hashtag

In veel berichten op social media komt de hashtag voorbij. Dit is een woord of een aaneengeschreven zin met daarvoor een prefix. Dus bijvoorbeeld #ecommerceblog. Je kunt een bericht samenvatten in één kernwoord. Hierdoor kun je alle dingen over hetzelfde woord, gemakkelijk terug vinden. Als je een hashtag op een goede manier inzet, kan dit leiden tot meer interactie, naamsbekendheid, bereik en volgers. In dit artikel wordt de geschiedenis besproken en vervolgens ook hoe je deze kunt inzetten en wat je kiest als hashtag.

Geschiedenis

De hashtag is nog helemaal niet zo oud. De hashtag is uitgevonden door Chris Messina. In augustus 2007 stuurde hij een tweet de wereld in met daarin een suggestie voor het gebruik van een prefix. In oktober 2007 werd die echt voor het eerst gebruikt. Dit was tijdens de bosbranden in Californië om mensen op de hoogte te houden. Pas in 2009 werd de meerwaarde bewezen en dit zelfde jaar realiseerde Twitter dat een hashtag wel goed gebruikt kon worden in een tweet. Vanaf dat moment zorgde Twitter ervoor dat er automatisch een link werd gegenereerd. Een jaar later werd het uitgebreid en werden er trending topics toegevoegd.

Inzetten

Een hashtag kan gebruikt worden om snel informatie te vinden. Dit is ook precies de manier hoe je het kunt inzetten. Je brengt structuur aan, omdat je zorgt dat alle informatie terug te vinden is onder een bepaald thema. Twitter is het belangrijkste platform voor de hashtag. Daar kun je echt de naamsbekendheid vergroten dankzij hashtags. Dit geldt ook voor Instagram. Je kunt geen hashtags gebruiken in Instagram Stories. Je kunt de hashtags ook gebruiken op Pinterest en Facebook, maar daar hebben ze minder waarde. Wel kunnen ze gemakkelijk door Instagram en Twitter overgenomen worden.

Wat kies je?

Je kunt niet elk willekeurig woord gebruiken als hashtag. Je moet echt goed nadenken wel woord je in wilt zetten. Het is belangrijk dat je een doelgericht woord kiest en dat het ook niet te generiek is. Kijk ook wat voor woorden jouw doelgroep gebruikt. Het is helemaal niet erg om een bestaande hashtag te gebruiken.