Steeds meer bedrijven omarmen de nieuwe technologieën Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality. Vooral Augmented Reality is razend populair bij e-commercebedrijven. In een vorig artikel hebben we het verschil tussen deze drie besproken. In dit artikel richten we ons alleen op Augmented Reality (AR).

Wanneer spreek je van Augmented Reality?

De term ‘augumented’ verwijst naar toevoegen en de term ‘reality’ staat voor werkelijkheid. Zoals deze termen zelf al zeggen, betekent Augmented Reality dat een digitaal beeld wordt toegevoegd aan de werkelijkheid. Dit digitale beeld is een animatie. Je wordt niet helemaal afgesloten van de omgeving, want er wordt alleen extra informatie toegevoegd. De wereld om je heen blijft bestaan.

Hoe kun je Augmented Reality bekijken?

De meest eenvoudigste manier is met een tablet of smartphone. De camera van deze apparaten weergeven de omgeving en vervolgens zorgt de software dat hier een extra laag aan wordt toegevoegd. Dit kan slechts een pijl zijn om een route uit te stippelen, maar het kan ook veel verder gaan. DFS, een meubelverkoper, gebruikt AR om consumenten te helpen bij hun aankopen. Consumenten kunnen met behulp van AR kijken hoe een bank of stoel in hun eigen woonkamer staat. Zo weten consumenten gelijk of de nieuwe bank bij hun huidige inrichting past. Al wordt dit nog niet door veel bedrijven toegepast.

AR kun je ook bekijken via een AR-bril. Dit is een bril met semi-transparante glazen die digitale beelden over jouw normale gezichtsveld weergegeven. Je hoeft niets vast te houden en je hebt nog steeds twee handen vrij. De simpele AR-brillen hebben een vrije platte weergave, maar de geavanceerde versies beschikken ook over diepteregistratie en betere ruimtelijke weergave.

Het bekendste voorbeeld van Augmented Reality

Waarschijnlijk heb je wel iets meegekregen van de Pokémon Go rage. Wereldwijd gingen mensen op pad met hun iPhone om in de echte wereld op virtuele monsters te vangen. Je richten je telefoon op specifieke plekken in jouw omgeving en een Pokémon kwam tevoorschijn. Andere zaggen deze virtuele monsters niet, tenzij ze meekeken met jouw telefoon. Uiteraard was de wereld niet overgenomen door Pikachu, Torchic, Eevee en Totodile. Dit is dus echt het perfecte voorbeeld van AR.