Home Marketing Effectieve manier van adverteren: retargeting

Effectieve manier van adverteren: retargeting

Een paar dagen gelden zocht je naar een paar schoenen van Nike. Nog dezelfde dag zie je advertenties verschijnen op verschillende websites waarin deze schoenen aangeprijsd worden. Is het toevallig? Nee! Dit is nou retargeting. In deze blog vertel ik wat retargeting is, waar de advertenties worden getoond en noem ik enkele voorbeelden.

Wat is retargeting? 

Bij retargeting worden potentiele consumenten uitgenodigd om de website van de adverteerder opnieuw te bezoeker. Op andere website’s ziet de consument banners van de eerder bezochte website en door op de banner te klikken eindigen ze weer op deze website. Door retargeting trigger je dus consumenten die eerder weggegaan zijn en alsnog overhalen tot een conversie

Voorbeelden van retargeting 

Retargeting kun je op verschillende manieren inzetten. Hieronder vind je twee veel voorkomende manieren.

Verlaten winkelmandje 
Consumenten zetten wel eens producten in hun winkelmandje, maar doorlopen vervolgens niet het verdere bestellingsproces. Je gebruikt retargeting om consumenten er aan te herinneren dat hun winkelmandje nog vol is en ze te verleiden tot het kopen van het product. Eventueel kun je ze ook nog een kortingscode toe sturen. Misschien raken ze dan nog net iets meer overtuigd.

Waar je op hebt gezocht 
De consument is op zoek naar een hotel in Parijs kijkt op verschillende websites naar de prijzen. Vervolgens stopt die met zoeken en gaat die wat anders doen. Door retargeting kun je de consument aan hun zoektocht herinneren en hun banners laten zien van de eerder bezochte hotels.
 

Waar worden je advertenties getoond? 

Het advertentienetwerk is ontzettend groot. Websites van kleine en grote publicers stellen hun website beschikbaar. Advertenties uit Google Adwords worden getoond in het Google netwerk en kan ook gekoppeld worden aan de zoekresultaten. Retargeting zie je ook terugkomen op social media kanalen, zoals Facebook & Linkedin. 

Mogelijkheden

Binnen retargeting heb je eindeloze mogelijkheden. Deze zijn niet in één blog toe te lichten. Dit zorgt ervoor dat het best ingewikkeld kan zijn. Daarom vind je hier ook vijf tips voor retargeting. Gelukkig kun je het wel zo moeilijk maken als je zelf wilt. 

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...