mobile commerce

In Nederland staat Mobile Commerce (of m-commerce) nog in de kinderschoenen, maar er is de laatste jaren wel een groei te zien. Een voorwaarde voor deze groei is dat men internet op zijn of haar telefoon heeft en dat men het kanaal vertrouwt. Maar hoe staat het met deze ontwikkelingen in Nederland?

Mobiel Internet in Nederland

Volgens MarketResponse gebruikte eind 2009 13% (1,5 miljoen) van de Nederlanders mobiel internet en in juni 2010 is dat ruim 19% (2,2 miljoen). Dat houdt in dat het gebruik van mobiel internet met 47% is toegenomen.

marketresponseCijfers van het CBS laten zien dat er meer mannen dan vrouwen over mobiel internet beschikken. Zo heeft 31% van de mannen mobiel internet, terwijl 24% van de vrouwen over mobiel internet beschikt.

Mobile Commerce in Nederland

Volgens het onderzoek van Forrester blijkt dat slechts 1% van de ondervraagden in Nederland wel eens een product te hebben aangeschaft via mobiele telefoon. 4% geeft aan geïnteresseerd te zijn. Nederland loopt dan ook niet voorop in Europa.

cijfers-interese-m-commerce

Tot nu toe komt 0,9% van al het internet verkeer naar Nederlandse e-commerce sites van een mobiel apparaat. Iphone en Ipod generen het meeste verkeer (bron: Mobile Metrics). Het bezoek vanuit een mobiel apparaat in vergelijking met een pc is 40% korter. Ook het aantal bezochte pagina’s is 47% lager. Daarnaast is de conversie 83% lager in vergelijking met het bezoek via een computer. Volgens Admangers willen Nederlanders met hun mobiel graag take away eten bestellen (44%), bioscoop of theaterkaartjes (32%) reserveren en muziek en dvd’s kopen (15%).

Waarom neemt Mobile Commerce nog geen vlucht?

Een consumenten onderzoek over mobile commerce van ATG toont aan dat 1445 van de Nederlandse consumenten reeds heeft geprobeerd om online te winkelen via een mobiel toestel.  Toch vonden de meeste respondenten (11%) het een moeilijke manier om te winkelen.

  • 36% zegt meer geneigd te zijn online te winkelen met een mobiele telefoon als website van winkels zouden worden aangepast aan kleinere schermen.
  • 26% denkt dat veilige en gemakkelijke betaaldiensten mobile commerce zouden aanjagen.

Enkele consumenten betalen via de telefoonrekening, maar onduidelijke prijzen (31%) en onflexibele databundels (29%) zijn belangrijke bottlenecks. Deze manier van betaling zal niet worden geaccepteerd door online shoppers, tenzij providers de bottlenecks oplossen.

Daarnaast is Currence bezig om een mobiele versie van het betalingssysteem iDeal op de markt te brengen, maar dit is op z’n vroegst pas gereed in 2011. iDeal is echter wel een vertrouwde manier van online betalen en zou de Mobile Commerce daarom zeker kunnen bevorderen.

Conclusie

Mobile Commerce staat, zeker in Nederland, nog in de kinderschoenen. Maar er zijn enkele voortekens dat dit aan het veranderen is. Zo groeit het aantal Nederlands dat gebruik maakt van mobiel internet gestaag. Bovendien geven consumenten aan dat ze diverse producten via hun mobiel willen kopen. Daarnaast zijn bedrijven, zoals iDeal, bezig met mobiele toepassingen.

Nederland maakt zich klaar voor Mobile Commerce en het is ook tijd dat je nadenkt over de mogelijkheden van dit kanaal voor jouw bedrijf.