In 4 stappen meer conversie

Door de forse toename van het aantal webshops op de markt is het voor steeds meer ondernemers een uitdaging om potentiële klanten naar hun digitale omgeving te krijgen. Consumenten zijn in tegenstelling tot een aantal jaar geleden volwassener en kritischer geworden en beschikken over meerdere kanalen om de webshop te bereiken. Wanneer je als bedrijf hierin slaagt, dan wil je ook dat bezoekers de gewenste actie uitvoeren. Daarom is het noodzakelijk om het gedrag van de bezoekers te leren begrijpen. In dit artikel beschrijf ik welke stappen er genomen kunnen worden om de conversie een boost te geven.

Stap 1: Conversiedoelen instellen
De eerste stap om conversie te meten is het opstellen van heldere en concrete Key Performance Indicators (KPI’s). Kritische prestatiefactoren moeten nauw samen hangen met de organisatiedoelstellingen. Daarna zijn ze eenvoudig door te vertalen in actiegerichte meetpunten. Deze meetpunten vormen het fundament voor de conversie gerelateerde voorspellingen. Een voorwaarde bij de vorming van KPI’s is dat deze gericht zijn op je eigen business. Ook dienen KPI’s op zowel de korte als op de lange termijn gemeten te kunnen worden. Enkele voorbeelden van KPI’s kunnen zijn:

  • Het vergroten van het aantal nieuwsbriefinschrijvingen met minimaal 50%.
  • Een toename van het aantal leads via het contactformulier met minimaal 100%.
  • Het verhogen van de bezoekersduur van 1 minuut en 20 seconden naar 2 minuten.

Wanneer de belangrijkste KPI’s zijn vastgesteld moeten deze worden ingesteld in Google Analytics. Enkele handige methoden die hiervoor veel gebruikt worden zijn het instellen van conversiedoelen en eventtracking. Door middel van eventtracking kunnen contactformulieren, klikken op (outbound) links en het delen van een artikelen eenvoudig worden gemeten.

Google tag manager

Een veelgebruikte en toegankelijke tool om eventtracking tags in te stellen is Google Tag Manager. Google Tag Manager is een gratis dienst, die marketeers in staat stelt om tags toe te voegen en te wijzigen zonder dat er elke keer een developer moet worden ingeschakeld. Bij een succesvolle implementatie zijn de resultaten terug te vinden in Google Analytics.

Stap 2: Optimaliseer de content

Nu dient de focus te liggen op het bereiken en verbinden met de juiste personen. De eerste stap die voor meer verkeer zorgt, is het optimaliseren van productbeschrijvingen en categoriebeschrijvingen. Uit onderzoek van Forrester blijkt namelijk dat 45% van de klanten vroegtijdig afhaakt in het bestelproces als de content niet aansluit bij de zoekvraag.

Bijvoorbeeld: In veel webshops wordt er gewerkt met productnummers die voor zoekmachines en bezoekers eigenlijk niets toevoegen. Bezoekers willen maar één ding: zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Een bezoeker zoekt vrijwel nooit op het productnummer. Gewoonweg omdat ze dit niet weten. Eén ding willen ze wel: zo snel mogelijk antwoord op hun vraag. Door titels en productbeschrijvingen te optimaliseren met relevante zoektermen zal dit gerichte en meer bezoekers opleveren.

Wil je weten op welke zoektermen je pagina getoond wordt? Koppel de website met Google Webmaster Tools (GWT). Deze tool biedt inzicht in onder andere: click through rate, vertoningen, gemiddelde positie, crawlfouten en tal van andere nuttige statistieken.

Stap 3: Optimaliseren van conversieblokkers
In de derde stap is het raadzaam om ‘conversieblokkers’ te optimaliseren. Net zoals in de fysieke winkel ervaart een bezoeker tijdens het online oriëntatieproces verschillende positieve touchpoints. Voorbeelden hiervan zijn een korte wachttijd, een breed assortiment en een logische routing door de winkel. Al deze factoren hebben ook in de websA/B testhop impact op de conversie. Om te achterhalen welke touchpoints belangrijk zijn bij jouw doelgroep kun je gebruik maken van heathmaps, de multivariate test of een A/B test. Met behulp van deze tools ontdek je waar de conversieblokkers zitten. Rapporteer de conversieblokker en ontwikkel een to-do-list om deze systematisch te verbeteren.

Houd er rekening mee dat bezoekers de webshop op elk device (mobiel, tablet en desktop) op een andere manier gebruiken. Wil je online succesvol zijn dan moet de klantbeleving op alle kanalen hetzelfde zijn (omnichannel).

Stap 4: Monitor resultaten en stel nieuwe doelen
De laatste stap is het bijstellen en aanpassen van het conversieproces. Rapporteer de resultaten zodat je de voortgang kan bepalen. Bij schommelingen in de conversie kan de oorzaak snel worden achterhaald en waar nodig worden bijgestuurd. Daarnaast kunnen er nieuwe doelen worden gevormd om je webshop een conversieboost te geven.

Vragen of hulp nodig bij het verbeteren van conversie? Laat hieronder je reactie achter.

Arjen de Groot is Online Marketeer bij Eperium.

Arjen de Groot

Arjen de Groot is 23 jaar oud en is net begonnen als online marketeer bij Eperium. Hij is verantwoordelijk voor het opzetten en onderhouden van Google Adwords campagnes, het verzamelen van data uit Google Analytics, email marketing en het onderhoud aan de bedrijfswebsite van Eperium.

Tijdens zijn afstudeerproject onderzocht Arjen hoe de conversie van corporate dienstverlenende websites kan worden verhoogd en focuste zich hierbij vooral op SEO en SEA. In de conclusies van zijn rapport ontdekte hij dat de posities in de zoekmachines grote invloed hebben op de conversie van de website. Verder is hij continu bezig geweest met de nieuwe ontwikkelingen en best practices op het gebied van online marking, social media, brand activation en display advertising.

Volgens Arjen valt er in de toekomst veel wint te behalen op het gebied van multichannelgedrag, klant interactie en (web)winkelbeleving. Consumenten zijn de afgelopen jaren sterk veranderd en beschikken over meerdere kanalen in hun oriëntatieproces. Degene die er in slaat om de consument via alle kanalen de juiste belevening te geven, zal succesvol zijn. De nieuwe generatie zal kiezen voor de brands die continu blijven innoveren en met daarvoor passende technologieën.

4 gedachten over “In 4 stappen meer conversie

  • 21 januari 2015 om 17:35
    Permalink

    Punt5: Verbeter uw productpresentatie.
    Op veel webshops is dit nog niet in orde.
    Zorg voor duidelijke productfoto’s die waarheidsgetrouw zijn.
    Bij mode converteren product + modelfoto’s het beste.
    Zorg ervoor dat de klant niet voor een verassing komt te staan wanneer het product ontvangen is. Dus de kleur, materiaal en fit moeten goed overeenkomen met de foto.

  • 23 januari 2015 om 11:59
    Permalink

    Hoi Bastiaan,

    Bedankt voor je toevoeging. Het gebruiken van duidelijke productfoto’s met duidelijke productinformatie is zeker een belangrijke factor voor een hogere conversie. Consumenten worden immers steeds kritischer en willen via elk kanaal het product van tevoren kunnen bekijken. Voor e-commerce managers blijft het dan ook een grote uitdaging om de totaal beleving via de verschillende kanalen (social, mobiel, tablet, desktop en offline) te verbeteren. De klant kiest namelijk zelf zijn eigen kanaal om producten of diensten aan te schaffen.

    Beheer je zelf ook een eigen webshop?

  • 10 februari 2015 om 21:47
    Permalink

    Arjen,

    Bedankt voor dit goede artikel. Geeft een mooie basis. Te vaak wordt er wel veel geld uitgegeven aan Adwords of een andere manier om bezoekers te verkrijgen, terwijl de conversie te wensen overlaat.

    Gr,
    Frank

  • 13 februari 2015 om 11:31
    Permalink

    Hoi Frank,

    Zeker weten! Veel marketeers leggen nog steeds nadrukkelijk de focus op zoekmachines, terwijl het tegenwoordig van groot belang is om in te spelen op de verschillende touchpoints in de costumer journey. Denk daarbij aan branding bij videocampagne’s, gepersonaliseerde emailcampagnes, social media en alle andere kanalen waar de doelgroep zich bevindt. Puur de focus op tekst en dislpay advertising in Google Adwords is niet meer voldoende… De consument van vandaag eist overal een consiste merkbeleving.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *