Men vraagt mij vaak naar mogelijkheden om de orderwaarde te verhogen; het bedrag dat consumenten besteden in één order.
Er zijn verschillende mogelijkheden en in dit artikel gaan we het hebben over ‘aanbevelingen’. Bijvoorbeeld op de product pagina worden andere producten ‘aanbevolen’ met als doel dat de consument deze ook bestelt.
Cross-sell en Up-sell aanbevelingen
Een aanbeveling bestaat uit een cross-sell of een up-sell (combinatie is ook mogelijk).
- Cross-sell
Een cross-sell is een product extra verkopen. Iets dat goed past bij dat product. Bijvoorbeeld batterijen bij een zaklamp, of schoensmeer bij schoenen. - Up-sell
Een up-sell is een duurder product verkopen. Bijvoorbeeld bij een televisie van 50cm, ook de mogelijkheid bieden om de TV van 55cm te kunnen kopen.
Realisatie van aanbevelingen
Er zijn verschillende vormen om aanbevelingen te realiseren. Uiteindelijk gaat het erom dat er een relatie wordt gelegd tussen de verschillende producten. Dit kan op een aantal manieren:
Handmatig
In het e-commerce systeem kan bij een product een relatie worden gelegd met andere producten. Dit voert een content manager in. Die bepaalt welke producten bij elkaar horen, maar onderhoudt ook de relaties als deze wijzigen. Dit is eigenlijk alleen werkbaar bij een beperkt aantal relaties en producten.
Op basis van regels
Ook kunnen op basis van regels relaties worden gelegd. Voorbeeld van een eenvoudige regel: bij een zwarte dames broek wordt altijd 1 zwart dames shirts en 1 paar zwarte schoenen getoond. Deze regels kunnen zeer complex zijn en gemaakt worden in combinatie met het gedrag van de bezoeker.
Bijvoorbeeld als een bezoeker bepaalde pagina’s heeft bekeken, op basis daarvan maak je een profiel. Dit profiel vergelijk je met andere profielen en producten die daarbij passen. Op basis daarvan toon je relevante producten. Bij een groot aantal regels wordt ook deze manier als erg complex.
Geautomatiseerde aanbevelingen
Er zijn tools op de markt die aanbevelingen kunnen genereren. Het grote voordeel hiervan is dat het beheer beperkter wordt. Vaak wordt de aanbeveling gemaakt op basis van de producten, het klikgedrag van de bezoeker, de relevantie van de aanbeveling zelf en de orders. Er zijn tools die kunnen leren van de resultaten en de aanbevelingen steeds nauwkeuriger en beter maken. Dit leidt soms tot onverwachte aanbevelingen, maar vaak wel met een beter resultaat dan handmatige aanbevelingen.
Het instellen van deze tools is niet altijd eenvoudig, maar als het eenmaal is ingesteld, hoeft er nauwelijks nog naar worden omgekeken.
Een aantal voorbeelden van tools, die vaak bekend staan als ‘recommendation engine’:
- Ireus. Een instap product met plugins voor diverse e-commerce systemen zoals Magento.
- Prudsys. van dezelfde leverancier als Ireus, maar de enterprise versie, met meer mogelijkheden om dingen in te stellen. Ook Prudsys heeft standaard koppelingen met e-commerce systemen zoals bijvoorbeeld Intershop
- Avail. Een enterprise oplossing uit Zweden, ook standaard koppelingen met systemen zoals Hybris en Intershop.
- Google Commerce Search. Dit product is meer dan alleen aanbevelingen, maar kan in combinatie met Google Analytics ook aanbevelingen tonen.
Conclusie
Het tonen van aanbevelingen is een goede en veel gebruikte manier om de orderwaarde te verhogen. Door meer producten te verkopen in een order (cross-sell), of duurdere producten (up-sell). Je kunt al starten door eenvoudige met de hand relaties aan te leggen en te kijken of hiermee de gemiddelde order waarde stijgt. Met veel producten en daardoor veel relaties biedt een software tool de uitkomst. Hiermee is het mogelijk om producten te tonen “die andere mensen ook bekeken”.
Een combinatie is uiteraard ook mogelijk. In de Fashion stelt een specialist een collectie of outfit (passende producten) vaak samen. Daarnaast kunnen natuurlijk andere producten getoond worden op basis van klik- en aankoopgedrag. Hiermee doe je aanbevelingen die je zelf in eerste instantie niet had bedacht. Slimme software toont het toch en daarmee realiseer je een hogere orderwaarde.