikel is 3 maanden geleden voor het laatst gekocht. Het principe van schaarste daarentegen werkt wel voor elke shop. Dit is natuurlijk ook kunstmatig laag te houden. Door bijvoorbeeld een scriptje dat altijd een random getal onder de tien aangeeft. Niet netjes tov de bezoeker maar zal ongetwijfeld al gedaan worden.

  • 3 juni 2011 om 09:35
    Permalink

    Wat Mark zegt klopt. Wehkamp staat erom bekend dat het op krediet verkoopt en dat (inderdaad met alle respect) de aankopers vaak jongeren of mensen met een gevoelige portomonee zijn.
    Wehkamp weet dit zelf ook. Aan de ene kant is het natuurlijk een beetje smakeloos dat ze op een slinkse manier als deze (mis)gebruik proberen te maken van deze doelgroep. aan de andere kant heeft Wehkamp wel meer doelgroepen waar dit probleem niet of in mindere mate speelt. Is het in dat geval dan gerechtvaardigd om deze methode toe te passen? Of moet je de “zwakke” doelgroep beschermen ten koste van de doelgroep die juist wel goed gebruik zou kunnen maken van deze functie?

  • 8 maart 2012 om 14:30
    Permalink

    Ik vind het toch wel slim bedacht. Je probeert kritisch te zijn, maar raakt toch onder de indruk van de getallen die ze laten zien. Wehkamp kan dit ook wel maken, aangezien ze erg groot zijn en veel bekendheid hebben. Mensen trappen er toch wel in, of het nu netjes is of niet.

  • 14 maart 2012 om 00:27
    Permalink

    En erg netjes is Wehkamp ook niet.
    Bij het omschakelen van giro naar digitale rekening hebben ze in 2011 een bedrag niet afgeboekt wat ik wel betaald heb.
    Hoe vaak je ook belt of mailt je krijgt geen antwoord.
    Laat staandat je te veel betaalde netjes terug krijgt gestort. In de volksmond is het gewoon diefstal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *