Home E-commerce “Quick view”: fysiek winkel vertalen naar online beleving

“Quick view”: fysiek winkel vertalen naar online beleving

Quick view” is een vorm van productpresentatie die je steeds vaker tegenkomt op e-commerce platformen, met name in de fashion. In dit artikel wordt beschreven waarom deze manier van productpresentatie zo goed werkt en worden een aantal voorbeelden bekeken.

Wat is “quick view”?

Het is de mogelijkheid om op een overzichtspagina met artikelen snel meer informatie te zien van een bepaald artikel. Dit gebeurt op een gebruikersvriendelijke manier, dus zonder dat je de pagina verlaat. Vaak zie je wat meer afbeeldingen van het artikel, een korte omschrijving en heb je de mogelijkheid om het artikel direct in je winkelmand te plaatsen.

Waarom werkt de “quick view” zo goed?

  • Het is een gebruiksvriendelijke manier. Je kunt snel meer informatie krijgen van het artikel om te bepalen of je het wilt bestellen of niet. Zo niet dan ga je eenvoudig verder met de overzichtspagina om een ander artikel te bekijken.
  • Deze benadering erg sterk omdat het overeenkomt met de manier waarop je in fysieke winkels winkelt. Vergelijk het maar. Je komt een kleding winkel binnen op zoek naar een broek. Je loopt naar het rek met de broeken. Je bekijkt het rek met broeken (= de overzichtspagina) en pakt een broek die je leuk vindt uit het rek en bekijkt de broek (= de “quick view”). Als het niet bevalt hang je de broek terug. Vervolgens pak je een andere broek (= (wederom) de “quick view”). Je kijkt naar de maat en de kleur en besluit de broek mee te nemen. Je pakt nog een andere broek (“quick view”). Ook deze broek vind je leuk, maar er is twijfel. Je wilt meer informatie en besluit de verkoper een aantal vragen te stellen over de maat en de stof (= doorklikken naar “product detail pagina”).

Belangrijkste kenmerken

Overzichtspagina:

  • Snel, zonder naar een andere pagina te gaan, meer informatie bekijken van een artikel
  • Direct kunnen doorgaan met de overzichtspagina
  • Op de overzichtspagina de keuze aanbieden om de “quick view” te gebruiken d.m.v. een knop of link

Quick view pagina:

  • Een grotere afbeelding kunnen bekijken, en/of kunnen inzoomen
  • Meerdere afbeeldingen en/of video kunnen bekijken
  • Omschrijving van het artikel
  • Door kunnen klikken naar meer informatie
  • Mogelijkheid om het artikel in de winkelmand te plaatsen of aan de verlanglijst toe te voegen
  • Bijpassende artikelen tonen
  • Delen op sociale media
  • Beoordeling tonen

Conversie?

De “quick view” is een handige en gebruikersvriendelijke manier om artikelen snel te kunnen bekijken. Het helpt de consument beter in het kiezen van het juiste artikel door de beleving van de fysieke winkel te benaderen. Of het ook conversie verhogend werkt omdat consumenten minder snel afhaken is nog niet duidelijk. Duidelijk is wel dat we het op steeds meer websites zullen tegenkomen.

Meer lezen

Kleurenpsychologie: wat betekenen kleuren?

Op het gebied van design van websites zijn kleur, afbeeldingen, compositie en typografie wel een van de belangrijkste onderwerpen. Veel mensen zien...

Voice Technologie is veel meer dan een trend

Voice Technologie is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Voice Technologie zorgt voor een persoonlijke contact met technologie...

De online marketplace trends van dit jaar

Het retaillandschap bestaat allang niet meer uit alleen websites van retailers en merken. Marketplaces spelen inmiddels een belangrijke rol en nemen een...

Voordelen van dynamische zoekadvertenties

Niet iedereen is even blij met dynamische zoekadvertenties in Google Adwords en het niet geschikt voor iedere website. Voor kleine websites en...

Vier conversie optimalisatie tips voor meer omzet

Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat...