Home Tech Ecommerce platform Magento

Ecommerce platform Magento

Ecommerce platform Magento is één van de hottest op de markt. Het Open Source pakket wordt door menigeen gezien als een e-commerce pakket met waanzinnig veel potentie. Er zijn ook criticasters die aangeven dat Magento nog een jong products is en zich nog niet echt heeft bewezen.

Een paar feiten op een rij

  • In 2 jaar is Magento meer dan 2 miljoen keer gedownload.
  • Wereldwijd zijn er ruim 65.000 webwinkels die op Magento draaien en dit neemt elke maand explosief toe.
  • Naast de Community edition zijn er nu ook Professional en Mobile editions.
  • Een SaaS model voor Magento is nu in ontwikkeling.
  • Er worden continu performance verbeteringen doorgevoerd.
  • Magento wordt standaard met steeds meer programma’s geïntegreerd, waaronder Joomla en WordPress.
  • De ontwikkeling van versie 2.0 is gestart, dit wordt waarschijnlijk een meer ‘volwassen’ product.
  • Eind dit jaar wordt de eerste magento opleiding gestart en wordt het mogelijk u te certificeren.
  • Magento heeft $22,5 miljoen dollar opgehaald, waarmee zij een flinke investering in het product en in de organisatie gaan maken. Een herpositionering in de markt is te verwachten.

Plus- & minpunten Magento

Magento is storefront minded

(+ )Magento is voor middelgrote B2C & B2B klanten een zeer geschikt e-commerce pakket. Standaard heeft de community versie een goed uitgeruste storefront waarbij alle belangrijke processen aanwezig zijn. Er hoeft maar weinig ontwikkeld te worden wilt u kunnen beginnen met het online verkopen van uw producten.
(-) Op zichzelf is Magento een sterke tool. Echter zodra Magento geïntegreerd moet worden met andere systemen, waarbij maatwerk nodig is, neemt de complexiteit rap toe. Hierbij zijn Magento experts nodig en zij zijn nog vrij schaars  in de markt.

Magento Connect biedt veel extra mogelijkheden

(+) Via de eenvoudige handelingen van Magento Connect kunnen functionaliteiten tegen zeer lage prijzen worden toegevoegd. Zo zijn er diepgaande integraties met belangrijke pakketten als Google Analytics, Yahoo Analytics, iDeal betalingen en nieuwsbriefpakketten gratis verkrijgbaar in Magento Connect.
(-) De extensies bieden vaak een goede basisfunctionaliteit, echter voor bijna alle webwinkels is er een bepaalde vorm van maatwerk nodig. Als u echt professioneel met uw shop aan de gang wilt, dan is maatwerk onvermijdelijk.

Magento is eenvoudig te implementeren

(+) Omdat Magento is gebouwd op het Zend framework en gebruik maakt van PHP kunnen veel implementatie partners en bedrijven er al snel zelf mee uit de voeten. Een start is op deze manier snel gemaakt.
(-) Magento implementaties worden vaak voor een appel en een ei aangeboden. Als u zelf veel verstand van techniek heeft dan kunnen de kleine implementatiepartners een goede besparing zijn. Echter bij een goed concept zal het belang van uw webwinkel binnen de organisatie groeien en dan kan geldbesparing aan het begin een dure uitkomst aan het eind hebben. Kiest u bijvoorbeeld voor een goedkope maar onervaren hosting partij en uw shop gaat een keer uit de lucht, dan kan dit veel geld kosten. Zeker wanneer het de hosting partij niet lukt deze direct weer online te zetten.
Een ander voorbeeld is het doorvoeren van veranderingen aan de core code. Als dit niet met beleid gebeurt , dan komt dat later als een boemerang terug. Want zodra er weer een upgrade vanuit Magento komt, kunnen de aanpassingen niet worden meegenomen naar de volgende release.

Ecommerce platform Magento is Open Source

(+) Dankzij de grote community van Magento Open Source, is de ontwikkelkracht van Magento erg groot. Verbeteringen worden snel opgepakt en er wordt veel openheid gegeven over de oplossingen.
(-) Releases volgen elkaar snel op. Als u bijvoorbeeld uw site heeft ontwikkeld op Magento 1.3 en u wilt een nieuwe extentie aanschaffen, dan is deze meestal alleen geschikt voor 1.4. De overstap van Magento 1.3 naar 1.4 is echter lastig. Door dit soort korte release cycli blijft u als webwinkelier vaak achter de feiten aan lopen.

Tips bij het kiezen voor Magento

  • Hoe goedkoper een e-commerce applicatie des te makkelijker het is om ROI te behalen. De Open Source versie van Magento is daarom een goede start. Echter als de webwinkel een belangrijk onderdeel van uw business moet worden, besteed dan voldoende aandacht aan hosting, design en implementatie. Fouten die hier worden gemaakt kunnen later voor grote problemen zorgen. Ervaren specialisten kunnen u verder helpen bij het maken van een goede keuze.
  • Dwing uzelf om zo dicht mogelijk bij de standaard te blijven. Dit zorgt ervoor dat nieuwe extensies eenvoudiger zijn in te voegen en voorkomt problemen op de lange termijn. Doordat er niet te veel wordt aangepast aan het pakket is een upgrade naar een nieuwe versie ook eenvoudiger te maken.
  • Hou ROI altijd in gedachten. Voor iedere nieuwe extensie die u aanschaft en iedere nieuwe template die u creëert, komen er naast de initiële aanschaf altijd extra kosten bij kijken. Toets daarom periodiek of u nog voldoet aan uw eigen gestelde doelen en of de energie die u in de webshop stopt, het gewenste resultaat behaalt.

Lees hier ook de Magento extensie review van week 34, week 35, week 36, week 38 en week 39.

Meer lezen

De groei van marketplaces

De voortdurende groei van wereldwijde technologische supermacht Amazon heeft een enorme impact op B2C en B2B bedrijven. We lijken het in ons kikkerlandje nog...

Ecommerce & Pinterest: goede combinatie

Facebook, Linkedin, Instagram en Twitter worden als eerste social media kanalen genoemd als men het heeft over social media en e-commerce. Toch...

Het vliegwiel voor goede content op Amazon

Om succesvol te zijn op Amazon is hele goede productcontent nodig. Je moet zorgen dat het product gevonden kan worden en...

Campagnes op Amazon

Goede content is de basis voor organische vindbaarheid en conversie. Maar je kunt dit extra stimuleren door het juist inzetten van advertenties...

De rol van API’s

Je maakt als consument veel gebruik van API’s zonder dat je het door hebt en dit geldt ook voor B2B & B2C...