Home Tech Eén jaar Magento eCommerce

Eén jaar Magento eCommerce

Nu ruim een jaar na de officiële release van Magento kan je al vrijwel niet meer om dit product heen. Magento is het snelst groeiende eCommerce platform ter wereld, en met 750.000 downloads is de opmars indrukwekkend. Waar heeft Magento dit succes aan te danken, is het slechts een hype of is Magento ‘here to stay’?

Liefde op het eerste gezicht

Het succes komt voort uit twee belangrijke aspecten. Ten eerste natuurlijk het eCommerce platform zelf. Het product is compleet, oogt toegankelijk en vriendelijke voor gebruikers. Vaak is het na het bekijken van de demo liefde op het eerste gezicht. Het pakket is voorzien van de belangrijkste ‘best practices’ waardoor je een omgeving in huis haalt die je direct al een voorsprong geeft op je concurrent. Maar het succes van Magento komt niet voort uit de e-commerce software alleen, het geheim zit ook in het ecosysteem van enthousiaste partners en gebruikers, Magento Connect.

Controle en focus op kwaliteit

Varien, de maker van Magento, heeft de basis gelegd en is verantwoordelijk voor de core code, roadmap en bugfixing. Menig groot en gerenommeerd softwarebedrijf kan een voorbeeld nemen aan Varien als het gaat om de transparante en heldere communicatie naar haar gebruikers. Dat Magento op basis van OpenSource ontwikkeld wordt hoeft dus zeker niet te betekenen dat er geen controle en focus is op kwaliteit en continuïteit. Partners en klanten helpen actief mee in het verbeteren en ontwikkelen van nieuwe features in Magento. Velen doen dat zelfs gratis, om zo een positieve reputatie op te bouwen binnen de community.

De community is de jury

Magento Connect is de virtuele marktplaats waar je je als partner wilt profileren. Heb je een tool ontwikkeld dan kan je deze hier onder brengen en ter beschikking stellen aan de gebruikers, vaak gratis en soms ook betaald. De community zelf beoordeelt de tools, is deze goed dan kom je al snel bovenaan te staan, is deze slecht dan zul je er al snel niets meer van horen. Nu een jaar verder is het aantal tools door partners en klanten ontwikkeld al bijna niet meer te tellen. De kans dat je vind wat je zoekt, hoe exotisch ook, is erg groot.

Veelbelovende toekomst

Magento eCommerce is een prachtig platform met een veelbelovende toekomst. Het ecosysteem is naar ons idee echter de echte successtory; partners en gebruikers die actief bijdragen in niet alleen de ontwikkeling van Magento maar ook bijdragen in het succes van ondernemers met ambitie. Magento is nu al hard op weg de grootste mondiale eCommerce economie te worden

Magento extensies

Magento breidt elke week het aantal extensies uit. Lees hier de Magento extensie review van week 34, week 35, week 36, week 37 en week 38.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...