Als E-commerce consultant kom je veel verschillende oplossingen tegen, de èèn uiteraard beter dan de ander. Onlangs maakte ik kennis met het platform Demandware, een cloud oplossing die veel in de fashion wordt gebruikt en ook in Nederland terrein wint. In dit artikel worden een aantal bevindingen besproken.
Wat is Demandware?
Demandware is een e-commerce platform en gebruik je voor het bouwen van webwinkels. Concurrerende producten zijn o.a. Magento, Intershop, Hybris en IBM Smarter Commerce. Het platform onderscheidt zich in de markt doordat het een cloud oplossing is. Voordelen van een cloud oplossing zijn:
- Er is geen investering nodig in hardware of beheer van hardware;
- Pieken in bezoekersaantallen zijn goed op te vangen en vereisen geen extra hardware en dus ook geen extra kosten. Hiermee voorkom je dat je omzet misloopt bij piekmomenten zoals nieuwsbrief-mailings, speciale promotie acties, uitverkoop, Sinterklaas of Kerst.
- De development en testomgevingen worden ook in de cloud gehost. Bij nieuwe releases zorgt deze voorgedefinieerde “Development straat “en het bijbehorende gestandaardiseerde proces voor hogere kwaliteit en minder testbevindingen. Daarnaast zorgt het ervoor dat een project met Demandware zeer snel van start kan gaan.
Transaction based licenties
Een “transaction based” licentie model betekent dat de licentiekosten niet vooraf betaald worden en dat de kosten niet gebaseerd zijn op benodigde hardware zoals bij veel andere pakketten. Bij Demandware betaal je per transactie een percentage aan Demandware. Het gevolg van dit licentiemodel is dat Demandware een direct financieel belang heeft bij hoge conversie en omzet van de webwinkels die op het platform draaien.
Meer omzet van de webshop betekent immers ook meer omzet voor Demandware. In vergelijking met andere concurrenten zorgt dit voor een grotere betrokkenheid bij performance en up-time en voor een snelle beschikbaarheid van innovatieve oplossingen die bijdragen aan conversie- en omzetverhoging.
Volgens een Forester rapport is Demandware één van de leidinggevende e-Commerce platformen. Ten aanzien van innovatie en wereldwijd gebruik door grote retailers. (The Forrester Wave™: B2C Commerce Suites, Q3 2012).
De markt voor Demandware
Demandware heeft veel grote fashion klanten zoals Puma, Uggs, Columbia maar ook andere wereldspelers als Panasonic of Playmobiel behoren tot haar klanten kring. Een bekende Nederlandse klant is Suit Supply.
De voordelen van Demandware
Demandware biedt een uitgebreide feature set aan om het maximale te halen uit de bezoeken op de webwinkel. Opvallende zaken in vergelijking met de concurrerende platformen zijn:
- “Out of the box”- geavanceerde URL rewriting. Veel wensen van klanten zullen via configuratie instellingen te realiseren zijn.
- Een goed doordacht content beheer systeem (dus ook voor niet product gerelateerde content op de website). Via een “storefront edit mode” kun je de content items selecteren en aanpassen op een staging server en dan na testen naar een live omgeving kopiëren.
- Demandware heeft zijn eigen (interne) searchtool. Er hoeft dus geen koppeling ontwikkeld te worden met een externe search tool. Omdat er geen sprake is van aparte 2 tools, merk je duidelijk dat alles relatief eenvoudig in te stellen is. Dit resulteert uiteindelijk in betere categorie pagina’s en zoekresultaten pagina’s.
- Specifieke fashion oplossingen zijn al aanwezig. Een voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om (zonder maatwerk) onderscheid te maken tussen basis kleuren iconen (voor linker navigatie menu) en kleur iconen voor op de product detail pagina.
- Veel standaard rapportage mogelijkheden die ook nog eens gebaseerd zijn op de webserver zelf. Dit betekent dat de data betrouwbaarder is dan bij client-based rapportage tools zoals Google Analytics.
- 4 keer per jaar nieuwe releases met nieuwe functies. De releases zijn zeer goed getest en zouden volgens Demandware altijd backwards compatible zijn.
- Flexibiliteit: Binnen 1 contract open je meerdere shops in meerdere landen. Hiervoor zijn geen extra licenties nodig.
- Marktplaats van “Pre-built integrations” die door derde partijen gemaakt zijn en snel functie toevoegen aan de site. Bijvoorbeeld Ogone voor payment of eCircle voor e-mail marketing.
Voor wie is Demandware geschikt?
Demandware biedt veel waar voor zijn geld in termen van functionaliteit. Het is alleen lastig om aan te geven of de prijs hier tegen opweegt, de kosten zijn afhankelijk van de omzet op de site. Dus zijn hier geen concrete cijfers over te geven. In het algemeen kan gesteld worden dat een webshop minimaal 10 miljoen omzet moet maken voordat Demandware een optie kan zijn. Bij een productassortiment met een hoge winstmarge is dit minimale bedrag lager.