Gaat u als (Fashion) Brand ook de online uitdaging aan?

Steeds meer Fashion Brands gaan de uitdaging aan om via het internet hun producten te verkopen. Mexx en Esprit doen dit al enkele jaren. Andere Brands nemen ook de stap om zelf online te gaan verkopen. Brands zoals McGregor, Gaastra, Diesel, Protest en G-star zijn onlangs gestart met online verkoop of gaan dit binnenkort  doen.

In dit eerste artikel wordt ingegaan op de redenen om dit te doen en geven we antwoord op de vraag waarom u online zou gaan verkopen. In het volgende artikel staan we stil bij de uitdagingen die dat met zich meebrengt om online succesvol te zijn en kijken we naar mogelijke oplossingen.

Redenen voor online verkoop

  1. Het gehele assortiment online
    Verkoop via het traditionele retail kanaal heeft als voordeel dat hiermee een groot afzetgebied wordt bereikt. Retailers willen echter over het algemeen niet het gehele assortiment inkopen, maar alleen die producten die passen in hun assortiment. Consumenten verwachten van een Brand dat ze daar de gehele collectie kunnen zien, en beginnen daar vaak hun zoektocht naar een bepaald artikel. Onderzoek van Google laat zien dat bijna 50% van alle mode consumenten online oriënteren en offline kopen.
  2. Directe relatie met consumenten
    De relatie met de consument wordt steeds belangrijker. Inzicht in (koop)gedrag is van essentieel belang voor het samenstellen van de collectie.  Direct kunnen zien welke producten goed verkopen en welke minder, helpt in het samenstellen van de volgende of het aanpassen van de huidige collectie.
  3. Branding, creatie merkvoorkeur bij de doelgroep
    De retail is veel meer gericht op prijs, bij een Brand gaat het veel meer om beleving. Presentatie van producten op een manier die bij de Brand past en daarmee een merkvoorkeur creëert bij de doelgroep is een belangrijke reden om het assortiment online aan te bieden.
  4. Breder afzetkanaal
    Voor de Brand kan het aanboren van een extra afzetkanaal heel interessant zijn. Veel Brands verkopen al direct in de retail via bijvoorbeeld het Shop-in-Shop principe. Een extra afzetkanaal via Internet is lucratief, zeker in de mode. In 2009 was online kleding verkoop namelijk de vierde grootste categorie op het internet en groeide de online kleding verkoop met 7%.
  5. Grip op voorraden
    Het online kanaal inzetten om voorraden van slow-movers te verkopen en zodoende nog een behoorlijke marge over te houden kan zeer interessant zijn. Hierbij houdt de Brand ook meer grip op het outlet kanaal. Zo hoeven Brands niet aan opkopers die de artikelen dan in de markt dumpen te verkopen, dat kan schadelijk zijn voor de Brand.

Conclusie

Volop redenen om als (Fashion) Brand te starten met verkoop via Internet.  Immers de consument start zijn zoektocht vaak op uw site en heeft daar bepaalde verwachtingen bij, daarnaast kunt u waardevolle informatie omtrent het koopgedrag van uw klanten verzamelen.

Naast deze redenen, zijn er natuurlijk ook grote uitdagingen bij het verkopen van uw producten online. Hierover leest u meer in een volgend artikel.

Marco Flapper

Marco Flapper heeft al meer dan 12 jaar ervaring binnen de e-commerce sector. En dat is ook zijn specialisme ‘e-commerce in de breedste zin van het woord’. Marco is geïnteresseerd in SEO, analytics, usability, social media en mobile.

Volgens Marco is zaken doen via het Internet de laatste jaren enorm veranderd en ook  de komende jaren zal dit blijven veranderen. Social media blijft een grote rol spelen, mobiel wordt steeds belangrijker en ook het koppelen van diverse kanalen (web, servicedesk, store, brochure, e.d.) zal in belang toenemen. Het aantal winkels op internet zal blijven groeien. Vandaar dat het steeds belangrijker wordt om op zoek te gaan naar dat unieke product, die unieke dienst, dat unieke idee of concept om ervoor te zorgen dat je je blijft onderscheiden. Het spel wordt steeds moeilijker, maar ook steeds leuker door de mogelijkheden van allerlei nieuwe technologieën. Wie dit spel snel en effectief kan spelen, is succesvol op internet.

3 gedachten over “Gaat u als (Fashion) Brand ook de online uitdaging aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *