Online verkoopacties kunnen omzetpieken van honderden procenten opleveren. Niet zo gek dus dat steeds meer webshops gebruik maken van stunt acties. In dit artikel vind je 12 tips voor succesvolle online acties:
1. Infrastructuur
Zorg ervoor dat je infrastructuur schaalbaar is, dus flexibel kan meegroeien met het toenemen van bezoekers of orders.
2. Voorraad
Zorg voor voldoende voorraad, zodat je ‘nee-verkoop’ zo veel mogelijk voorkomt.
3. Urgentie
Communiceer de (teruglopende) voorraad altijd duidelijk, dit stimuleert de urgentie van de aankoop.
4. Combineer online en offline marketing
Gebruik vroegtijdig een combinatie van online en offline marketing om je actie te communiceren. Gebruik E-mail, Facebook, Twitter en andere social media. Heb je een folder, maak daar dan ook gebruik van. Creëer een gevoel van relevantie, urgentie en schaarste.
5. Exclusiviteit
Zorg voor een exclusief karakter en communiceer de prijsvoordelen duidelijk.
6. Look & Feel
Pas waar nodig de look & feel en het bestelproces aan. Verwijder stappen die onnodig zijn.
7. Timing
Denk na over het tijdstip en moment waarop het shopping event wordt opgezet. Een actie twee dagen voor Sinterklaas heeft weinig zin. Bovendien is het tijdstip in de middag of avond van belang.
8. Beloon loyale klanten
Stuur je loyale klanten een e-mail met een extra voordeel, bijvoorbeeld door middel van een kortingscode.
9. Informeer belanghebbenden
Schakel in een vroeg stadium betrokkenen als customer services en toeleveranciers in. Zij moeten zich immers goed kunnen voorbereiden.
10. Evalueer
Bepaal van te voren hoe je het succes gaat meten en evalueer achteraf de lessons learned. Zo kun je de actie de volgende keer nog succesvoller inzetten.
11. Zorg voor een uitwijkplan
Zorg voor duidelijke meldingen als de site overbelast dreigt te worden. De consument heeft daar doorgaans begrip voor en kan later mogelijk alsnog gebruik maken van de aanbiedingen.
12. Communiceer bijzonderheden
Communiceer duidelijk over bijzonderheden tijdens de actie, zoals de aflevertijden, zeker als deze afwijken van de gangbare levertijden. Hiermee voorkom je teleurstellingen en onnodige telefoontjes naar de klantenservice.