Home Social Media Ontwikkelen doelgroep van Facebook advertenties

Ontwikkelen doelgroep van Facebook advertenties

Net als op andere social media kun je ook op Facebook adverteren. Een advertentie op Facebook richt zich op een samengestelde doelgroep. Deze doelgroep van Facebook kun je dus helemaal zelf samenstellen aan de hand van jou persona’s. In deze blog wordt de doelgroep van Facebook uitgelicht en besproken welke opties er zijn. Je kunt targeten op locatie, demografische gegevens, interesses en gedrag.

Locatie

Je kunt binnen Facebook heel specifiek targeten op een locatie. Zo kun je landen, provincies, steden en postcodes toevoegen. Daarnaast is het ook mogelijk om een radius te gebruiken. Dan target je bijvoorbeeld iemand die binnen een straal van 50 km van Amsterdam woont. Uitsluiten van een locatie is hierdoor dus mogelijk. Iedereen die in Maastricht woont, gaat deze advertentie dan niet te zien krijgen. Bovendien kun je ook nog kiezen of je iedereen wil targeten in deze locatie of alleen deze mensen die er daadwerkelijk wonen.

locatie doelgroep facebook

Demografische gegevens

Je kunt ook nog de leeftijd, geslacht en taal van je doelgroep instellen.

Leeftijd
Je kunt targeten op een specifieke leeftijdscategorie. Zo kun je een advertentie over autoverzekeringen richten op iedereen die 18+ is. Maar je kunt ook een advertentie richten op iedereen tussen de 18 en 35 jaar.

Geslacht
Je kunt targeten op mannen, vrouwen of alle geslachten. Je kunt een advertentie maken voor alle geslachten, maar je kunt dus ook een advertentie maken die zich alleen richt op vrouwen.

Taal
Bij deze optie target je gebruikers die een specifieke taal spreken. Richt je een campagne op Nederland? Dan hoef je niet nog extra aan te geven dat de gebruikers Nederlands hoeven te spreken. Dit snapt Facebook zelf al. Maar als je Duitsers wilt targeten die in Nederland wonen, dan zul je de taal wel moeten aangeven.

Maar als dat niet genoeg is. Je kunt ook targeten op de volgende demografische gegevens:

  • Opleiding (opleidingsniveau, vakgebieden, scholen en studietijd)
  • Financieel (inkomen)
  • Levensgebeurtenissen (Jubileum, nieuwe baan, verhuizing, en verjaardagen)
  • Ouders
  • Relatiestatus
  • Werk (werkgevers, branches en functies)

Interesses

Buiten dat je kunt targeten op locatie en demografische gegevens, kun je ook targeten op interesses. Dit zijn de interesses en activiteiten van de Facebook gebruikers. De doelgroep wordt samengesteld aan de hand van pagina’s die de gebruikers leuk vinden. Iemand die veel pagina’s over voetbal liked, vind je terug in de interesse ‘voetbal’.

Gedrag

Als laatste heb je ook nog de optie om te targeten op gedrag. Hiermee target je op basis van aankoopintenties of -gedrag of op basis van apparaatgebruik. Maar je kunt ook bijvoorbeeld iemand targeten die twee weken geleden terug is gekomen van een vakantie of die een Facebook pagina beheert.

Je kunt ook doelgroepen maken op basis van je websitebezoekers. Dit kun je doen aan de hand van de Facebook pixel. Dit wordt in een ander artikel uitgebreid besproken.

Meer lezen

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...

Replatformingtraject: hoe moet je het aanpakken?

Replatforming is een serieus en complex traject. Elk traject vereist een investering in tijd en middelen. Bovendien moet je je ook inzetten...