Veel bezoekers hebben is uiteraard heel leuk, maar je hebt niets aan bezoekers die alleen je pagina’s bekijken. Uiteindelijk wil je dat ze jouw producten kopen en dus converteren! Conversie optimalisatie helpt hierbij. Conversie optimalisatie zorgt dat je je website omzet in een omzetmachine. Voor conversie optimalisatie hoef je echt niet direct hele grote aanpassingen te doen. Kleine aanpassingen op een website kunnen er al voor zorgen dat je klanten gaan converteren. Daarom vind je in deze blog vier conversie optimalisatie tips!
1. Kies voor een duidelijke call-to-action
Het is choquerend om te zien dat veel websites geen duidelijke call-to-action hebben. Veel websites hebben meerdere call-to-actions die om aandacht schreeuwen of dat de call-to-action er niet uitziet als een button. Het is juist belangrijk dat je een primaire button hebt op al je belangrijke pagina’s en dat de call-to-action er echt uit ziet als iets waar je op kunt klikken.
2. Ga voor goede afbeeldingen
Het gebeurt zo vaak dat een website onscherpe of onduidelijke afbeeldingen bevat. Bezoekers willen weten wat voor producten ze gaan kopen en ze gaan echt niet beslissen als ze niet goed zien wat ze krijgen. Onscherpe of onduidelijke afbeeldingen zijn echt een afknapper. Plaats zoveel mogelijk afbeeldingen die echt wat voor de consument kunnen betekenen. Ga voor een zo’n gedetailleerd mogelijke foto! Laat bijvoorbeeld ook in een afbeelding zien hoe groot een product is. Dan weet de consument ook de verhouding van het product.
3. Stroomlijn het betaalproces
Consumenten haken af als het betaalproces lastig is of als het niet werkt. Dat een product niet op voorraad blijkt te zijn, is ook een veel gemaakte fout. Bovendien willen niet alle consumenten registeren of veel informatie weggeven. Laat dus onnodige informatie weg en geef consumenten de optie of ze willen registeren of niet. Zorg ook dat wanneer producten niet op voorraad zijn, consumenten niet kunnen doorklikken. Hou wel rekening met de Strong Customer Authentication die dit jaar is ingevoerd.
4. Plaats de belangrijkste content bovenaan
Websites worden steeds vaker bezocht op een mobiele telefoon of een tablet. Veel consumenten willen dan ook niet veel naar beneden scrollen. Het belangrijkste van je website moet dus helemaal bovenaan staan. Dan weten de consumenten gelijk wat het belangrijkste is en de content krijgt ook gelijk alle aandacht.