Sinds een korte tijd is het mogelijk om in de Verenigde Staten producten te verkopen via Social Media. Op dit moment is deze feature nog niet beschikbaar in Nederland, maar het zal nooit meer lang duren tot dit wel komt. Dit biedt veel mogelijkheden en hierdoor wordt Social Media meer dan alleen een kanaal voor inspiratie, merkbekendheid en het delen van content.
Indirect was het al mogelijk
Indirect kon je al je producten verkopen via Social Media. Je maakte namelijk een advertentie waarin je een specifiek product promootte. Consumenten klikten op de advertentie en die worden vervolgens doorgestuurd naar de webpagina van de organisatie. Klikte je op een advertentie van Nike Air Max, dan kon je ze kopen in de webshop. De producten werden dus al verkocht via Social Media, of eigenlijk beter gezegd; gepromoot via social media en verkocht via de website. Social Media draagt hierbij aan de verkopen en heeft er invloed op, maar maakt het niet direct af.
Instagram Checkout & Facebook ‘Buy Button’
Nu kun je dus producten echt kopen via de Instagram Checkout en de ‘buy button’ op Facebook. Ook Snapchat en Pinterest zullen binnenkort worden voorzien van iets soortgelijks. Dankzij deze nieuwe mogelijkheid hoeven consumenten social media niet meer te verlaten om producten aan te schaffen en hoeven ze de webshop niet meer te bekijken. Je biedt namelijk het product aan op Social Media en vervolgens klikt de consument hierop. De consument ziet dus een foto van de Nike Air Max en beslist vervolgens dat deze het wil aanschaffen. Onderaan de foto van de Nike Air Max staat een check out button. Hier kan de consument gemakkelijk op klikken. Nadat er op de button is geklikt, verschijnt er een checkout scherm en de consument moet deze invullen. Nadat het ingevuld en besteld is, krijg de consument een email van het bedrijf. Het bedrijf handelt verder de bestelling af. Dit wordt ook wel Social Commerce genoemd. Social Commerce betekent echt het verkopen via Social Media; niet meer of niet minder.