YouTube is het grootste videolkanaal en het tweede grootste social media platform in de wereld. Maandelijks heeft dit videokanaal meer dan een miljard bezoekers. Vloggers en influencers spelen een steeds belangrijkere rol in ons dagelijkse leven. De video’s die zij maken, dragen bij aan aankopen, reviews en het promoten van producten. Wie dacht dat het grootste deel van het publiek van YouTube jonger is dan 18, heeft het goed mis. 80% van de gebruikers is 18 jaar of ouder.

YouTube is enorm in opmars en het is dus echt een platform om rekening mee te houden. Het is ook mogelijk om te adverteren op dit kanaal. Met adverteren op YouTube bereik je een grote groep en het kost niet veel geld. YouTube is ook nog eens uitermate geschikt voor retargeting. Maak hem dus onderdeel van je social media advertentie strategie. In deze blog wordt alles uitgelegd over adverteren op YouTube.

Hoe werkt het adverteren?

Je kunt op YouTube adverteren via Google Adwords. Het werkt eigenlijk hetzelfde als een displaycampagne. Je kiest je budget, de doelgroep en het advertentietype. Verder maak je alleen nog de advertentie en je campagne is er klaar voor!

Doelgroep maken

Je selecteert je doelgroep op basis van geslacht, leeftijd, locatie en interesse. Je kunt ook nog op zoekwoorden en onderwerpen targeten. Zo kun je bijvoorbeeld als autobedrijf je doelgroep te bereiken door te adverteren in video’s over auto’s. Dit geldt eigenlijk voor elk onderwerp. Er zijn zoveel verschillende interesses beschikbaar. De combinaties zijn eindeloos. Je kunt ook targeten op taal. Dan weet je zeker dat een Nederlandse advertentie alleen getoond wordt aan Nederlanders.

De doelgroep bepaalt

De kijker bepaalt uiteindelijk of ze je advertentie willen bekijken. Als de advertentie wordt weggeklikt, dan betaal je niets. Je betaalt dus relatief weinig per vertoning en je betaalt pas als iemand er op klikt. Maar als ze dus de hele advertentie afkijken, dan zijn ze echt geïnteresseerd in jouw product. Je belangrijkste boodschap moet dus echt in de eerste vijf seconden staan. Of in ieder geval, dan moet je de aandacht hebben getrokken. Anders zijn ze weg.