Het is nauwelijks voor te stellen, maar er zijn e-commerce websites die geen gebruik maken van webanalytics. De waardevolle inzichten zijn onmisbaar om succesvol te opereren op het internet en deze inzichten kunnen ontstaan uit het meten en analyseren van het klikgedrag van bezoekers. De officiële definitie van webanalytics is volgens de Webanalytics Association (WAA): “Het objectief vastleggen, meten, rapporteren en analyseren van kwantitatieve internet data met als doel het verbeteren van websites en van de online communicatie.”
Deze serie over Webanalytics helpt de ondernemer met het starten van Webanalytics:
- Stel doelstellingen op
- Vertaal doelstellingen naar KPI’s
- Pakketselectie en instellen account
- Interpretatie Webanalytics data
Webanalytics = verlichting in een winkel
Het beginnen met webanalytics is vergelijkbaar met het aanzetten van de verlichting in een fysieke winkel. Veronderstellend dat deze verlichting noodzakelijk is om klanten goed te kunnen waarnemen, is dit in beginsel wat een webanalytics pakket doet. De echte meerwaarde t.o.v. de fysieke winkel ligt in het feit dat alle klikken die de bezoekers doen meetbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld zien waar bezoekers de online winkel verlaten, via welke bronnen de bezoekers binnenkomen of wat de meest populaire pagina’s zijn. Je kunt ook gebruik maken van google analytics
Heldere doelstellingen
Om door de bomen het bos te zien, is het belangrijk dat je begint met het opstellen van meetbare doelen voor de website. Zorg ervoor dat deze doelen volgens het S.M.A.R.T-principe opgesteld worden en bedenk dat het belangrijkst is om deze simpel te houden!
Stel hierbij vragen als:
- Wat is de verhouding van adwords investeringen / opbrengsten?
- Op welke keywords komt het meeste kwalitatieve bezoek naar je site?
- Hoe lang mag een gemiddeld sitebezoek duren?
- Wat is de verhouding van het bezoek uit zoekmachines en direct verkeer?
- Prognose kosten, omzet en winst?
- Hoeveel bezoekers wil je per maand trekken?
Bovendien moet je om doelstellingen goed meetbaar te maken, moet je Key Performance Indicators (KPI’s) gebruiken. Deze ratio’s geven inzicht in hoe een bepaalde doelstelling zich ontwikkelt ten opzichte van een vorige periode. Wat zijn voorbeelden van goede KPI’s? Hoe worden KPI’s gerapporteerd? Lees het in de blog webanalytics deel 2