Home E-commerce 12 tips voor succesvolle online acties

12 tips voor succesvolle online acties

Online verkoopacties kunnen omzetpieken van honderden procenten opleveren. Niet zo gek dus dat steeds meer webshops gebruik maken van stunt acties. In dit artikel vind je 12 tips voor succesvolle online acties:

1. Infrastructuur

Zorg ervoor dat je infrastructuur schaalbaar is, dus flexibel kan meegroeien met het toenemen van bezoekers of orders.

2. Voorraad

Zorg voor voldoende voorraad, zodat je ‘nee-verkoop’ zo veel mogelijk voorkomt.

3. Urgentie

Communiceer de (teruglopende) voorraad altijd duidelijk, dit stimuleert de urgentie van de aankoop.

4.  Combineer online en offline marketing

Gebruik vroegtijdig een combinatie van online en offline marketing om je actie te communiceren. Gebruik E-mail, Facebook, Twitter en andere social media. Heb je een folder, maak daar dan ook gebruik van. Creëer een gevoel van relevantie, urgentie en schaarste.

5. Exclusiviteit

Zorg voor een exclusief karakter en communiceer de prijsvoordelen duidelijk.

6. Look & Feel

Pas waar nodig de look & feel en het bestelproces aan. Verwijder stappen die onnodig zijn.

7. Timing

Denk na over het tijdstip en moment waarop het shopping event wordt opgezet. Een actie twee dagen voor Sinterklaas heeft weinig zin. Bovendien is het tijdstip in de middag of avond van belang.

8. Beloon loyale klanten

Stuur je loyale klanten een e-mail met een extra voordeel, bijvoorbeeld door middel van  een kortingscode.

9. Informeer belanghebbenden

Schakel in een vroeg stadium betrokkenen als customer services en toeleveranciers in. Zij moeten zich immers goed kunnen voorbereiden.

10. Evalueer

Bepaal van te voren hoe je het succes gaat meten en evalueer achteraf de lessons learned. Zo kun je de actie de volgende keer nog succesvoller inzetten.

11. Zorg voor een uitwijkplan

Zorg voor duidelijke meldingen als de site overbelast dreigt te worden. De consument heeft daar doorgaans begrip voor en kan later mogelijk alsnog gebruik maken van de aanbiedingen.

12. Communiceer bijzonderheden

Communiceer duidelijk over bijzonderheden tijdens de actie, zoals de aflevertijden, zeker als deze afwijken van de gangbare levertijden. Hiermee voorkom je teleurstellingen en onnodige telefoontjes naar de klantenservice.

Meer lezen

Producten verkopen via Social Media

Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze...

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....

Een succesvolle call-to-action ontwerpen

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een...