Home Marketing Effectieve manier van adverteren: retargeting

Effectieve manier van adverteren: retargeting

Een paar dagen gelden zocht je naar een paar schoenen van Nike. Nog dezelfde dag verschijnt er een advertenties op verschillende websites waarin deze schoenen aangeprijsd worden. Is het toevallig? Nee! Dit is nou retargeting. In deze blog vertel ik wat retargeting is, waar je de advertenties ziet en noem ik enkele voorbeelden.

Wat is retargeting? 

Bij retargeting nodig je potentiele consumenten uit om de website van de adverteerder opnieuw te bezoeker. Op andere website’s ziet de consument banners van de eerder bezochte website en door op de banner te klikken eindigen ze weer op deze website. Door retargeting trigger je dus consumenten die eerder weggegaan zijn en alsnog overhalen tot een conversie

Voorbeelden van retargeting 

Je kunt het op verschillende manieren inzetten. Hieronder vind je twee veel voorkomende manieren.

Verlaten winkelmandje 
Consumenten zetten wel eens producten in hun winkelmandje, maar doorlopen vervolgens niet het verdere bestellingsproces. Je gebruikt het om consumenten er aan te herinneren dat hun winkelmandje nog vol is en ze te verleiden tot het kopen van het product. Eventueel kun je ze ook nog een kortingscode toe sturen. Misschien raken ze dan nog net iets meer overtuigd.

Waar je op hebt gezocht 
De consument is op zoek naar een hotel in Parijs kijkt op verschillende websites naar de prijzen. Vervolgens stopt die met zoeken en gaat die wat anders doen. Door retargeting kun je de consument aan hun zoektocht herinneren en hun banners laten zien van de eerder bezochte hotels.
 

Waar worden je advertenties getoond? 

Het advertentienetwerk is ontzettend groot. Websites van kleine en grote publicers stellen hun website beschikbaar. Advertenties uit Google Adwords worden vertoond in het Google netwerk en koppel je aan de zoekresultaten. Je ziet het ook terugkomen op social media kanalen, zoals Facebook & Linkedin. 

Mogelijkheden

Binnen retargeting heb je eindeloze mogelijkheden. Deze zijn niet in één blog toe te lichten. Dit zorgt ervoor dat het best ingewikkeld kan zijn. Daarom vind je hier ook vijf tips voor retargeting. Gelukkig kun je het wel zo moeilijk maken als je zelf wilt. 

Meer lezen

Afscheid nemen van de ‘Gemiddelde positie’ in Google Ads

Na ruim 15 jaar trouwe dienst gaat een van de oudste metrics van Google Ads verdwijnen. De ‘gemiddelde positie’ kun je vanaf...

Wat houdt SEO precies in?

Veel bedrijven kiezen ervoor om tijd en geld te investeren in SEO. Als jij een online platform beheert, is de kans groot...

Vijf tips voor een succesvolle advertenties op YouTube

Advertenties op YouTube vertonen overeenkomsten met advertenties op andere kanalen. Toch moeten de advertenties op Youtube wel speciaal ontworpen worden voor het...

Vier tips voor het toegankelijk maken van je website

In Nederland heeft iedereen het recht om mee te doen aan de maatschappij. Het gebruiken van internet, computers en telefoons hoort hier ook bij....

Strong Customer Authentication: nieuwe online veiligheidsmaatregelen

Eerst bracht de GDPR al veel veranderingen te weeg voor webshops, maar de invoering van de Strong Customer Authentication (SCA) gaat weer...