Dynamische zoekadvertenties zijn door Google geïntroduceerd in 2011 en sindsdien zijn ze een belangrijk onderdeel van Google Adwords. Sinds een aantal jaar maakt ook Bing gebruik van dynamische zoekadvertenties. Deze advertenties zijn alleen beschikbaar voor accounts in Canada, Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten. In Nederland kunnen we dus alleen maar gebruik van dynamische zoekadvertenties in Google Adwords. Dynamische zoekadvertenties zijn automatisch gegenereerde advertenties, gebaseerd op de inhoud van een website. Hoe werken dynamische zoekadvertenties en voor wie is het interessant? Je leest het in deze blog.

Hoe werkt het?

Een gebruiker voert een zoekopdracht in Google of Bing. Vervolgens wordt jouw website gescand en bepaalt Google of Bing of je relevant bent en welke pagina het meest relevant is voor de gebruiker. Het is dus de inhoud van de website die bepaalt of je advertentie wordt weergeven, niet het zoekwoord wat je normaal zelf opgeeft. In combinatie met het zoekwoord wordt er een advertentietitel gegenereerd. De beschrijving en de zichtbare URL worden vervolgens toegevoegd. Deze moet je wel zelf in geven en wordt door Google of Bing alleen maar toegevoegd.

De dynamische zoekadvertenties gaan gewoon mee in de reguliere veilingen. Dus qua biedingen werkt het hetzelfde als een gewone advertentie.   

Dynamische advertenties gebruiken de website dus als basis van de advertentie. Je kunt op drie soorten manieren targeten. Je kunt alle webpagina’s targeten. Bij deze optie worden alle pagina’s van de website meegenomen. Het is ook mogelijk om alleen specifieke pagina’s te targeten. Dan worden alleen de opgenomen pagina’s gebruikt. Als laatste kun je ook een paginafeed uploaden. Je kunt de volledig feed gebruiken, maar je kunt ook kiezen om slechts een deel te gebruiken.

Voor wie is het interessant?

Dynamische zoekadvertenties zijn interessant voor organisaties met een grote website. Een goed ontwikkelde website of websites met een grote voorraad, zoals Google het zelf zegt. Als je duizenden producten verkoopt, is het bijna onmogelijk om voor elk product een aparte advertentie aan te maken. Dan verlies je echt zoveel tijd aan het maken van de campagnes en vergeet niet: je moet de campagnes ook nog constant optimaliseren. Veel marketeers hebben daar echt geen tijd voor. Dankzij dynamische zoekadvertenties hoef je niet voor elke categorie of product een campagne aan te maken. Google en Bing doen dit automatisch voor je!

Dynamische zoekadvertenties zijn dus een uitkomst als het gaat om grootschalig adverteren. Voordelen van dynamische advertenties zijn dat het tijd bespaart, je advertenties altijd relevant zijn en je veel controle hebt over je advertenties.