De uitgeverijwereld is in een razend tempo aan het veranderen. De komst van internet zorgt continu voor grote veranderingen. De ene uitgever profiteert met innovatieve business modellen al volop van de mogelijkheden en het bereik. Terwijl de ander nog niet zover is omdat hij nog een aantal online uitdagingen moet overwinnen. Zijn e-commerce sites een kans of een bedreiging voor uitgevers? Ontdek het in deze blog.
Ontwikkelingen zijn uitdagingen
Een aantal bekende ontwikkelingen zoals digitalisering van de content, lezers die niet meer bereid zijn om voor content te betalen en adverteerders die meer kanaalkeuze hebben, versnellen het veranderproces. Voor jou als uitgever zijn deze ontwikkelingen uitdagingen. Je wilt een winstgevend business model ontwikkelen maar ook jouw lezers en adverteerders tevreden houden. Een complexe maar zeker geen onmogelijke opgave, waar e-commerce je goed bij kunt helpen.
Kapitaliseer uw bereik
Zoals gezegd, hebben sommige uitgevers internet al omarmd en de kansen benut. Neem Sanoma, die met zijn woonbladen onder de woonliefhebbers een enorm bereik heeft. Een unieke positie die Sanoma vertaalde in de meubelvergelijkingssite vtwonen.nl. Een slimme formule om meubelfabrikanten (dus adverteerders) een extra platform te bieden om hun producten ook online te etaleren. Sanoma voegt op WoonZoo.nl bovendien een flinke dosis redactionele content toe. Denk aan trends, woon- en stijladvies. Zo worden het platform en assortiment interessanter voor consument én producent. Een innovatieve manier om bereik te kapitaliseren. Met dit succes als vertrekpunt is het vervolgens een kleine stap om e-commerce verder te ontwikkelen.
Tegelijkertijd werken aan omzet en klantenbinding
Ook De Telegraaf haalt op verschillende manieren optimaal rendement uit het internet. Zo kunnen abonnees via de lezersservice zelf hun abonnementen beheren. Een flinke efficiencyslag dus voor de organisatie, die ook nog eens heel gebruiksvriendelijk is voor de consument. Daarnaast weet De Telegraaf precies wat hun lezers interesseert. Door relevante producten uit de webshop ‘persoonlijk’ aan lezers aan te bieden werkt De Telegraaf aan omzet én klantenbinding.
Zet je kennis en relatie breder in
De moraal van dit verhaal? Uitgevers hebben een hechte relatie met hun doelgroep. Je bent van oudsher sterk in het vertalen van hun behoeften naar bladen en boeken. Deze positie moet je breder gaan inzetten om jouw doelgroep uit te (blijven) dagen. Slim gebruik van e-commerce kan innovatieve business modellen opleveren die interessant zijn voor uw doelgroep en voor adverteerders, omdat zij altijd jouw doelgroep zullen volgen.