Home Social Media Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch is er één kanaal wat een duidelijkere rol zou moeten spelen: Pinterest. Pinterest heeft al ruim 3 miljoen gebruikers er wordt verwacht dat dit aantal nog verder gaat stijgen. Ook het aantal Pinterest gebruikers in Nederland is aanzienlijk: we zijn de 500.000 leden al gepasseerd. Het aantal Facebook en Twitter gebruikers daalt langzaam. Tijd om als e-commerce bedrijf te investeren in een platform dat groeit! Wat is Pinterest en hoe kun je het inzetten binnen e-commerce?

Digitaal prikbord

Pinterest is eigenlijk een groot digitaal prikbord. Het is meer een zoekmachine dan een social media kanaal. Gebruikers kunnen afbeeldingen ‘pinnen’ en deze op zelfgemaakte ‘borden’ bewaren. Pinterest wordt gebruikt om informatie, visuals en ideeën te zoeken. Ook worden er regelmatig moodboards en collages van afbeeldingen gemaakt. Bovendien is het handig om informatie en visuals op te slaan en gemakkelijk te organiseren.

Inzetten binnen e-commerce

Een onderzoek van WebFX laat zien dat Pinterest veel beter is dan Facebook en Twitter. Een bericht op Facebook blijft gemiddeld 90 minuten zichtbaar en een tweet is meestal niet langer dan een half uur zichtbaar. Een bericht op Pinterest blijft veel langer zichtbaar: zo’n 3,5 maand! Niet een dag of een week, maar gewoon 3,5 maand!

Je kunt Pinterest inzetten om meer mensen te bereiken, om je naamsbekendheid te vergroten en om meer verkeer te krijgen. Mensen gebruiken het veel voor inspiratie en dus als zoekmachine. Je kunt ervoor zorgen dat gebruikers je pins makkelijk vinden en met een beetje geluk gaan ze nog viraal ook. Achter een pin kun je ook nog een link stoppen, waardoor alles klikbaar is. Je verhoogt de links naar je website en uiteraard zorgt dat ook voor meer verkeer. Doordat alles klikbaar is, hoeven gebruikers ook minder stappen te zetten tot een conversie. Gebruikers op Pinterest converteren dan ook sneller dan gebruikers op andere social media. Als laatste is er op Pinterest veel betrokkenheid. Pinterest draait echt om en door ambassadeurs.

Meer lezen

Voorbeelden Structured Data in Google

Structured Data in Google: je ziet het steeds vaker voorbij komen. Het is de ideale manier om Google te helpen bij het...

Slimme apparaten in je huishouden

Internet of Things heeft ervoor gezorgd dat simpele producten een nieuw leven krijgen door zich slim te kunnen gedragen. In de afgelopen...

Structured Data: wat is het?

De algoritmes van google worden steeds slimmer en blijven zich ontwikkelen in het begrijpen van complexe data. Toch begrijpt Google niet alles....

Een succesvolle call-to-action ontwerpen

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...