call-to-action

We komen overal tegenwoordig Call-To-Action (CTA)’s tegen en dan niet alleen op websites. Ook in advertenties spelen ze een belangrijke rol.  Een CTA vertelt de gebruiker van je website wat die moet doen. Het is een soort leidraad. De bezoeker weet precies wat waar ze op moeten klikken om iets te bereiken. De essentiële onderdelen met de CTA benadrukt en krijgen net wat extra aandacht. Het is dus ook een geheugensteuntje en kan de bezoeker net wat extra motivatie geven voor een conversie. Maar hoe maak je die CTA nu overtuigend en succesvol? In deze blog behandelen we een aantal aspecten die daar aan bijdragen.

  1. Maak het duidelijk als een knop
    De CTA moet er natuurlijk wel uitzien als een knop. Als mensen het niet herkennen als knop gaan ze er ook niet op klikken. Diepte, schaduw of een randje dragen bij aan het uiterlijk als knop.

  2. Laat witruimte over
    De knop valt niet op als alles dicht in de buurtstaat. Hierdoor is het niet echt onderscheidend. Door witte ruimte te gebruiken, valt deze meer op. Bovendien krijgt je call-to-action extra nadruk.

  3. Val op met de kleur
    Er is niet één goede kleur voor een CTA. Toch is de online kleurgebruik wel belangrijk. Een contrasterende kleur werkt het beste. Een paarse CTA op een paarse website valt niet op. Vooral rood, groen, geel en oranje vallen op.

  4. Maak gebruik van herhaling
    Gebruik op je website overal dezelfde soort CTA. Op deze manier is het precies duidelijk voor de bezoeker dat dit de CTA is. Daarnaast kun je het beste de call-to-action ook nog herhalen op de pagina. Hierdoor is de kans groter dat het de aandacht trekt van de bezoeker. Maar overdrijf niet met het aantal CTA’s. Op een gegeven moment kan het irritant worden.

  5. Denk na over de boodschap
    De tekst beïnvloedt het succes van de call-to-action. Maak de CTA sowieso niet te lang en kies een krachtige boodschap. Laat ook duidelijk zien wat de bezoeker voor actie onderneemt. Maak bijvoorbeeld echt duidelijk dat het hierbij om de checkout gaat.

Een call-to-action hoeft niet super origineel te zijn. Veel websites gebruiken dezelfde soort boodschappen en uiterlijk. Daar is ook niets mis mee. Denk vooral gewoon na over hoe je de CTA gebruikt en wat je er mee wilt bereiken.