Home E-commerce 12 tips voor succesvolle online acties

12 tips voor succesvolle online acties

Online verkoopacties kunnen omzetpieken van honderden procenten opleveren. Niet zo gek dus dat steeds meer webshops gebruik maken van stunt acties. In dit artikel vind je 12 tips voor succesvolle online acties:

1. Infrastructuur

Zorg ervoor dat je infrastructuur schaalbaar is, dus flexibel kan meegroeien met het toenemen van bezoekers of orders.

2. Voorraad

Zorg voor voldoende voorraad, zodat je ‘nee-verkoop’ zo veel mogelijk voorkomt.

3. Urgentie

Communiceer de (teruglopende) voorraad altijd duidelijk, dit stimuleert de urgentie van de aankoop.

4.  Combineer online en offline marketing

Gebruik vroegtijdig een combinatie van online en offline marketing om je actie te communiceren. Gebruik E-mail, Facebook, Twitter en andere social media. Heb je een folder, maak daar dan ook gebruik van. Creëer een gevoel van relevantie, urgentie en schaarste.

5. Exclusiviteit

Zorg voor een exclusief karakter en communiceer de prijsvoordelen duidelijk.

6. Look & Feel

Pas waar nodig de look & feel en het bestelproces aan. Verwijder stappen die onnodig zijn.

7. Timing

Denk na over het tijdstip en moment waarop het shopping event wordt opgezet. Een actie twee dagen voor Sinterklaas heeft weinig zin. Bovendien is het tijdstip in de middag of avond van belang.

8. Beloon loyale klanten

Stuur je loyale klanten een e-mail met een extra voordeel, bijvoorbeeld door middel van  een kortingscode.

9. Informeer belanghebbenden

Schakel in een vroeg stadium betrokkenen als customer services en toeleveranciers in. Zij moeten zich immers goed kunnen voorbereiden.

10. Evalueer

Bepaal van te voren hoe je het succes gaat meten en evalueer achteraf de lessons learned. Zo kun je de actie de volgende keer nog succesvoller inzetten.

11. Zorg voor een uitwijkplan

Zorg voor duidelijke meldingen als de site overbelast dreigt te worden. De consument heeft daar doorgaans begrip voor en kan later mogelijk alsnog gebruik maken van de aanbiedingen.

12. Communiceer bijzonderheden

Communiceer duidelijk over bijzonderheden tijdens de actie, zoals de aflevertijden, zeker als deze afwijken van de gangbare levertijden. Hiermee voorkom je teleurstellingen en onnodige telefoontjes naar de klantenservice.

Meer lezen

Kleurenpsychologie: wat betekenen kleuren?

Op het gebied van design van websites zijn kleur, afbeeldingen, compositie en typografie wel een van de belangrijkste onderwerpen. Veel mensen zien...

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...