Haal nog meer uit Google Analytics

Google Analytics is de gratis web analytics tool van Google. Enkele maanden geleden heeft Google een aantal verbeteringen aangebracht in Google Analytics. Met deze verbeteringen heeft Google een behoorlijke stap gezet om een serieuze concurrent te worden van Yahoo Analytics (voorheen IndexTools) maar ook van betaalde web analytics pakketten. Ik merk dat nog weinig bedrijven gebruik maken van de nieuwe features van Google Analytics en dat is zonde! In dit artikel probeer ik duidelijk te maken waarom dit zonde is.

Om gelijk met de deur in huis te vallen. De belangrijkste verbeteringen aan Google Analytics zijn:

1.De Segmentatie module
2.Custom reporting
3.Data export API
4.Motion charts

1.Segmentatie module

Zonder segmentatie mogelijkheden kan veel minder waarde uit web analytics data worden gehaald. Uit een web analytics pakket rollen duizenden cijfers om meer context te geven aan deze data is het belangrijk om op te splitsen in relevantie segmenten. Doe geen uitspraken op basis van je algemene data omdat je er dan vanuit gaat dat elke bezoeker met het zelfde doel op de je site komt. Segmenten zijn groepen van bezoekers die gemeenschappelijke eigenschappen hebben. Zo zou je bijvoorbeeld onderscheid kunnen maken tussen loyale bezoekers, snelle beslissers en verkenners. Met de segmentatiemodule kun je de data die bij deze groepen hoort apart analyseren. Bovendien kun je bijvoorbeeld nagaan waar verkenners de site vaak verlaten of hoe lang het duurt voordat ze een (koop) beslissing nemen.

De volgende afbeelding toont het overzicht van segmenten in Google Analytics. Standaard heeft Google een aantal segmenten ingesteld (standaard segmenten). Natuurlijk kun je zelf ook segmenten maken (aangepaste segmenten).

Om een nieuwe segment te maken klik je op ‘Nieuw aangepast segment maken’:

We willen graag een segment aanmaken waarmee we loyale bezoekers kunnen filteren uit het totale bezoek. In het menu kun je een keuze maken uit dimensies en statistieken.

Als criteria voor een ‘loyale bezoeker’ gebruiken we de dimensie ‘returning visitor’ (terugkerende bezoeker). En als statistiek gebruiken we dat deze terugkerende bezoeker minimaal 3 minuten op de site moet zijn. Dit is een eenvoudig voorbeeld. Je kan nog veel meer dimensies en statistieken toevoegen aan een segment.Wanneer je klikt op ‘test segment’ zie je dat 1095 bezoeken van het totaal (8058) voldoen aan de gestelde criteria.

Wanneer je het segment hebt opgeslagen kun je het toepassen op de rapporten binnen Google Analytics. Dit doe je door een rapport te openen en rechtsbovenin de pagina te klikken op ‘segmenten’. Zie onderstaande afbeelding als voorbeeld.


In het onderstaande voorbeeld zie je dat de data is gesegmenteerd op algemeen bezoek en loyale bezoekers. Hier kun je zien dat het aandeel loyale bezoeken een behoorlijk aandeel heeft in het behalen van conversie doelen. Blijkhaar heeft een groot deel van de bezoekers nog mimimaal één extra bezoek nodig om een besluit te nemen over een bepaalde actie (bijvoorbeeld een aankoop).

2. Custom reporting

Voordat Google de updates doorvoerde was het enkel mogelijk om standaard rapporten te vinden. Sinds Google het mogelijk maakt om eigen rapporten samen te stellen verrijkt dit de mogelijkheden.
Custom reporting stelt je in staat om zelf metrics en dimensies uit te kiezen die je in je rapport wil terug vinden. Hieronder een voorbeeld:

Ik wil graag weten op welk uur van de dag het meest kwalitatieve bezoek op mijn website komt. Als criteria hiervoor gebruik ik – time on site, pages/visit en bounce rate.

Stap 1: Kies uit het linkermenu voor ‘aangepaste rapporten’ en vervolgens op ‘nieuw aangepast rapport maken’.

Stap 2: Kies uit het linkermenu de variabelen (Metrics en Dimensions)

Stap 3: Bewerk de titel voor het rapport

Stap 4: Zet de variabelen naar de juiste dimensies / statistieken

Stap 5: Sla het rapport op

Stap 6: Bekijk de resultaten

Uit dit rapport blijkt rond 15:00 gemiddeld het meeste gekwalificeerde bezoek op de site komt. Hier zou je een (inter) actie aan kunnen koppelen om de conversiepunten te stimuleren.

3.Data export API

API staat voor Application Programming Interface. Op dit moment is deze functionaliteit nog niet publiek beschikbaar. Het is zeker een veelbelovende feature. Het stelt je namelijk in staat om data uit Google Analytics te uit te lezen in externe programma’s. Hierdoor kun je bijvoorbeeld waarschuwingen in te stellen wanneer je bounce rate een bepaald niveau heeft overschreden. Ook kun je hiermee je belangrijkste KPI’s in een gadget op Igoogle laden of de data in je eigen dashboard in Excel vertonen. Kortom API biedt een heleboel nieuwe mogelijkheden, nu nog afwachten tot het publiekelijk wordt gelanceerd.

4.Motion charts

Persoonlijk vind ik Motion Charts een hele gave toevoeging aan Google Analytics. Het is een nieuwe manier om je data te visualiseren. Wil je in één oogopslag zien hoe je Adwords campagne verloopt?
Bekijk het voorbeeld:


Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

De gekleurde cirkels staan elk voor een keyword. Je ziet dat het gele keyword de meeste bezoekers oplevert maar ook het duurste is.  De omvang van de cirkel zegt iets over de click-through-rate (CTR).

Conclusie

De nieuwe features van Google Analytics maken dit product een steeds serieuzere speler in de web analytics markt. Het is nog niet vergelijkbaar met de duurdere web analytics pakketten maar kruipt langzaam aan wel die rinchting in. De features geven veel meer mogelijkheden om je data te interpreteren. Hierdoor is minder analytische kennis nodig om uitspraken te doen over het klik- en bezoekgedrag op je website. Heb je vragen en/of opmerkingen over dit artikel? Onder het artikel kun je een bericht achterlaten.

Interessante artikelen over de nieuwe functionaliteiten van Google Analytics:

Google Analytics: Creating Advanced Segments and an Issue
Google Analytics Releases Advanced Segmentation: Now Be A Ninja!

How and When to Use Custom Reports in Google Analytics

New Google Analytics Segmentation Feature Rocks for Ecommerce

Eperium

Al sinds 1999 stelt E-commerce specialist Eperium klanten in staat om het maximale resultaat te halen uit E-commerce. Eperium is Intershop Platinum Partner en adviseert onder andere over strategie en conversiemarketing. Ook zorgen we voor technische implementaties en nemen we projectmanagement uit handen. We gebruiken hiervoor bewezen software van Intershop, IBM en Informatica, waarop meerdere professionele webwinkels kunnen draaien. Dat doen we met onze gepassioneerde medewerkers, vanuit onze vestigingen in Nederland (Weesp) en India (New-Delhi). Meer informatie is te lezen op: www.eperium.nl.

3 gedachten over “Haal nog meer uit Google Analytics

  • 27 maart 2010 om 19:52
    Permalink

    Interessant artikel. Ik wist niet dat je met Google Analytics zulke uitgebreide en gedetailleerde analyses kon maken. Bedankt voor de tips!

  • 22 augustus 2011 om 13:25
    Permalink

    Goed artikel over Google analytics! Ga direct kijken wat ik er mee ga doen, heb me in ieder geval direct aangemeld voor je RSS feed om up tot date te blijven. Hoop nog meer van dit soort artikels te lezen!

  • 8 november 2012 om 13:42
    Permalink

    Thanks, hier g ik mee aan de slag, valt nog een hoop te verbeteren bij ons qua analyse en metingen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *